— Kunstsamlingen på Fornebu er unik, ikke bare for Norge og Norden, men også utenfor Europa.

Det sier Claes Söderquist ubeskjedent. Den svenske kuratoren har vært ansvarlig for kunstinvesteringene på Fornebu både til Statoil og Telenor. Han mener Fornebu fremstår som en kunstarena i verdensklasse.

— Jeg vet ikke om det finnes noe tilsvarende som er så intensivert på en så begrenset plass. Det har allerede vært stor interesse for det som er blitt gjort der ute, og jeg er rimelig sikker på at Fornebu blir et attraktivt sted for kunstinteresserte, sier svensken.

Kunstsatsingen på Fornebu startet allerede i 1998 som en del av forberedelsene til det nye hovedkontoret til Telenor på Fornebu – der man ønsket å vektlegge arkitektur, kunst, design i tillegg til arbeidsplassutforming.

— Budsjettene var gode og jeg fikk frie hender. For meg ble det naturlig å velge både norske og nordiske kunstnere, men også internasjonale navn, sier Söderquist.

Blant de mest iøynefallende av kunstverkene utenfor det nye Statoilbygget, er glasskulen til Olafur Eliassen.
Magnus Knutsen Bjørke

Flere kommer etter

Det meste av kunsten til Telenor på Fornebu er innendørs.

— Det er likevel mulig for publikum å komme inn i bygget i kontortiden for å se mye av kunsten, sier Söderquist.

Senere har både Statoil, Aker og nå eiendomsselskapet Koksa også brukt store midler på utendørskunst.

A-magasinet kunne avsløre at Magne Furuholmen er den første norske enkeltkunstneren siden Vigeland som får sin egen skulpturpark, og det skjer på Fornebu.

Les A-magasinets sak:

I over ett år har a-ha-medlemmet jobbet med over 40 ulike, keramiske verker, deriblant verdens største krukke på seks meter, som skal fylle ti mål utenfor det nye hovedkvarteret til Aker Solutions i Fornebuporten. Furuholmen har tidligere også dekorert det gamle hovedkontoret til Aker Solutions på Fornebu.

— Når jeg ser volumene av kunsten som Telenor, Statoil og nå Aker har investert, tror jeg vi har passert 100 millioner kroner. Og da snakker vi bare kunst i uteområdene. Når du klarer å samle så store verker av mange kjente kunstnere på et begrenset område, så er jeg ikke i tvil om at Fornebu blir en destinasjon mange vil reise til for å oppleve kunst i flotte omgivelser.

Det sier Kjell Kalland, administrerende direktør i Koksa Eiendom. Selskapet eier hele det store Koksaområdet på Fornebu, i tillegg står de ansvarlig for driften av Statoil-bygget.

På fjordsiden mot Lysakerfjorden nedenfor det nye Statoil-bygget står fem installasjoner signert den norske kunstneren Gardar Eide Einarsson, bestilt og finansiert av Koksa Eiendom og administrerende direktør Kjell Kalland.
Magnus Knutsen Bjørke

Markante kunstnere

Kalland var tidligere sjef for IT Fornebu, som sammen med Statoil etablerte kunstprosjektet «FADE, Fornebu Art & Architecture Destination» i 2012 i forbindelse med ferdigstillelse av det nye hovedkontoret til oljegiganten. Prosjektet besto av ti bestilte kunstverk som ble plassert ute i det offentlige rom på den gamle hovedflyplassen, kunst signert markante kunstnere.

Også Koksa Eiendom har valgt å bruke 15 millioner kroner på tre store kunstprosjekter ute på Fornebu. Ett av disse er signert den dansk-norske kunstduoen Elmgreen and Dragset. De skal lage en 33 meter høy myntskulptur som skal kles rundt skorsteinen til varmeanlegget ved Scandic hotell. På fjordsiden mot Lysakerfjorden nedenfor det nye Statoil-bygget står fem installasjoner signert den norske kunstneren Gardar Eide Einarsson.

— Målet er at Fornebu skal bi en kunst- og arkitekturdestinasjon. Jeg blir stadig fascinert av hvor mange som stopper opp med kunsten som står rundt forbi, som tar på det, tar bilde av kunsten. Det er åpenbart at dette engasjerer folk, sier Kalland.

Unik i verden

På Fornebu har Telenor investert over 20 millioner kroner i bygningsintegrert kunst. Mest synlig er Daniel Burèns 92 søyler ute på Telenor-torget, Douglas Gordons videoinstallasjon basert på en western-klassiker og Jenny Holzers 215 lange LED-installasjon med hennes egne tekster.

Hever du blikket idet du går inn hovedinngangen på det nye Statoilbygget på Fornebu ser du rett opp på lysinstallasjonen til kunstneren Pipilotti Rist.
Magnus Knutsen Bjørke

1,5 prosent

Statoil setter av opp til 1,5 prosent av sine totale byggekostnader til kunstanskaffelser. I forbindelse med byggingen av Statoilkontoret på Fornebu ble det bestilt fem stedsspesifikke kunstverker. Blant de mest iøynefallende av disse er kanskje Olafur Eliassens glasskule «Knowing Doing Planet» og Pipilotti Rists lysinstallasjon over inngangspartiet.

— Det som er tilført Fornebu i form av kunst og arkitektur av høy kvalitet gjør området eksepsjonelt. Kunst bidrar til å skape et stimulerende og interessant miljø for gjester og ansatte, og i Fornebus tilfelle har vi også gleden av å dele mye av kunsten med dem som bor der og benytter seg av området, sier Bjarne Våga, kunstansvarlig i Statoil.

Håper på samarbeid

Audun Eckhoff, direktør ved Nasjonalmuseet ser det ikke som noen problematisk at det vokser opp et privatfinansiert kunsttilbud på Fornebu.

— Det som skjer ute på Fornebu er et kjærkomment tillegg til det kunsttilbudet som allerede finnes i Oslo.

Camilla Løw står bak installasjonen «Alphabet Street»
Magnus Knutsen Bjørke

Når bedriftene betaler, må de nesten selv få bestemme hvor de vil ha kunsten sin. Så lenge det er kunst av god kvalitet som kommer til Norge, er jeg veldig positiv. Kanskje kan det likevel tenkes at kunst som ikke er integrert i byggene kan bli lånt ut og stilt ut i offentligheten i noen sammenhenger, sier Eckhoff.

Han er derimot usikker på om Fornebu vil bli et sted mange vil søke seg til utelukkende på grunn av kunsten.

— Dette er ikke kunst som markedsføres for offentligheten, men beregnet på de ansatte og deres kunder. Men alt i alt styrker denne satsingen Norges posisjon som en kunstnasjon, selv om det kanskje ikke sånn umiddelbart vil føre til noe publikumsrush ut til Fornebu for å oppleve kunst, sier direktøren.