Byliv

Imponerende og morsom Melodi Grand Prix-musikal

Det lykkelige MGP-universet er et redselskabinett å leve livet lenge i, mener vår anmelder.

  • Mona Levin
    Mona Levin
    Journalist

Vår vurdering:

5 av 6

Fra venstre Helle Haugen (Optimist), Ingvild Holthe Bygdnes (Lena), Petter Vermeli (Oliver-Oliver), Birgitte Victoria Svendsen (Mrs. Thompson) og liggende foran Anders Hatlo som Brandenburger-Tor. Foto: Lars Olav Dybvig/Eirik Evjen

Oppdraget var å lage en forestilling der all dialog og sangtekst er rene sitater fra norske MGP-tekster, og all musikk er norske MGP-melodier. Med over 250 norske bidrag som grunnlag, har Åsleik Engmark, meddramatikeren Askild Hagen og komponisten Jon Rørmark skapt et festlig univers av klisjeer og livsløgn, der livet går i reprise og ingen lærer noen ting.

Den unge piken Lena vil bryte ut av MGP-livets tekstlige begrensninger, går inn i en eksistensiell krise og velger stillheten (en kort stund), mens de fire «voksne» i sitt jag på lykken og verdensfreden forgår av frustrasjon, raseri og «fire down below».

Finurlig

Tekstene er klippet og limt med fabelaktig teft for det seriøst absurde og musikalsk finurlige – musikerne på bakscenen får kjørt seg, og det med glans – og ensemblet oppviser imponerende energi og vilje til å gå inn i absurditetene. Scenografien, en lakkrød boks som kan snus og vris i alle retninger, har mange dører for maksimal humoreffekt, kostymene lyser i 60-tallets nyanser av neon.

Helt avgjørende, i tillegg til musikalitet, er det gjennomgående høye tempoet og timingen i ensemblet. En liten replikk som «Jeg er en optimist!» besvares forekommende med «Voi, voi!», og skriket om hjelp: «Somebody help me!» møter et vennlig forslag: «Jeg vet om en gammel mann. En som har levd lenge.»

Da løfter taket seg. Helle Haugen som Åse Kleveland er for øvrig et høydepunkt, men alle har hvert sitt – Svendsen med «Mata Hari», Hatlo i «Inkululeku», Vermeli med «Fairytale», og Bygdnes med «Hold on be strong». Koreografien er ulenkelig morsom, og enkelte ikoniske bevegelser utelates elegant. I «Hold on …» slår de imidlertid ut i salen, publikum klarer ikke la være!

Dypt alvor

I alvoret her ligger humoren, og alt fremføres i dypeste alvor, uten ironi og helt uten homser – tekstene er hentet fra tiden før kvinnene fikk skjegg – her er til og med øyeblikk av dypere følelser. Men når livet går i reprise, blir det mange gjentagelser, og her kunne det med fordel strammes inn. Lykken er forresten en avstikker til Europa, særlig Hatlos «Djengis Khan».

Opphavsmennene Engmark, Hagen og Rørmark sto bak Kveiteprinsen for ti år siden – noe av det morsomste jeg noen gang har sett. Tid for reprise?

Fakta:

Lenge leve livet – en musikal større enn Melodi Grand Prix

Av Engmark/Hagen/Rørmark

Centralteatret

Regi: Åsleik Engmark

Musikkbearbeidelse og arrangement: Jon Rørmark

Koreografi: Th’Line Kompani ved Ida Wigdel og Kristina Søetorp

Scenografi: Even Børsum

Kostymer: Marianne Forsberg

  1. Les også

    Verdensberømt teatergruppe spiller Shakespeare på festningen

  2. Les også

    Spektakulær filmkonsert om livet i havet

  3. Les også

    10 tips til helgen

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Upretensiøst, vittig, velment og empatisk om flyktningkrisen

  2. KULTUR
    Publisert:

    Komiker Åsleik Engmark (51) er død

  3. KULTUR
    Publisert:

    The Phantom of the Opera: Verdt å vente på i 32 år

  4. KULTUR
    Publisert:

    Mona Levin er begeistret for Cabaret: - En musikalsk suveren klassiker!

  5. KULTUR
    Publisert:

    Tommel opp, sukkertopp!

  6. KULTUR
    Publisert:

    Abba-show: Nostalgitripp i fresh tapning