Byliv

Teatersjefen om nattforestillingen: - Dette er høyrisiko!

Teatersjef Erik Ulfsby inviterer til åtte timers nattlig krigsdrama på Det Norske Teatret

-Du kan like det, mislike det, men glemme det kommer du ikke til å gjøre, sier teatersjef Erik Ulfsby om den åtte timer lange nattforestillingen <i>Andre verdskrigen – Natt i verda</i> Foto: Bjørhovde, Hilde

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist

Maratonforestillingen begynner ved midnatt lørdag og varer til morgenen. Publikum får både mat og drikke i pausene gjennom en natt spekket med inntrykk fra andre verdenskrig.

Ikke redd for at publikum skal sovne:

Les også

Skal spille åtte timers teatermaraton – midt på natten

  • Her er teatrenes brutale og dystre forestillinger:Teatrenes repertoar i 2016 speiler en underliggende uro for dagen og fremtiden, skriver Mona Levin
    — Å utfordre rammen for hva en teaterforestilling kan være, er viktig for et teater som Det Norske. Dette er høyrisiko. Premièren er full, men det er ikke gitt hvor stort markedet er for en åtte timers forestilling om natten.

Kunstneren Lars Ø Ramberg har okkupert det offentlige rommet i Det Norske Teatret med kunstprosjektet "Heil ". Gjennom å flytte, lagre, plyndre og sensurere den eksisterende billedkulturen i institusjonen visualiserer Ramberg det usynlige og gjør fraværet synlig. Foto: Bjørhovde, Hilde

Lars Rambergs kunstprosjekt Heil i foajéen gir publikum en glidende overgang til når teaterforestillingen begynner. Tittelen Heil er nynorsk, men har flere betydninger på andre språk, og de fleste assosierer nok uttrykket med Det Tredje Riket. Fravær, og at ting blir borte, er en typisk krigserfaring. Stykket tar opp etiske dilemmaer. Er vold kanskje naturlig for mennesker? Er pasifisme – ikke å gripe inn – vold? Midt i forestillingen har vi debatt, der vi trekker linjer til vår egen tid.

Krigen som bilde på natt i verden

— Hvorfor må det foregå om natten?

— Nattforestillingen er tematisk motivert, et bilde på krigen som en " natt i verda ." Vi vil også utforske hva det at man blir sliten har å si for hvordan man oppfatter ting. Orker vi mer nå? Jeg tror det blir en helt spesiell opplevelse.

Fire sterke dramatikere har skrevet fra ulike kanter av verden og belyser krigen fra ulike perspektiver. Vi gir ikke noe totalbilde av andre verdenskrig, men sier noe om hvor omfattende den var. Omfanget var enormt, og ekkoet etter hendelsene preger verden i dag.

- Lørdag braker det løs. Hvordan har du det nå?

Heftige opplevelser og godt samhold

— Dette okkuperer hodet mitt fullstendig. Jeg blir ikke tyrann, men må jo skjære gjennom og ta avgjørelser. Jeg blir veldig konsentrert og vil gjerne komme i mål. Vi kaster rundt på døgnet og har hatt flere nattprøver. Det ga ganske heftige opplevelser og skapte samhold. Det var mye lettere å holde seg våkne enn vi hadde trodd, og nydelig å sitte i kantinen og se solen komme opp om morgenen. Vi "døgna", både unge og eldre i ensemblet og produksjon og fikk en "ut på tur" - følelse.

- Høres ut som en typisk skolerevy før première!

— Ja, det er litt tilbake til scratch og ganske morsomt å brekke om på alt av og til. Stykket skal også spilles på dagtid. Da begynner forestillingene kl. 14.

Mange startet karrieren på skolerevy :

Les også

Fra skolerevy til Latter

Folk ønsker det store format

— Hva med publikum? Åtte timer er ganske drøyt?

— Folk ønsker det store formatet. Åtte timer er en begivenhet, som en festival. Det blir en annen puls, og publikum møter opplevelsen på en annen måte. For to år siden satte vi opp forestillingen Bibelen , som ga inspirasjon til denne. Bibelen varte i seks timer. Vi delte den opp i to, men fasit var at alle ville se hele stykket sammenhengende.

- Er du et nattmenneske?

— Jeg er absolutt B-menneske, men det er ikke ofte jeg er oppe til åtte om morgenen. Sist gang var for 13 år siden, da tvillingene mine kom til verden kl. 08.11 og 08.13!

  1. Les også

    Bibelmaraton falt i smak

  2. Les også

    Askerrevyen 2016: Her er det mye som stemmer

  3. Les også

    «Doktor Proktors tidsbadekar»: Heseblesende tidsreise

Flere artikler

  1. BYLIV
    Publisert:

    Heddadagene samler Teater-Norge i Oslo

  2. KULTUR
    Publisert:

    «The Book of Mormon» sikret det beste året i teaterets historie

  3. KULTUR
    Publisert:

    Nationaltheatret med 13 millioner i underskudd. Det Norske Teatret fikk tidenes publikumsrekord.

  4. A-MAGASINET
    Publisert:

    Vidar Magnussen: «Jeg skjønte at hvis dette går til helvete, er jeg ferdig»

  5. KULTUR
    Publisert:

    I Norge er grensen 200 publikummere. I Danmark er den 500. Begrunnelsen vekker harme.

  6. OSLO
    Publisert:

    Her er teatret som kommer helt inn i stua di