Byliv

Folque gjenoppstår, skal forsøke å fylle Rockefeller

De ble utskjelt og bejublet for sin blanding av folkeviser og rock. Lørdag står syttitallsgruppen på scenen igjen.

På scenen lørdag står Lisa Helljesen (f.v.), Alexander Lindbäck, Trond Øverland, Øyvind Rauset og Lars Helljesen på scenen. Det samme gjør selvsagt også Morten Bing (foran), Folques grunnlegger. Ingar Storfjell

  • Christian Sørgjerd
    journalist

Det var utsolgt lang tid i forveien da kultbandet Folque ble gjenforent på John Dee i fjor høst.

— Publikum klappet allerede da vi sa navnet på låtene, også sang de med fra første ord.

Morten Bing virker nesten litt overrasket over mottagelsen i fjor. I salen sto en blanding av gamle travere og yngre svartmetallene. Sistnevnte tiltrukket av det tradisjonelle låtmaterialet og den norrøne estetikken.

— Tonespråket vårt er også påvirket av engelsk folkemusikk, ikke bare norsk. Å gjøre ting med folkemusikk elektrisk var ikke stuerent på 70-tallet. Det er det heldigvis nå, sier Morten Bing.

Bandmedlemmene har tatt seg fri fra jobb. I en trangs kjeller i Torggata er det samlet for en heldags gjennomgang før konserten. Foreløpig har de ikke planer om noen flere.

— Det blir bare tull å planlegge noe slikt, da skjærer det seg. Vi får heller se an etterspørselen, sier Øyvind Rauset.

Fikk hjelp av Øystein Sunde

Alle band har en skapelsesberetning. For Folque begynner fortellingen i 1966.

Den 16 år gamle Oslo-gutten Morten Bing blir tatt med på den nystartede viseklubben Dolphins i Grensen av klassekameraten Bjørn Falk Nilsen (i dag kjent som Lillebjørn Nilsen).

7 år senere er bandet Folque dannet. Da har han flere år med spilling på byens viseklubber bak seg, samt en opptreden på albumet Fløtt deg EEC, du står i veien for sola .

I 1974 spilte de inn en demo i kjellerstudioet til Øystein Sunde. Den sikret dem kontrakt med Phonogram.

— De store plateselskapene var mer åpne den gang, og slapp til mange nye band. Men Da Audun Tylden hørte den tredje skiva vår i studio, ristet han bare på hodet og droppet oss, sier Morten Bing.

Nyutgir debuten

De ble i stedet signert av det radikale plateselskapet Mai.

— Mai trodde de skulle tjene penger på oss, at vi var kommerse. Der tok de feil. Den feilen var det flere som gjorde.

Folques tre første album finnes digitalt på Spotify, men de fire siste, deriblant de to på Mai, gjør ikke det. På bruktmarkedet må du ut med tusenlappen for flere av dem.

Vardøger (1977) solgte minst, den er mest sjelden i dag, sier Morten Bing.

Denne uken ble Folques debutalbum Folque (1974) nyutgitt i remastret utgave. På vinyl.

- Finnes det noen plan for digitalisere mer av det gamle materialet?

— Jeg har faktisk lastet ned Fredløs (1980) ulovlig, fra en russisk nettside. Den er tatt opp fra et dårlig vinyleksemplar, med sus og knitring, sier Bing.

Mastertapene fra de to utgivelsene på Mai vet de ikke hvor befinner seg.

— Det er kanskje mulig å få samlealbumet på CD ut på Spotify. Det kan vi se på, sier trommeslager Alexander Lindbäck.

Han er eneste nye medlem i bandet og 25 år yngre enn de andre.

Da alt skulle skrives med «Q»

- Hvordan oppsto bandnavnet?

— Det er nesten litt teit. Vi hadde lyst til å hete Folk. Men vi synes det så litt stusslig ut på plakaten. Så da la vi til «que», forteller Morten Bing.

Konserten på Chateau Neuf natt til 1. mai i 1973 var bandets første under dagens navn.

— Alt skulle jo skrives med «Q» den gang. I mange år ble til og med «diskotek» skrevet «diskoteque» i Norge, sier Øyvind Rauset, som kom med i bandet i 1977.

— Vi kalte oss Brød og vin først. Men folk trodde vi var en kristen gruppe, sier vokalist Lisa Helljesen.

Lørdag spiller de låter fra de tre første albumene, hvor Helljesen var med. Samt noen nye låter.


— Jeg har masterne

Etter at vi først publiserte intervjuet med bandet, tok Sæmund Fiskvik kontakt.

Sæmund Fiskvik Ørn E. Borgen (arkivfoto)

Fiskvik er en av de store veteranene i norsk musikkbransje. Han begynte karrièren som sjef i plateselskapet Mai fra 1976 til konkursen i 1983, og han har hatt flere sentrale posisjoner i årene etter, blant annet som mangeårig leder for Spellemannsprisen. De gamle mastertapene til Folques to utgivelser på Mai er det Fiskvik som har.

— Du kan hilse Folque og si at det er jeg som har tatt vare på dem.

Fiskvik har ingen plan om å la dem gå dyrt hvis bander ønsker å overta dem.

— Jeg tar 50 øre for hver, så kan du selv regne ut hva det blir, sier han.

I etterkant av Mai-konkursen ble Fiksvik sittende med rettighetene til de fleste av utgivelsene på Mai. I 2001 solgte han dem til plateselskapet Universal. Men i mellomtiden hadde flere av de største bandene og artistene - deriblant Hans Rotmo, Halvdan Sivertsen og Tramteatret - fått kjøpe ut rettighetene sine.

Men andre, deriblant den nordnorske visesangeren Sverre Kjeldsberg, er blant dem som er misfornøyd med at Universal har kontrollen.

Heller ikke Folque-rettighetene ble overført til Universal. Fiskvik mener det er bandet selv som kontrollerer dem i dag.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Vamp går fysisk mot musikkstrømmen

  2. KULTUR

    De små selskapene banker de store på Spellemann

  3. KULTUR

    Forløperen til A-ha slippes nå – etter 38 år

  4. A-MAGASINET

    Året da stjernene sluknet

  5. A-MAGASINET

    Tjener millioner på 46 år gammel julehit