Byliv

Sandvikarevyen 2016: Gode tekster, dyktige dansere, briljant band og imponerende skuespill

«Brytningstid» er absurde sketsjer om et viktig tema, spilt av et talentfullt ensemble. Alt stemmer for Sandvikarevyen.

  • Nicoline Haugsvær

Vår vurdering:

6 av 6

Statoil må kutte blant sine ansatte, men hva er beste måte å gi noen sparken? Her med Oda Finsås, Sara Friling og Selina Ekra Sei. Foto: Nicoline Haugsvær

En russebuss-sketsj hører med i Bærums-revyene. Sanvika går for en musikalsk variant, med Didrik Loose som bussjef. Foto: Nicoline Haugsvær

De to søte englene, spilt av Peter N. Sundgaard og Valera Kristiansen, flyr rundt i skyene, men viser seg å ha problemer med skylagringen. Foto: Nicoline Haugsvær

Sylvi Listhaug skal legge seg til å sove i Frp-pysjen sin, men får mareritt. Foto: Nicoline Haugsvær

Årets Sandvika-revy tar for seg noe som skjer i rekordfart akkurat nå. Noe som vil påvirke menneskets hverdag og jordens struktur, nemlig at verden er i endring. Enten det gjelder klima, teknologiske fremskritt, flyktningkriser eller selvdyrking, lever vi i en tid preget av forandring.

Sandvika-ensemblet vet å sette sitt særpreg på alvorlig tematikk ved å blande inn absurd og fantasifull humor. Fisketur med en grisete versjon av fiskeriminister Per Sandberg, ulike måter å sparke Statoil-ansatte, eller ansettelse av ny konsernsjef i Telenor er eksempler på dette.

Blant høydepunktene er også de søte englene som har problemer med skylagringen, og filmen om journalisten som har ligget i koma siden 1995 — og våkner til en forandret mediebransje i 2015.

Denne uken har elleve revyer premiere:

Les også

Siste innspurt for årets skolerevyer

Velskrevne tekster

En russebuss-sketsj hører med i Bærums-revyene. Sanvika går for en musikalsk variant, med Didrik Loose som bussjef. Foto: Nicoline Haugsvær

Parodiene er kanskje ikke alltid tatt helt på kornet, og bærer preg av overdrivelse. Likevel har sketsjene én ting til felles: De holder et ekstremt høyt nivå. Tekstene er gode, og i dialogene lekes det ofte med dobbeltbetydningen av ord og uttrykk. De gangene du lurer litt på hvor et innslag er på vei, klinker skuespillerne til med en overraskende punchline.

Konseptet er også svært gjennomført, og i motsetning til mange andre revyer trenger ikke Sandvikarevyen noen gjennomgående historie for å bygge opp om forestillingens røde tråd. Det hele avsluttes med en moralpreken, om enn noe klisjéfylt.

Disse revyene har også fått toppkarakter så langt i årets sesong:

Nissen:

Les også

Profesjonalitet helt ut i fingerspissene

OHG:

Les også

Handelsgymrevyen 2016: Høydepunkter på løpende bånd

Valler:

Les også

Vallerrevyen 2016: Troverdig reise forbi både stabbur og utedass

Selvsikkert ensemble

Men selv med bra manus hadde ikke Brytningstid vært den samme uten ensemblet. Det er de elleve skuespillerne, seks danserne og bandet på ti som også løfter opplevelsen. De viser innlevelse og selvtillit på scenen, og har hele veien kjemi med publikum. Å tørre å stå foran publikum, kun iført bokseren og holde på øyeblikket uten å si et ord, slik Peter Sundgaard gjør, er imponerende.

De to søte englene, spilt av Peter N. Sundgaard og Valera Kristiansen, flyr rundt i skyene, men viser seg å ha problemer med skylagringen. Foto: Nicoline Haugsvær

Han er en av mange talenter på scenen som sjonglerer mellom ulike figurer, sang— og dansenumre. Skuespillerne flørter med publikum og er samstemte i de store fellesnumrene.Her får de god hjelp fra danserne. De har i tillegg gode egne innslag, som i dansen med svømmevester der man nesten kan føle flyktningenes desperasjon, eller i dansen «Dag blir til natt», der sminke og hvite hansker tas i bruk som en original effekt.

Til sist må ikke bandet glemmes. De briljerer med gitar-, saksofon- og pianosoloer. Sammen får de det til å gynge i takt på tribuneamfiet. Ingen i salen sitter stille når de spiller, enten det er når de «bryter opp litt» innledningsvis i andre akt, eller hver gang de slipper til mellom numrene.

Litt lange sketsjer

Skal man sette fingeren på noe i «Brytningstid» kan det være at bandet også burde spilt til danseinnslagene, fordi de var så flinke. At Filippa Månssons vakre sangstemme blir holdt tilbake helt til siste nummer i første akt, er også synd. Vi vil høre mer! (Ja, vi nevnte også sangfuglen i fjor).

Sketsjene i Sandvikarevyen er ofte lange. Mye lenger enn hva som er vanlig på andre revyer. Det kan bli kjedelig, men Sandvika redder seg inn med godt skuespill og gode tekster, og dette er ikke nok til å ta fra «Brytningstid» en velfortjent sekseren.

Spilles til 9. mars. Se www.sandvikarevyen.no.

  1. Les også

    Bjørnholtrevyen 2016: Nedstrippet og modig

  2. Les også

    Nadderudrevyen 2016: Imponerer med storslagne, musikalske sketsjer

  3. Les også

    Eikeli-revyen: Intelligent humor

  4. Les også

    Stabekkrevyen 2016: Sprikende halvmorsomheter om kortvarig berømmelse

  5. Les også

    Bjerkerevyen 2016: Årets mest energiske revy

  6. Les også

    Lambertseterrevyen 2016: Enkel, god og nedstrippet humor

  7. Les også

    Askerrevyen 2016: Her er det mye som stemmer

  8. Les også

    F21-revyen 2016: Humor til å snuble i

  9. Les også

    Persrevyen 2016: Krisen avblåst på Persbråten

  10. Les også

    Munchrevyen 2016: Lovende revystart for nye Edvard Munch VGS

  11. Les også

    Snilerevyen 2016: Ekte innsats når løgner fortelles

  12. Les også

    Nissenrevyen 2016: Smakløs revy med smakfull meny

  13. Les også

    Rudrevyen 2016: Innpakningen er bedre enn selve innholdet

  14. Les også

    Kongshavnrevyen: Godt håndverk!

  15. Les også

    Ullernrevyen 2016: Moroskop er ikke morsom nok

  16. Les også

    Fossrevyen 2016: Absurde sketsjer og særegen humor

  17. Les også

    Fagerbergrevyen 2016: Noen påloggingsproblemer

  18. Les også

    OBS-revyen 2016: Enkeltsketsjene er best

Flere artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Sandvikarevyen 2017 har alt, bortsett fra én ting. Holder det til sekser?

  2. BYLIV
    Publisert:

    Sandvikarevyen 2019: Dette kan være årets beste revynummer

  3. BYLIV
    Publisert:

    Vallerrevyen 2019: Innmari gode sketsjer, storartet band og imponerende dansere

  4. OSLO
    Publisert:

    OBS-revyen 2017: For dvask for sitt eget beste

  5. BYLIV
    Publisert:

    Sandvikarevyen har nesten alt

  6. BYLIV
    Publisert:

    Rudrevyen 2018: Talenter på scenen, men humoren mangler ryggrad