Sandvikarevyen 2016: Gode tekster, dyktige dansere, briljant band og imponerende skuespill
«Brytningstid» er absurde sketsjer om et viktig tema, spilt av et talentfullt ensemble. Alt stemmer for Sandvikarevyen.
Vår vurdering:
Statoil må kutte blant sine ansatte, men hva er beste måte å gi noen sparken? Her med Oda Finsås, Sara Friling og Selina Ekra Sei. Foto: Nicoline Haugsvær
En russebuss-sketsj hører med i Bærums-revyene. Sanvika går for en musikalsk variant, med Didrik Loose som bussjef. Foto: Nicoline Haugsvær
De to søte englene, spilt av Peter N. Sundgaard og Valera Kristiansen, flyr rundt i skyene, men viser seg å ha problemer med skylagringen. Foto: Nicoline Haugsvær
Sylvi Listhaug skal legge seg til å sove i Frp-pysjen sin, men får mareritt. Foto: Nicoline Haugsvær
Årets Sandvika-revy tar for seg noe som skjer i rekordfart akkurat nå. Noe som vil påvirke menneskets hverdag og jordens struktur, nemlig at verden er i endring. Enten det gjelder klima, teknologiske fremskritt, flyktningkriser eller selvdyrking, lever vi i en tid preget av forandring.
Sandvika-ensemblet vet å sette sitt særpreg på alvorlig tematikk ved å blande inn absurd og fantasifull humor. Fisketur med en grisete versjon av fiskeriminister Per Sandberg, ulike måter å sparke Statoil-ansatte, eller ansettelse av ny konsernsjef i Telenor er eksempler på dette.
Blant høydepunktene er også de søte englene som har problemer med skylagringen, og filmen om journalisten som har ligget i koma siden 1995 — og våkner til en forandret mediebransje i 2015.
Denne uken har elleve revyer premiere:
Siste innspurt for årets skolerevyer
Velskrevne tekster
En russebuss-sketsj hører med i Bærums-revyene. Sanvika går for en musikalsk variant, med Didrik Loose som bussjef. Foto: Nicoline Haugsvær
Parodiene er kanskje ikke alltid tatt helt på kornet, og bærer preg av overdrivelse. Likevel har sketsjene én ting til felles: De holder et ekstremt høyt nivå. Tekstene er gode, og i dialogene lekes det ofte med dobbeltbetydningen av ord og uttrykk. De gangene du lurer litt på hvor et innslag er på vei, klinker skuespillerne til med en overraskende punchline.
Konseptet er også svært gjennomført, og i motsetning til mange andre revyer trenger ikke Sandvikarevyen noen gjennomgående historie for å bygge opp om forestillingens røde tråd. Det hele avsluttes med en moralpreken, om enn noe klisjéfylt.
Disse revyene har også fått toppkarakter så langt i årets sesong:
Nissen:
Profesjonalitet helt ut i fingerspissene
OHG:
Handelsgymrevyen 2016: Høydepunkter på løpende bånd
Valler:
Vallerrevyen 2016: Troverdig reise forbi både stabbur og utedass
Selvsikkert ensemble
Men selv med bra manus hadde ikke Brytningstid vært den samme uten ensemblet. Det er de elleve skuespillerne, seks danserne og bandet på ti som også løfter opplevelsen. De viser innlevelse og selvtillit på scenen, og har hele veien kjemi med publikum. Å tørre å stå foran publikum, kun iført bokseren og holde på øyeblikket uten å si et ord, slik Peter Sundgaard gjør, er imponerende.
De to søte englene, spilt av Peter N. Sundgaard og Valera Kristiansen, flyr rundt i skyene, men viser seg å ha problemer med skylagringen. Foto: Nicoline Haugsvær
Han er en av mange talenter på scenen som sjonglerer mellom ulike figurer, sang— og dansenumre. Skuespillerne flørter med publikum og er samstemte i de store fellesnumrene.Her får de god hjelp fra danserne. De har i tillegg gode egne innslag, som i dansen med svømmevester der man nesten kan føle flyktningenes desperasjon, eller i dansen «Dag blir til natt», der sminke og hvite hansker tas i bruk som en original effekt.
Til sist må ikke bandet glemmes. De briljerer med gitar-, saksofon- og pianosoloer. Sammen får de det til å gynge i takt på tribuneamfiet. Ingen i salen sitter stille når de spiller, enten det er når de «bryter opp litt» innledningsvis i andre akt, eller hver gang de slipper til mellom numrene.
Litt lange sketsjer
Skal man sette fingeren på noe i «Brytningstid» kan det være at bandet også burde spilt til danseinnslagene, fordi de var så flinke. At Filippa Månssons vakre sangstemme blir holdt tilbake helt til siste nummer i første akt, er også synd. Vi vil høre mer! (Ja, vi nevnte også sangfuglen i fjor).
Sketsjene i Sandvikarevyen er ofte lange. Mye lenger enn hva som er vanlig på andre revyer. Det kan bli kjedelig, men Sandvika redder seg inn med godt skuespill og gode tekster, og dette er ikke nok til å ta fra «Brytningstid» en velfortjent sekseren.
Spilles til 9. mars. Se www.sandvikarevyen.no.
- Les også
Bjørnholtrevyen 2016: Nedstrippet og modig
- Les også
Nadderudrevyen 2016: Imponerer med storslagne, musikalske sketsjer
- Les også
Eikeli-revyen: Intelligent humor
- Les også
Stabekkrevyen 2016: Sprikende halvmorsomheter om kortvarig berømmelse
- Les også
Bjerkerevyen 2016: Årets mest energiske revy
- Les også
Lambertseterrevyen 2016: Enkel, god og nedstrippet humor
- Les også
Askerrevyen 2016: Her er det mye som stemmer
- Les også
F21-revyen 2016: Humor til å snuble i
- Les også
Persrevyen 2016: Krisen avblåst på Persbråten
- Les også
Munchrevyen 2016: Lovende revystart for nye Edvard Munch VGS
- Les også
Snilerevyen 2016: Ekte innsats når løgner fortelles
- Les også
Nissenrevyen 2016: Smakløs revy med smakfull meny
- Les også
Rudrevyen 2016: Innpakningen er bedre enn selve innholdet
- Les også
Kongshavnrevyen: Godt håndverk!
- Les også
Ullernrevyen 2016: Moroskop er ikke morsom nok
- Les også
Fossrevyen 2016: Absurde sketsjer og særegen humor
- Les også
Fagerbergrevyen 2016: Noen påloggingsproblemer
- Les også
OBS-revyen 2016: Enkeltsketsjene er best
Flere artikler
Sandvikarevyen 2017 har alt, bortsett fra én ting. Holder det til sekser?
Sandvikarevyen 2019: Dette kan være årets beste revynummer
Vallerrevyen 2019: Innmari gode sketsjer, storartet band og imponerende dansere
OBS-revyen 2017: For dvask for sitt eget beste
Sandvikarevyen har nesten alt
Rudrevyen 2018: Talenter på scenen, men humoren mangler ryggrad