Byliv

Øya slipper til de unge ukjente

Bak storhetene Kraftwerk, Blur og The Knife på plakaten, er norske navn som Lemaitre, Dreamon, ­Monica Heldal, Kaja Gunnufsen, Oslo Faenskap og Thea & The Wild. Ingen av disse har ­platedebutert.

Thea Glenton Raknes grugleder seg til konsert på Øyafestivalen fredag ettermiddag. Ikke minst fordi hennes bestemor på 84 år kommer for å se henne live for aller første gang. Trygve Indrelid

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Likevel har alle disse fra 19 til 25 år fått pass til landets største og viktigste populærmusikkfestival.

- Jeg spilte på Hove tidligere i sommer, og merket at mange syntes det var en anerkjennelse. Men for meg, som er Oslo-jente, er jo Øya det aller største. Plass der er som å få et slags stempel, sier Thea Glenton Raknes.

25-åringen møter oss over en øl på Parkteatret på Grünerløkka. Et steinkast unna der hun nå bor, to kast unna der hun vokste opp.

- Å få spille på Øya er et stempel om at folk har trua på deg. Samtidig blir man litt nervøs også; tenk om jeg ikke klarer å levere. Jeg grugleder meg, ikke minst fordi «alle» jeg kjenner kommer. Til og med bestemor på 84 år, som skal se meg live for første gang.

LES OGSÅ:

Sololøp

Thea Glenton Raknes har tidligere spilt i Norma Sass, men satser nå solo under navnet The & The Wild. To singler er ute, debutalbumet kommer først på nyåret 2014.

Likevel er hun en av artistene som nevnes når utenlandske presse melder om hva de gleder seg mest til å høre under Øya.

- Det er smått utrolig, og kult, men jeg merker jo at musikken min sprer seg gjennom blogger, Soundcloud og sosiale medier. Har til og med hørt rykter om spilling på en radiostasjon i Østerrike. For meg, som aldri har sett for meg et liv med vanlig jobb, har dette vært drømmen. Og nå er det bare blitt sånn.

Låten i fokus

Rundt henne dukker det opp flere og flere unge, gode artister i Norge, noe Raknes også har merket.

- Jeg har en kompis i NRKs «Urørt» som sender meg ting, og alle er så utrolig proffe. Med dagens teknologi er jo alt mulig for alle, og at flere får sjansen til å synge ut er kult. Samtidig er det mye som bare er middels, som har en trendy «sound», men mangler mer, sier Thea Glenton Raknes.

- Det er litt tilfeldig hvor de kommer fra, men for meg må det jeg lager være låter jeg selv blir gira av. For da tror jeg andre også blir det.

- Er selve kjernen

Da Øyafestivalen startet opp ute på Kalvøya for femten år siden, var det med bare norske og mange unge band på plakaten. Slik har det fortsatt, og listen over unge artister er også i år solid. Tar man med Øyanatt og Klubbdagen tirsdag, blir den enda lenger.

- Dette var selve kjernen for Øya, og for oss har det vært viktig å ta dette med videre. Det er utrolig gøy og inspirerende å finne nye norske band, og det er grunnen til at vi bruker timevis til å høre demoer og gå på konserter, sier bookingsjef Claes Olsen fra Øyafestivalen.

Han opplever en jevn pågang fra nykommere som ønsker å spille på Øya. Noen får lov, andre blir pent bedt om å øve mer og komme tilbake neste år.

- Men er disse unge bra nok, ønsker vi å gi dem en sjanse til å spille for et større publikum, og forhåpentlig motivasjon til å utvikle seg videre. Jeg er enig i at det er veldig mange gode, unge norske artister der ute nå, sier Claes Olsen.

- Dessuten gir det oss noe ekstra å booke et band som intuitivt blir helt i ekstase, og ikke bare lurer på hvor mye penger de kan få.

Aftenposten på Instagram fra Øya

Følg oss fra Øya på @aftenoya og #aftenøya

Gi din anmeldelse av Øya-konsertene.

Ta en videokommentar, eller skriv litt tekst til et konsertbilde. Tagg med #aftenøya, så legger vi ut din anmeldelse på Osloby.no.

  1. Les også

    «La ungdommen bråke i fred»

bakside-_wlONPm9_p.jpg Illustrasjon: Ane Hem.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Derfor dropper de store artistene Norge

  2. OSLOBY

    Øya-budsjett i 1999: 400.000
    Øya-budsjett i 2016: 69 millioner

  3. KULTUR

    Legendene ønsket selv å komme til Øya, nå får de ønsket oppfylt

  4. KULTUR

    Kulturlivet tapte fem ganger så mye som de fikk i krisepakke: – Vi måtte bare sørge for å få mat på bordet

  5. OSLOBY

    Seks artister du bør få med deg på Klubbøya

  6. BYLIV

    De 10 største «Øyablikkene» vi husker fra festivalens historie