Byliv

Mirakelkuren i 2015: Fantastisk mat

Glem lavkarbo, Atkins, fastedager og hva det nå heter alt sammen

Joacim Lund er journalist i Aftenposten. Aftenposten

  • Joacim Lund
    kommentator

Egentlig hadde jeg tenkt å skrive om noe sykt skremmende og lettende på en gang i den aller første 2015-utgaven av Under kniven. Men etter å ha rotet litt rundt i sosiale medier skjønte jeg at det eneste folk er opptatt av nå, er rokokko-kroppen de har pådratt seg i julen, og som de — proppfulle av selvforakt - innser at de må gjøre noe med før hjertet klapper sammen.

Verdens beste matskribent, Michael Pollan, har oppsummert ernæringsforskningen fra de siste 30 årene i én setning:

Spis mat, ikke for mye, og mest planter.

Med mat mener Pollan ekte mat, ikke matlignende substanser som ferdigmat eller halvfabrikata. Disse produktene inneholder som regel mengder av salt, sukker og fett. Grunnen til det, er at det er verdens billigste kalorier, som dessverre har den egenskapen at de lager fest i belønningssenteret i hjernen din.

Derfor er matprodusentene på en evig jakt etter bliss point , den perfekte balansen mellom de tre, som øker betalingsviljen for de billige ingrediensene og gjør at du kommer tilbake etter mer neste gang du er i butikken. Velg ekte kjøtt, sjømat, fugl og grønnsaker i stedet.

Ikke for mye betyr selvsagt at du ikke bør overspise, men også at du må tenke på hva du spiser mye av. Mest planter. Myndighetenes kostholdsråd sier maks et halvt kilo kjøtt i uken, de fleste av oss spiser mer enn dobbelt så mye som det. Velg bra mat. Ofte er den litt dyrere. Det er et godt tegn. Kjøp heller litt mindre, og unngå å kaste rester.

Dette er ikke en diett. Det er en endring i kostholdet. Og det beste av alt: Den lar deg spise godt. Dermed bør nyttårsforsettet ditt for 2015 bli slik (klipp ut og lim på kjøleskapet):

Jeg skal spise mat. Fantastisk mat. Bedre enn noensinne – og litt mindre enn før.

Relevante artikler

  1. SID

    Kan ikke alle bare ta seg sammen og tenke over hva de stapper i seg?

  2. A-MAGASINET

    Grillspydet alle rundt bordet vil elske

  3. KOMMENTAR

    Mange vil, men får det ikke til. Slik reduserer du kjøttinntaket – med glede!

  4. SPREK

    Én ting bekymrer: Dette spiser nordmenn mer og mindre av

  5. FAMILIE OG OPPVEKST

    Test av wienerpølser: Stor forskjell på kaloriinnholdet

  6. SPREK

    - Spis kjøtt med god samvittighet