«De kjempende» er en sterk, fransk debut
Fransk film bryter ned stereotypier.
- Ingunn ØklandKommentator og hovedanmelder
Vår vurdering:
Image for xstream video 20347
Hun er en hard negl, han følsom. Hun venter verdens undergang, han har tillit til omgivelsene.
Den franske debutanten Thomas Cailley eksperimenterer med kjønnsrollene i dramaet De kjempende.
Filmen vant fire priser under sideprogrammet Directors' Fortnight i Cannes i vår. Den gir da også en original skildring av ungdommer i en brytningsfase, men uten at hovedkarakteren Madeleine (Adele Haenel) er interessevekkende nok i lengden.
Madeleine (Adele Haenel) og Arnaud (Kevin Azais) i en scene fra filmen. Foto: AS Fidalgo
I militæret
Hun og Arnaud (Kevin Azais) møtes første gang til slåsskamp. Hun er kampklar og innbitt, han vegrer seg mot å slå en jente. Men det er forsvaret som arrangerer fighten, og der skal det ikke være forskjell på kjønnene. Midt i fiendtligheten aner vi en fascinasjon mellom dem, og ganske riktig skal De kjempend e utvikle seg til en annerledes kjærlighetshistorie.
Ved å plassere Madeleine og Arnaud i militæret, blir De kjempende til et samtidsdrama som favner både ungdomsledighet og kjønnsroller. Mens amerikanerne aldri blir lei av rekrutterings— og soldatfilmer, er forsvaret beskjedent representert i fransk filmhistorie, sett i forhold til størrelsen på denne arbeidsplassen.
Men her får i hvert fall Cailley tatt i bruk flere klassiske militærscener; som den obligatoriske latterliggjøringen av pedantisk lederskap og typiske gruppekonflikter under krevende øvelser. Hovedpoenget er imidlertid at Madeleine ikke passer inn i militæret heller; hennes aggresjon og jernvilje stikker dypere.
Ut i naturen
Så hva er egentlig det rette elementet for en maskulin jente som forakter både sivilisasjonen og et tradisjonelt maskulint regime? Det blir Arnaud som skal forsøke å løse gåten, på vegne av oss alle, så å si.
Han tar henne med ut i naturen for å teste et slags overlevelsesprosjekt. Dette er spenningsfylte scener der de to karakterene føler hverandre på tennene. Vi kommer ikke noe nærmere en forklaring på kvinnens alternative «natur», men De kjempende er i hvert fall et modig forsøk på å bryte med stereotypiene.
Relevante artikler
Filmanmeldelse: Den ulmende historien om forbudt kjærlighet tar aldri fyr
Kjetil Lismoen: Central Intelligence er en uinspirert kompisfilm
Guide: Han er Japans svar på Walt Disney. Nå kan du se de beste filmene hans på Netflix
Menn med funksjonshemning kvinneliggjøres
- Keeperen vår fikk krampe. Det forteller det meste.
Aldri mer 9. april? Per Edgar Kokkvold