Byliv

«Karsten og Petra» skjemmes av produktplassering

God film skjemmes av påtrengende klesreklame rettet mot barn.

  • Ingrid Åbergsjord
    Ingrid Åbergsjord
    Film- og TV-anmelder

Vår vurdering:

4 av 6

Image for xstream video 17339

Filmenden frittstående oppfølgeren til en av fjorårets største kinosuksesser i Norge, Karsten og Petra blir bestevenner . Den ble sett av hele 218.000 på kino, imponerende mange med tanke på at målgruppen er avgrenset til barn i barnehagealder. Skolebarn vil nok finne dette universet en smule barnslig.

Det er mye bra å si om årets film. Særlig Karsten er en fin og kompleks figur, og Elias Søvold-Simonsen (Karsten) og Nora Amundsen (Nora) spiller imponerende godt.

Manuset er bedre og mindre episodisk enn i første film, og spenningskurven er solid nok til å holde på vår oppmerksomhet i 75 minutter. I tillegg er halvparten av filmen tatt opp utendørs i norsk natur. Det gir filmen mer tekstur og sjel enn fjorårets film, som i sin helhet var spilt inn på sett i Budapest og viste oss et svært «glatt» og utopisk miljø.

Vennskapet til Karsten og Petra blir satt på prøve når de reiser på vinterferie. Foto: Cinenord Kidstory Foto: JON-ARE BERG-JACOBSEN

Det er imidlertid bare trist at en norsk produsent av barneklær har fått så mye plass i filmen. Som filmprodusentenes samarbeidspartner har klesmerket fått lov til å kle opp Karsten og Petra fra innerst til ytterst og fylle lerretet titt og ofte. Det forstyrrer filmopplevelsen.

Blant norske barnehagebarn har Karsten og Petra fått en unik posisjon og stor påvirkningskraft både gjennom bøker, TV og film. Denne filmen ser ut til å ville fortelle de små at de bør bruke et bestemt klesmerke. I november kommer filmen Karsten og Petras jul , og i 2015 en film der våre helter reiser til Sør-Afrika på safari.

Forhåpentlig vil produsentene da konsentrere seg om å formidle gode historier – ikke ukledelige logoer.

Les også

  1. «Nymphomaniac er en vingeklippet sex-oddyssé»

  2. Når sæddonoren får 533 barn

  3. En hjerteskjærende klassereise