Byliv

The Lulu Show: Originalt, intelligent og festlig

Hilde Louise Asbjørnsen gir mesterklasse i hvordan gå konkurs på første klasse uten egentlig å merke det.

  • Mona Levin

Vår vurdering:

6 av 6

Hilde Louise Asbjørnsen i mesterklasse, mener Mona Levin. Christian Parkstad

For de fleste av oss er økonomi et mysterium og «et stort og farlig dyr man kan ane gjennom løvverket», for å si det med regissøren Teodor Janson i programmet til The Lulu Show .

Her ser du showet:

Bare det å gjøre finans, realøkonomi, sub-prime og fordelen med gjeldsbomber så godt som forståelig, er en bragd. Å gjøre det, som Hilde Louise Asbjørnsen, med burlesk humor og ikke mindre burlesk stripping – uten snev av vulgaritet, i motsetning til hva de verste bankene driver med – er mesterlig.

Denne sekvensen begynner i strikkejakke og ender med gulldusker på puppene: vi er blitt bankens bitcher, med gjeld oppover ørene. Og festen fortsetter.

Etter oss ….

Musikalsk mestrer Hilde Louise Asbjørnsen alle sjangre med eleganse og raffinement. Hun er hjemme i gamle Einar Rose-melodier og avansert, selvkomponert jazz, i musikal og standardlåter.

I The Lulu Show står hun også for idé, manus og de fleste sangtekstene og -melodiene. Den avsluttende «Dream» er et lite smykke i skeiv, på kanten-av-stupet-toneganger, det er som vi aner syndfloden når den slutter, helt stille.

Rammen er en kabaret, der Lulu selv er en svartglinsende konferansier i innledningen og en temmelig avskallet Sally Bowles-versjon, med stol og floss i avslutningen.

Her ser du showet:

Mellom disse ytterpunktene avslører hun vår dragning mot litt for mye av det gode og deilige, helst avdragsfritt. Hun bruker publikum som forskjellige land, og det er så man rødmer på nachspielet – bare for spesielt inviterte (alle andre ligger med brukket rygg som Hellas, Spania osv.) – og vi ler med av de dumme som ikke sparer, men låner og låner. Og festen fortsetter.

Uskyld og sex

I tett samarbeid med tre utsøkte musikere som skaper en helt egen cabaret-stemning gjennom undertoner av ragtime, black Tuesday, grådighet, «fordi vi fortjener det» og Happy Friday, klarer Asbjørnsen å riste oss i lommebøkene og vår økonomiske moral – eller mangel på samme.

Hun gjør det med sin spesielle miks av uskyld og sex, sensualitet og koketteri, stemmebåndenes villighet i alle registre, og stålsikre diksjon – helt nødvendig i denne sammenhengen. Vi lar oss forføre både av henne og av det økonomiske innsynet hun gir, med god bistand av superlekre kostymer og effektiv scenografi.

Regissøren Teodor Janson har sin del av æren for dette strømlinjede showet. Smooth som vaniljen det fristes så illustrerende med i innledningen.

Jansons fristelse kunne vært det overdådige, men han holder showet stramt innenfor selvpålagte, realøkonomiske rammer.

Her ser du showet:

  1. Les også

    «Søstre» er en av årets beste filmer

  2. Les også

    Ola Bremnes: Gjenhør med en visens mester

  3. Les også

    « Swinging Christmas» gir deg god julestemning

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    The Lulu Show: Originalt, intelligent og festlig

  2. OSLOBY

    - Jeg ble hekta på finans

  3. ØKONOMI

    Komikerne Lene Kongsvik Johansen og Hilde Louise Asbjørnsen: – Latterlig lett å leve på krita

  4. BYLIV

    «Raske menn»: Hui – hvor det går!

  5. BYLIV

    «Pinocchio:» Stuntteater med moralsk pekefinger

  6. BYLIV

    Snart går teppet opp for Kit Kat Klub i Oslo