Byliv

Oslo Nye Teater med kontroversiell komedie om æresdrap

– Vi oppfører oss som strutser og stikker hodet i sanden. Nå må vi se problemet i øynene, sier teatersjef Kim Bjarke.

Plakatbildet til komedien "Hvem har æren" på Oslo Nye Centralteater. Fredrik Arff

  • Hilde Bjørhovde
    Journalist

– Æresrelatert vold handler 100 prosent om kultur. I stykket nevnes ingen guder eller religioner, sier teatersjef Kim Bjarke.

Han har regissert forestillingen «Hvem har æren» – en komedie om æresdrap med premiere torsdag.

– Dette handler om en kvinnefiendtlig machokultur, og det kan vi ikke ha midt i vårt land og i vår by, fastslår han.

Bjarke sier sosial kontroll er et stort problem også i Oslo.

– De «skamløse jentene» målbærer hvordan unge kvinner utsettes for sterk sosial kontroll, tvangsekteskap og utstøtelse fra sine egne familier, fordi de vil bestemme over sitt eget liv.

– Ordet «æresdrap» i seg selv er absurd. Det kan aldri bli en ære å drepe, sier teatersjef Kim Bjarke ved Oslo Nye Teater. Trygve Indrelid

– Kan man lage komedie av noe så alvorlig som æresdrap?

– Humor har alltid vært et viktig våpen mot makt og urettferdighet. Når vi ler av noe, blir det mindre farlig, og når det blir mindre farlig, mister det litt av sin karismatiske makt, sier Bjarke.

– Ordet «æresdrap» i seg selv er absurd. Det kan aldri bli en ære å drepe. Vi latterliggjør en patriarkalsk æreskultur som mennene klamrer seg til for å beholde makten over familie og kvinner. Vi har vært tause om et problem vi ikke kan tillate oss å være tause om, noe som kan forveksles med å være likegyldige og politisk korrekte, sier Bjarke.

– Hva slags reaksjoner fikk stykket etter urpremièren i Wien i 2013?

– Det ble oppmerksomhet rundt forestillingen, og den ble ønsket velkommen. Ibrahim Amir, som har skrevet stykket, sier at det er helt alminnelig å ta opp æresdrap i mange land der æreskulturen står sterkt.

Stykket "Hvem har æren?" latterliggjør en patriarkalsk æreskultur. Gisle Bjørneby

Les også

Les mer om de skamløse jentene: Vi er de skamløse arabiske jentene, og vår tid begynner nå | Nancy Herz

Komiker og samfunnsdebattant Shabana Rehman er ikke redd for å fleipe med vanskelige temaer. Roald, Berit

– Vi bør latterliggjøre kvinnesynet som fører til æresdrap

Shabana Rehman både provoserer og inspirerer i sitt virke som komiker, artist, spaltist og debattant, og hun er brennende engasjert i individets frihet. Hennes «mullahløft» i 2004 gjorde mulla Krekar rasende.

Rehman synes absolutt man kan lage komedie av æresdrap.

– Ikke bare kan man, men enhver som har anledning og føler seg kallet bør latterliggjøre kvinnesynet som fører til æresdrap på det sterkeste, sier Rehman.

− Er det farlig å fleipe med denne «æreskulturen»?

– Nei. Det er ikke farlig i det hele tatt. Derfor er det også svært oppsiktsvekkende at ikke flere gjør det, og at mainstream kunst og kultur har overlatt tematikken alene til aktivister og debattanter. Det er det som har vært farlig. Særlig for dem som har stått alene i stormen. Nå er æresvold et meget vanlig tema å behandle i ikke-vestlig teater og film, sier Shabana Rehman.

Utmattende debatter etter fleip med vanskelige temaer

Hun sier hun selv bare har frigjørende erfaringer når hun som komiker har fleipet med vanskelige temaer, og at også vanskelige temaer treffer bredt, både nasjonalt og internasjonalt.

– Debattene i etterkant har jo vært heftige og til tider utmattende, men ikke verre enn at jeg har sett endringer i holdningene til større grupper, sier hun.

– Det har selvsagt ikke alltid vært trygt, også fordi man som kvinne er mer utsatt. Men i sum er det noe av det viktigste jeg har gjort, både for miljøene som har trengt slike stemmer og for min egen kunstneriske selvrespekt.

Hun forteller at performance art – stuntene «kroppsmaling med norsk flagg» og «rumpestuntet» var direkte politisk satire mot sosial kontroll og æreskravet.

– Det handlet om råderett over kvinners egen kropp og ikke godta å bli skambelagt eller mobbet som «norsk» og æreløs, sier Rehman.

Blir utsatt for trakassering

– De satiriske aksjonene er blitt møtt med langt sterkere reaksjoner fra folk som er redde for å miste den ekstreme kontrollen over kvinner. Den dag i dag blir jeg utsatt for trakassering fordi jeg allerede den gangen viste eierskap til min egen ære og kropp offentlig, selv om vi bor i et samfunn med mye nakenhet, sier Rehman.

– Jeg fikk mye sterkere reaksjoner på disse aksjonene enn mullahløftet, som de fleste fra minoritets og majoritetsmiljøene digger.

Rehmann berømmer alle minoritetsjentene som tar opp kampen:

- I dag er det den fantastiske skamløse-bevegelsen i tillegg til voksne kvinner som for eksempel Safia Abdi Hasse, Azra Gilani, Kadra og Amal Aden som gjør at flere og flere våger å debattere problematikken.

Skuespiller Terje Strømdahl: - Det viktigste stykket jeg har vært med i!

Skuespiller Terje Strømdahl spiller faren som må gjenopprette familiens ære ved å drepe sin egen datter. Gisle Bjørneby / Gisle Bjørneby

– Det desidert viktigste stykket jeg har vært med på i min karrière, sier skuespiller Terje Strømdahl. Han spiller faren som skal gjenopprette familiens ære ved å drepe sin egen datter.

– Noe han ikke helt får dreisen på, sannsynligvis fordi han tross alt elsker datteren, sier han.

Skuespilleren sto frem som homofil på begynnelsen av 2000-tallet. Han synes det er sterkt å spille i et teaterstykke som viser at kjærlighet og valg av partner kan gjøre at man risikerer å dø hvis man velger feil.

– Jeg er rasende fordi det eksisterer en ukultur der noen er ute etter å kontrollere unge menneskers livsvalg, sier skuespilleren. Han synes det er uholdbart at unge jenter som bryter sosiale normer blir sladret på, rapportert om og forfulgt når de er utenfor hjemmet.

- De hater jo frihet!

Strømdahl er glad for at man endelig tar opp æresvold og sosial kontroll i det offentlige.

– Jeg sier velkommen etter til politikere som plutselig tør å si at samfunnet må hjelpe ungdommer som lider av å leve i æreskulturer.

– I denne machokulturen ligger patriarkens ønske om å bestemme og ha kontroll. Empatiske menn i denne type kulturer må leve i et helvete, fordi kulturen pålegger dem å straffe unge piker i familien, sier Strømdahl.

Han håper at de som assosierer seg med æreskultur og sosial kontroll ser stykket.

– Da får vi kanskje en diskusjon rundt meningsløsheten i å kontrollere andres frihet, fastslår Terje Strømdahl.

Ingen minoritetsskuespillere i stykket

Gisle Bjørneby / Gisle Bjørneby

I «Hvem har æren» er det ingen skuespillere med minoritetsbakgrunn. Teatersjef Kim Bjarke sier castingen er et helt bevisst valg.

– Stykket er fargeblindt. Det er ikke meningen publikum skal sitte og tenke på hvor familien på scenen stammer fra. Man skal for eksempel ikke kunne sitte og si «typisk tyrkere». Denne kvinneforaktende æreskulturen finnes i mange deler av verden, og «fargeblindheten» skal få alle relevante til å føle seg truffet, sier Bjarke.

Teatersjefen ønsker å nå så mange som mulig, også grupper som ikke ofte går i teateret. Derfor planlegger han både skoleforestillinger og andre forestillinger på dagtid i tillegg til de vanlige kveldsforestillingene.

Shabana Rehman stiller seg delvis kritisk til castingen:

– Er stykket bra, bryr vel ingen seg om skuespillernes representasjonsbakgrunn. Men i mitt hjerte skjærer det meg at ikke minoritetskuespillere er blitt valgt til akkurat dette stykket. Vi har mange dyktige frilansere som ville ha bidratt til å gjøre stykket enda mer relevant og nærere et multietnisk Oslo. Det synes jeg er nedtur at ikke har skjedd, sier Rehmann.


Les mer om

  1. Tvangsekteskap
  2. Oslo
  3. Humor
  4. Shabana Rehman Gaarder
  5. Teater

Relevante artikler

  1. KRONIKK

    Oslo Nye Teater har satt opp en farse om æresdrap!

  2. DEBATT

    Vold mot kvinner og sosial kontroll har ingen hudfarge

  3. KULTUR

    «Hvem har æren» på Oslo Nye: Småmorsomt om æresdrap

  4. DEBATT

    Vi trenger en kraftig vekker om æresvold | Jan Bøhler

  5. BYLIV

    Mote eller magikere, tungrock eller Bach-arier? Velkommen til Oslo-helgens smørgåsbord av opplevelser!

  6. BYLIV

    Ekspertene gir deg sin guide til Bylarm