Byliv

Jo Strømgren: - Jeg er vant til et høyt tempo

Han koreograferer teater, opera og ballett verden rundt, iført hettegenser og raggsokker. Jo Strømgren vil fortelle historier og er en av våre største kulturelle eksportartikler.

-Jeg trives i hettegenser, for når jeg er på reise kan jeg dra den over hodet og sove, sier koreograf Jo Strømgren. Foto: Bjørhovde, Hilde

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist

— Du virker alltid så rolig, selv om det koker rundt deg?

— Så lenge man gjør sitt beste, er det ikke så mye å være redd for. Jeg har høy aktivitet og holder på med noe hele tiden. Hadde jeg skrevet en bok eller gitt ut en plate hvert femte år, ville jeg selvfølgelig vært nervøs. Men så mye som jeg sjonglerer, har jeg kanskje nedjustert nervene. Jeg er vant til høyt tempo. Når du jobber i USA, slutter du ikke fredag kl. 14. Det er også fantastisk å spille i Russland eller Frankrike, der de verdsetter skapende kunstnere.

- Så der nyter du stor respekt?

— Ja, i Danmark og Sverige må man kjempe for sine meninger, for alle skal være så likeverdige. Mer så enn i Norge. I USA må du sette deg i respekt, ta roret. Folk har dårlig tid, så jeg må være driftig når jeg jobber. Men klare meninger og høyt tempo er skjerpende.

- To premierer på en uke må være spesielt selv for deg?

25 produksjoner verden rundt i fjor

— I fjor hadde jeg 25 produksjoner som ble spilt rundt om i verden. Det høres kanskje blasert ut, men da en person gratulerte meg med min siste forestilling, hadde jeg ikke anelse om hva det gjaldt. Men jeg sier ikke til ungene mine at "nå skal far skape kunst". Nei, jeg sier "Nå skal pappa på jobb".

- Og så blir du borte en stund?

— Ja, men dette året blir det veldig mye Oslo og Norge, og jeg har planlagt å redusere aktivitetene og være litt mer hjemme. Det skal bli deilig.

- Premièren på Ibsens A Doll's House var i Philadelphia i fjor?

— Ja, og da var publikum sjokkert over at ikke verdensdramatikkens mest berømte dørsmell kom da Nora gikk. Amerikanere er så emosjonelle. I norsk teater har vi nok aldri hørt det smellet.

- Forestillingen er bare på en time?

- Får man ikke sagt det man skal si på under to timer, kan det være.

Forestillingen er veldig konsentrert og rett på sak. Det viktigste er at folk skal få en fantastisk historie fortalt, så jeg fjernet kniplingene. Jeg kuttet også kraftig ned på Shakespeares En midtsommernattsdrøm . Det er en ganske skrullete forestilling. Vi går tilbake i tid og lager barokt teater.

Hva ligger i at du er huskoreograf i Operaen?

— At jeg har et lite kontor og er fri til å definere hva jeg vil bidra med. Operaen er min scene og et hjemsted for Jo Strømgren Kompani.

- Din neste ballett?

— Jeg skal ha en helaften med Nasjonalballetten i juni og har bestemt meg for å gi norske komponister et løft ved å øke andelen norsk musikk som blir spilt i mine koreografier her. Det blir balletter til musikk av Kjerulf, Grieg, Halvorsen og Backer- Grøndahl.

Les også

  1. Dukkestue der noe gnager

  2. To Strømgren-premièrer i Oslo på to dager

  3. Kaster klærne på Dansens Hus

Det var tomt for kopper, så da ble det kaffe i glass i Operaens kantine. Foto: Bjørhovde, Hilde