Byliv

Teateranmeldelse «Natt i verda» : Enkeltskjebner i inferno

Er det mulig å skildre den største menneskeskapte katastrofen i historien, andre verdenskrig, på scenen? Forbløffende nok, ja, i denne formen.

  • Mona Levin

Vår vurdering:

5 av 6

Gigantprosjektet utfordrer alle teaterets grenser og viser teaterets betydning som samfunnsaktør - den rollen det hadde under krigen, skriver vår anmelder. L-P LORENTZ/DET NORSKE TEATRET

Dette gigantprosjektet utfordrer alle teaterets grenser og viser teaterets betydning som samfunnsaktør — den rollen det hadde under krigen. Urpremièren på Natt i verda foregikk fra midnatt lørdag til søndag morgen kl. 07.30.

Forestillingens fire akter er et dyktig flettverk av fire bestilte tekster, iblandet dokumentarisk materiale og talende musikkvalg - Wagner og Weill, Beethoven og Vera Lynn, Strauss-vals og Sjostakovitsj, blant mye annet. Erik Ulfsby vet at det er umulig å dekke krigen vegg-til-vegg, men Wagners idé om Gesamtkunstwerk - totalkunst - er påviselig.

I Lars Rambergs utstilling, som handler om «fravær og om visuell unntakstilstand» og er en del av helheten, er hele teateret mørklagt av blendingsgardiner. Møbler, visuell kunst og annen utsmykning er fjernet. Kunst er farlig i diktaturer. Publikum ledes til sine plasser i lyset fra lommelykter.

Bomber og brev

Unknown_doc6omus8q66aq1dsm26rb.jpg GJERTRUD JYNGE/DET NORSKE TEATRET

Scenerommet er som et bomberom. Gulvet er dekket av brev og liksekker, lyssetting og lyden av krig, helt nær og langt borte, er velfungerende sceniske elementer.Vi er med til Østfronten, til Auschwitz, til Hiroshima, til Nürnberg-domstolen, til Det Norske Teatret under nazistyret. Et sirkus er bombet, og russiske og tyske soldater måper i møtet med en bengalsk elefant mellom skyttergravene. Deres felles julesang er en referanse til første verdenskrig, også det «den siste».

Hitler og Stalin dukker opp, og skoleklasser i Kina, Brasil og Uganda. Vi får lære noe sammen med dem. Her er brokker av Goebbels’ svulstige drama Vandringsmannen og flere nærgående møter med ondskapen personifisert, Josef Mengele, som eksperimenterte på levende mennesker i jakten på «renhet». Man kan si at hans arbeid er fullført gjennom oppdagelsen av DNA.

Les også

Teatersjefen om nattforestillingen: - Dette er høyrisiko!

Krig er natur

Renate Reinsve og Joachim Rafaelsen. L-P LORENTZ/DET NORSKE TEATRET

Er krig er en del av den menneskelige natur, eller kan kjærlighet redde verden? Forestillingens styrke er kombinasjonen av store spørsmål med enkeltskjebner.Det lille mennesket er viktigst her og skildres av de 12 skuespillerne med sterk innlevelse. Et postbud med «gravbrev» forliser, og fergemannen nekter ham å ta håpet fra kvinnene som venter på livstegn fra sine menn. Der det er håp, er det liv.

Mye ses gjennom kvinneøyne. En mor forsøker fortvilet å holde motet oppe i sine tre døde barn, en kvinne går i 60 år til jernbanestasjonen for å møte mannen som lovet å komme hjem fra krigen. En ung britisk kvinne flyr over Ruhr-området på ryggen til en allvitende gås: Hun vil redde piloten hun elsker og som er på bombetokt ved å endre historien.

Det får uanede følger, og selv denne moderne, ikke-voldelige kvinnen må til slutt, gjennom mange diskusjoner med den lett kyniske gåsen, innse at trues hun på livet, vil også hun ty til vold.

Les anmeldelsen av Ingenting er ingenting på Nationaltheatret

Les også

Etter døden lever fortellingen

Hypnotiserende

Renate Reinsve og Joachim Rafaelsen. L-P LORENTZ/DET NORSKE TEATRET

Teater er berusende, virkelighet mer edruelig. En debatt om dagens ekstremisme mellom professor Tore Bjørgo og den imponerende Faten Mahdi Al-Hussaini ga et perspektiv på samtiden, men er kanskje ikke helt nødvendig.Når vi egentlig ikke orker mer etter to sterke akter, suppe, kaffe, etter en temmelig belærende 3. akt og en langsom 4. akt (eller er det konsentrasjonen som svikter?) — da skrur det seg uventet til. Den hypnotiserende, repetitive opplesningen av navn på myrdede barn til slutt er så blodig hjerteskjærende at sansene våkner igjen.

Når vi snubler ut i det grelle morgenlyset, er det med minnet om dem som forsvant sporløst som snublesteiner i skoene.


«Andre verdskrigen — natt i verda» spilles på Det Norske Teatret til disse tidene:

  • Fredag 4. mars kl. 14.00
  • Fredag 11. mars kl. 23.45
  • Lørdag 12. mars kl. 23.45
  • Fredag 18. mars kl. 14.00
  • Fredag 1. april kl. 23.45
  • Lørdag 9. april kl. 14.00
  • Søndag 10. april kl. 14.00
  • Søndag 17. april kl. 14.00

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Teateranmeldelse: Helheten er en visuell fest

  2. BYLIV

    Paul Simon til Oslo

  3. BYLIV

    Christer Falck samler norske artister til Prince-hyllest

  4. BYLIV

    Middelalderfestivalen: - Mest moro, men også opplysende

  5. BYLIV

    10 tips for helgen

  6. BYLIV

    Amy Schumer til Norge