Byliv

Optimisme på Oslo-catwalken

Den norske motebransjen har slitt internasjonalt. Oslos Fashion Weeks nyeste designerhåp, Tonje Jakobsen spår at norsk mote er i ferd med å løfte seg.

Er Norsk mote på vei opp? Her fra catwalken til Oslo Fashion Week i 2010. Rolf Øhman

  • Frida Dahl

— Nivået hever seg, så de som er gode nok og satser skikkelig, får det til hvis de virkelig vil, sier moteskaper Tonje Jakobsen (30). Hun er den heldig utvalgte debutanten under åpningsshowet til Oslo Fashion Week, som tripper i gang i ettermiddag.

Lærling under Westwood

Oslo Fashion Week presenterer hvert år sesongens debutant, og denne høsten er det Jakobsen som er den utvalgte. Hun skal under åpningen vise frem kolleksjonen Travel Light, basert på avgangskolleksjonen fra kunst- og designutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Tonjes far er skredder, og hun vokste mer eller mindre opp i et skredderverksted. Men planen var egentlig ikke å gå samme vei.

— Men så har man det likevel i seg, sier hun. Jacobsen havnet i København som designassistent i et lokalt firma i to år, og tok skredderutdannelse i samme by. Praksis hadde hun hos velkjente Vivienne Westwood.

Funksjonell design

Tilbake i Oslo tok hun en bachelorgrad i kunst og design ved Høyskolen, og der ble hun plukket som sesongens debutant.

— Anniken Vear og Pål Vassbotten fra Oslo Fashion Week har kjent til meg over en lengre periode og fulgt utviklingen. Nå så de nok potensial til at jeg kunne ta det neste steget. Da de kontaktet meg for å høre om jeg ville vise, så måtte jeg jo bare ta utfordringen og kjøre på.

Fra Tonje Jakobsens debutkolleksjon «Travel Light». Fred Jonny

Travel Light er en kolleksjon der fokuset ligger på detaljer, fine linjer og god kvalitet.— Kvalitet foran kvantitet er viktig, forklarer Jakobsen, og fokus på klær som noe mer. Noe som kan brukes på begge sider for eksempel, og har funksjonelle detaljer.

- Jeg vil lage klær man vil investere i og beholde, ikke bare bruk og kast.

Utfordrende for nye norske

Det å få etablert et stort nok firma, med nok produksjon, det er hovedutfordringen for dagens nykommere, mener debutanten.

- Skal man bygge opp et navn, må man ha en godt gjennomtenkt businessplan. Vi har heldigvis Innovasjon Norge, noe som er veldig bra. Men det tar år å bygge opp ting, vi må bli flere som jobber i denne bransjen, mener Jakobsen.

Tøft økonomisk

Der Jakobsen er fersk, representerer merket Wiksén det motsatte i norsk mote. Rikke Wiksén har studert motedesign i London. Hjemme igjen fikk hun i 2007 vise frem sine kreasjoner på OFW. Visningen ble en suksess, og en butikk i Stavanger kjøpte like godt opp hele avgangskolleksjonen hennes. Men derfra ble det ingen dans på roser.

— Jeg begynte etter hvert å jobbe i en klesbutikk hvor jeg også solgte ”Wiksén”, Men det var ingen ideell situasjon økonomisk.

Fra Wikséns nyeste kolleksjon, høst/vinter 2012. Truls Quale

Heldigvis kom Camilla Hagen inn i bildet og ønsket å føre Wiksén et steg videre. De selger nå klærne i flere butikker i Norge.— Camilla tar seg av det administrative, så kan jeg fokusere på designet og den kreative biten, sier Rikke Wiksén.

Duoen Wiksén-Hagen er for første gang på moteuken sammen, og de viser sin tredje kolleksjon som samarbeidspartnere på Stratos torsdag 16. august.

Wiksén stiller samtidig på den store, danske motemessen Gallery Fashion Fair, en stor mulighet til å få vist seg for utenlandske bransjefolk. Målet er å få klærne sine inn på det internasjonale markedet innen noen år.

Norsk skepsis

Wiksén forteller at de satser på Norge først og fremst. Men de vil de prøve seg utenfor landegrensen, i første omgang i Sverige og Danmark.

— Jeg opplevde forresten nylig at en blogger hadde lagt ut bilder av en Wiksén-bluse på nettstedet thefancy.com, hvor man deler bilder og lenker til ting man liker. Det resulterte i en rekke henvendelser fra blant annet Los Angeles, Hong Kong og Australia, sier hun.

Wiksén deler mange av oppfatningene til debutant Jakobsen rundt slitet med å slå igjennom som norsk motedesigner.

- Utfordringene man ofte møter på er å få solgt inn klærne sine til butikker, da disse er mer skeptiske til nye merker, spesielt de siste årene på grunn av økonomiske nedgangstider.

Les også:

  1. Les også

    I fotsporene til tidenes norske moteskaper

Tonje Jakobsen er plukket ut som sesongens debutant under Oslo Fahsion Week, som starter mandag. Martin Tosterud

Rikke Wiksén, designeren bak merket Wiksén, slo igjennom på Oslo Fashion Week i 2007. Da hadde hun laget kolleksjonen på pikeværelset. Paal Audestad

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo Runway inviterer til åpen visning

  2. A-MAGASINET

    «Jeg lever ut barndomsdrømmen, så alt er veldig følelsesladet. Du utleverer deg fullstendig.»

  3. A-MAGASINET

    Moteuka: Designerne har ti minutter på å selge klær og sende et budskap

  4. A-MAGASINET

    De solgte skjerf på rull. Så tok det helt av.

  5. A-MAGASINET

    Hun har 15.000 antrekk, men bruker ingen av dem

  6. A-MAGASINET

    Marianne Andresen er av adelsslekt og oppvokst på et slott. Og har brukt samme lue i snart 70 år.