Byliv

Ungdom med perfeksjon til tåspissene

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist
-Mer energi, sier koreograf Garrett Smith, mens Bart Engelen, Embla Skogedal Bergerud og Marin Jalut Motte prøver på en av ballettene til lørdagens forestilling.
Kunstnerisk leder for ungdomsgruppen Kaloyan Boyadjiev og ballettsjef Ingrid Lorentzen flankerer danserne Klara Mårtensson og Luca Curreli.
  • Dette er et av mine stolteste øyeblikk som ballettsjef, sier Ingrid Lorentzen når Nasjonalballetten Ung lørdag kveld danser sin første egne forestilling.

Kompaniet består av ti utvalgte talenter mellom 17 og 23 år, som siden august har fått spesiell oppmerksomhet og ballettrening under Operaens tak.

Kunstnerisk leder for ungdomsgruppen Kaloyan Boyadjiev og ballettsjef Ingrid Lorentzen flankerer danserne Klara Mårtensson og Luca Curreli.

— Vi utvikler dem til å være unike, samtidig som de skal være med i corps de ballet, sier kompaniets leder Kaloyan Boyadjiev. Han skreddersyr opplegget for dansetalentene. Selv er han markert solodanser og koreograf i Nasjonalballetten, der de unge danserne også får være med.

Kongstanken er at ungdomskompaniet skal gi spesielle talenter muligheten til å utvikle seg som dansere i spranget mellom utdannelsesinstitusjonene og en profesjonell dansekarriere. Gruppen fungerer også som rekrutteringsarena for Nasjonalballetten.

Erobrer ballettscenen:

Les også

  1. Folk i utlandet snakket om «the Norwegian dancer». Nå er han tilbake i Norge

  2. - Vi dansere omtaler Kylián som ballettens svar på gud

— Vi foredler de helt spesielle talentene. Å være ung i et stort kompani, er krevende, fordi du er en av mange. Her får de det beste av flere verdener, sier Lorentzen.

Nok snakk, nå er det handling

— Vi snakker og snakker om rekruttering i norsk ballett. Endelig blir det mer handling enn ord. Med dette ungdomskompaniet kan vi forme identitet og utvikling av neste generasjon dansere, sier Ingrid Lorentzen.

I kke bare de beste norske, men også de beste internasjonale talentene skal videreforedles i Nasjonalballetten Ung.

— Vi har meget høyt internasjonalt nivå, ellers vil jo ikke de norske være her, sier hun. Danserne kommer fra Australia, Nederland, Cuba, Italia, Sverige, Frankrike og Norge.

Hardt arbeid og ingen dans på roser

Bart Engelen, Embla Skogedal Bergerud og Marin Jalut Motte på prøve før lørdagens forestilling i Operaen.

I prøvesalen korrigerer Garrett Smith danserne på prøven før hans ballett Departures skal urfremføres lørdag. — Styrke i knærne! Mer energi og fart! Litt mer begeistring, sier han, mens danserne terper trinn og løft.

— En gruppe med stor energi, smiler Smith når han sender gjengen i kantinen for påfyll av næring før neste økt.

Prøvene er lange og mange før ungdomskompaniet skal skinne på Scene 2.

— Operahuset er helt fantastisk. Her har vi til og med utsikt over sjøen fra prøvesalene, sier Bart Engelen. 20-åringen fra Nederland kom gjennom nåløyet etter audition i konkurranse med flere hundre unge dansere fra hele verden.

Les også

Balletten Manon sår tvil om klassisk ballett er egnet til komplekse historiefortellinger

— Jeg er heldig som har fått en plass her. Det er virkelig hardt arbeid, men inspirerende, og vi er blitt en sammensveiset gjeng. At vi får ekstra oppfølging, samtidig som vi får erfaring med å danse med hovedkompaniet, gjør at vi vokser og utvikler oss som dansere, sier Bart.

Alle pusher hverandre

— Her er mye god energi, og vi pusher hverandre, sier danserne. Alle er glade for at de får dobbelt opp. De får mer coaching og mer fokus på den enkelte danser i ungdomskompaniet, samtidig som de får være med på store ballettoppsetninger sammen med Nasjonalballetten.

— Samtidig som de skal utvikle seg som individuelle artister, skal de være en del av kollektivet, sier Lorentzen.

Lørdag går teppet opp for de ti utvalgte, og hele tre av ballettene er laget spesielt for det unge kompaniet, som satser perfeksjon til tåspissene.