Byliv

Sensasjonelt bra, personlig teater

Eirik Stubøs <i>Sorga kler Elektra</i> kunne reist verden rundt.

Musikerne Steinar Sønk Nickelsen, Erik Nylander og Håvard Stubø i Sorga kler Elektra. Bak: Gjertrud Jynge som moren, Torbjørn Eriksen som sønnen Orin. Foto: Erik Berg

  • Therese Bjørneboe

«Sorga kler Elektra» på Det Norske Teatret er en forestilling jeg får lyst til å gå rett tilbake og se én gang til, selv om dette er et stoff man egentlig ikke orker ta i med ildtang.

Stykket har handlingen lagt til den amerikanske borgerkrigen i 1865, men forelegget til Eugene O’Neill er den greske tragedien Orestien (458 f. kr.) som utspiller seg i etterdønnningene av erobringstoktet i Troja. I begge kommer fedre og sønner tilbake til noe som ikke lenger er et hjem, og kvinner som er syke av hevntørst.

Les hele saken med abonnement