Byliv

«Star Wars» setter rekorder

Årets julefilmbesøk har gått over all forventning, og kinobesøket har økt i 2015.

  • May Synnøve Rogne
    Film- og TV-anmelder
Les også

Star Wars: The Force Awakens

er den filmen som raskest har satt verdensrekord i billettinntekter. I løpet av de tolv dagene filmen har gått på kino, har den spilt inn for rundt 545 millioner dollar i Nord-Amerika. Utenfor Nord-Amerika har filmen spilt inn for 546 millioner dollar, opplyser Disney.Også i Norge har

Les også

Star Wars: The Force Awakens

dominert kinoprogrammet siden 16. desember. Pr. 28. desember er filmen sett av 403.285 på landsbasis.

— Vi er superfornøyde med Star Wars-tallene i Oslo. Totalt har filmen blitt sett av 403.285, og 65.322 har sett filmen i Oslo, så langt. Den går fremdeles for fulle hus, så den er ikke ferdigspilt på lenge, sier Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film Kino, Oslo.

Stor guide:

Det betyr at på kun 12 dager har filmen sneket seg inn på en foreløpig sjette plass over de 10 mest besøkte filmene i 2015.

På toppen troner fortsatt den norske katastrofefilmen

Les også

Bølgen

med 832 572 besøkende siden premièren 28. august. På andre plass ligger James Bond:

Les også

Spectre

med 683 071 besøkende siden 30. oktober.

Julebesøket over all forventning

Av filmene som hadde premiere 1. juledag, er familiefilmen

Les også

Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa

den klare vinneren. Årets tall viser at julen fortsatt er en tid hvor folk går på kino på tross av urolig vær i deler av landet.

— Besøket i julen 2015 har så langt vært rekordartet. Siden julefilmene fikk premiere 1. juledag har aldri kinobesøket vært så høyt. 25. desember var 64 189 på kino, og de tre første dagene var 265 935 på besøk. Heller ikke en enkelt dag har hatt høyere besøk enn denne julehelgen. 108 872 fant veien til kinoene i går, tredje juledag, sier Birgitte Langballe, kommunikasjonssjef i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

alxeeen12_doc6nqx8lbyr551ixum4kds-TMqFXE2VpS.jpg Maipo Film / Nordisk Film Distri

Som om ikke det var nok hadde

den nest beste norske åpningshelgen dette året, med 128 339 besøk. Bare slått av Bølgen med 136 232. Også i Oslo har kinobesøket vært meget bra i julen.

— Julebesøket er forøvrig veldig bra, der

Les også

Flåklypa

,

Les også

Star Wars

Les også

Julekongen

og

Les også

En mann ved navn Ove

ligger på toppen. I Oslo har også den lavmælte filmen

Les også

45 år

virkelig funnet sitt publikum. Vi ser frem til nok en gledelig og sterk kinouke, avslutter Berg.

Økning i kinobesøk

Selv om strømmetjenestene vokser seg større, er kino fortsatt et av landets største kulturtilbud viser en ny undersøkelse gjort av Ipsos MMI på vegne av Norske Filmdistributørers Forening og bransjeorganisasjonen Film & Kino.

— Kinobesøket har holdt seg forbausende stabilt de siste tiårene til tross for nye kanaler å se film i. Besøket har stort sett ligget mellom 11 og 13 millioner, sier Langballe.

Svingningene i besøket fra år til år bestemmes ut ifra filmtitlene som drar folk inn i kinomørket.

— Det er helt naturlig at besøket varierer fra år til år. Filmtitlene er avgjørende for besøket, og tidspunktet de har premiere kan ha mye å si for årsbesøket på kino. Et eksempel: Hvis Flåklypa -filmen hadde hatt premiere tidligere, ville årets kinobesøk ha blitt langt høyre. Hadde filmen hatt premiere i januar, ville besøket i 2015 blitt lavere. I år ser besøket ut til å bli rundt åtte prosent bedre enn i fjor, forteller Langballe.

Landets mest brukte kulturtilbud

Kino er fortsatt landets mest brukte kulturtilbud. Strømdahl Monica

Kino er det mest brukte kulturtilbudet i Norge. Rundt 70 prosent av befolkningen er på kino i løpet av året. I snitt for hele befolkningen var hver enkelt på kino 3,1 ganger i 2014, og blant dem som faktisk var på kino 4,5 ganger, viser SSB sine tall for aldersgruppene fra 9–79 år.

En årsak til at besøkstallet holder seg noenlunde stabilt, på tross av økningen av strømmetjenestene, er at film på kino oppleves som noe annet.

Det handler ofte om mer enn bare å se en film. Det sosiale elementet er viktig. Særlig for det yngre kinopublikumet er disse sidene ved kinobesøket viktig. I aldersgruppene fra 15–29 er det å gjøre noe hyggelig med familie og venner en like viktig driver for kinobesøket som det å se en spesiell film, viser undersøkelsen.

Relevante artikler

  1. BYLIV

    Nå går det oppover med kinobesøket i Oslo igjen

  2. KULTUR

    Norsk film på besøkstoppen

  3. KULTUR

    Én film har sørget for riktig godt kinobesøk i år

  4. NORGE

    Kinobesøket har stupt det siste året

  5. KULTUR

    «Den 12. mann» godt besøkt på kino

  6. KULTUR

    Publikum strømmer til «Løvenes Konge»