Byliv

Chill stemning fra Blake

Det unge, engelske elektronicatalentet fylte Øyas hovedscene, og presenterte et stemningsfullt, om enn noe monokromt, show.

  • Eivind August Westad Stuen

Vår vurdering:

4 av 6

James Blake har funnet sin egen nisje i electronicaen ved å blande inn elementer fra soul og gospel i et minimalistisk lydlandskap. Paal Audestad

Samples og beats skyller utoverplenen, før den velkledde hovedpersonen og medhjelperne hans inntar scenen.James Blake har funnet sin egen nisje i electronicaen ved å blande innelementer fra soul og gospel i et minimalistisk lydlandskap. MusikkenØyapublikummet blir servert drives frem av live trommer og synth, i tillegg tilnoen lette gitarinnslag som først og fremst brukes som en effekt.

LES OGSÅ:

  • Her er Øya-programmet
  • Sjekk bilder fra festivalen rett fra Instagram her
  • Her finner du vår Øya-seksjon med nyheter og anmeldelser
  • Her er anmeldernese Øya-tips
  • Slik blir Øya neste år — på Tøyen
    For to år siden slapp han sinselvtitulerte debut, til fantastisk respons fra både lyttere og kritikere.Samme år leverte han en sterk konsert på Øya. Nå er han altså tilbake iMiddelalderparken, og har det nye albumet Overgrown med i bagasjen.Interessant å se utviklingen hvis dette gjentar seg annethvert år;

Overgrown er kanskje ikke like sterk som debuten, men ligger godt foran hovedstrømmen ikontemporær electronica, og viser samtidig en utvikling hos artisten Blake.Ikke verst i en sjanger hvor artister gjerne velger å melke sounden sin for altden er verdt fremfor å ta neste skritt.

Les også

«De dansbare låtene kommer som perler på en snor»

Musikken sprites opp på grunn avmangelen på programmering. Grov synthbass med nok av volum og tunge elektrisketrommebeats danner fundamentet, mens lette pianoakkorder og syntharpeggioerutgjør kjøttet. Og sentrum er Blakes skjøre, soulinspirerte vokal. Han klarerden berømmelige mannefalsetten uten at det høres feil ut, og gjør også god brukav vokaleffekter på et par av låtene han serverer. Låtene avslutter ofte brått,noe som gir en interessant effekt. Rolige låter forløses av harderesynthlyder og mer komplekse beats, noen ganger på grensen til noe dubstepaktig.

Det må vel være dette hipsterne har døpt post-dubstep. Det gjør seg i allefall, det minimalistiske lydbildet kan fort bli noe statisk. Bakover ipublikummet opptar småprat overraskende mye av volumet. Konserten kunne kanskjegjort seg bedre senere på kvelden, gjerne på en mer intim scene. Nåvel, sånn erdet å lage ambient musikk, og Blake lykkes absolutt musikalsk. Når bassenpumpes utover Enga og publikum vugger med, har han gjort jobben sin.

Aftenposten på Instagram fra Øya

Følg oss fra Øya på @aftenoya og #aftenøya

Gi din anmeldelse av Øya-konsertene.

Ta en videokommentar, eller skriv litt tekst til et konsertbilde. Tagg med #aftenøya, så legger vi ut din anmeldelse på Osloby.no.

  1. Les også

    Få Øya-anmeldelsene direkte fra Instagram her

  2. Les også

    «Ingen tvil om at Øyafestivalen byr på full pakke»

  3. Les også

    Her er Øya-programmet

  4. Les også

    Dro fra London for å jobbe frivillig på Øya

Etter å ha spilt foran et stort publikum på Sjøsiden i 2011 var James Blake tilbake i Middelalderparken. Paal Audestad

Relevante artikler

  1. KULTUR

    James Blake på Øya: Feinschmecker-elektronika

  2. KULTUR

    Mener det må være lov å prate på Øya-konserter: – Kritikken blir for snobbete

  3. KULTUR

    Unge lovende fra torsdagens Bylarm

  4. OSLOBY

    Anmeldelse: Grace Jones tar deg med på en nostalgisk tidsreise

  5. KULTUR

    Julia Holter åpnet PiP med dronete frijazz

  6. KULTUR

    Nytt album: Et av karrierens beste fra James Blake