Byliv

Fra lommerusk til millioner

Øyafestivalen har gått fra å være en minifestival til å bli en av landets største. Øya har gått med overskudd siden 2002 og er blitt en gullgruve for gründerne bak festivalen.

- Jeg ser ikke noe galt i at man kan tjene penger på kulturvirksomhet. Hvis noen mener at akkurat gründerne ikke skal tjene penger, så synes jeg det er pussig, sier Stein Arne Blomseth (t.h.). Her sammen med Anders Støver.
  • Mathias Vedeler

Det startet på et fuktig nachspiel i 1999. Ideen om Øyafestivalen ble født, og noen måneder senere arrangerte en håndfull ildsjeler i Oslos musikkmiljø Øya for aller første gang. Bare 1200 mennesker dukket opp, og festivalen gikk med 40 000 kroner i underskudd.

Men siden den gang har det kun gått én vei. Med et artistprogram som får skryt i inn– og utland, samt en omsetning på nesten 50 millioner kroner, er Øya i dag en av Norges mest lønnsomme festivaler. Festivalen har gått med overskudd hvert år siden 2002, og det i en bransje som er kjent for konkurser og dårlig økonomistyring.

Les hele saken med abonnement