Byliv

Pushwagner har kontrollen

I Pushwagner kommer vi aldri til kjernen av hvem kunstneren er eller hva kunsten hans betyr, og er isteden overlatt til kunstnerens underholdende iscenesetting av seg selv.

  • Kjetil Lismoen

Vår vurdering:

4 av 6

I åpningsscenen i dokumentarfilmen om kunstneren Hariton Pushwagner ser vi ham sitte inne i kontrollrommet fra tegneserieromanen Soft City, der han betrakter filmprosessen som skal starte. Foto: Carsten Aniksdal/Euforia Film

I åpningsscenen i dokumentarfilmen om kunstneren Hariton Pushwagner ser vi ham sitte inne i kontrollrommet fra tegneserieromanen Soft City, der han betrakter filmprosessen som skal starte.

Det er en slående visuell inngang til den maktkampen som filmskaperne Benestad og Baugstø Hanssen ikke legger skjul på vil finne sted, mellom dem og intervjuobjektet. Men det er også illustrerende på en kanskje litt mer utilsiktet måte: Det er Pushwagner som stort sett beholder kontrollen over framstillingen av seg selv i denne filmen, selv om han tidlig i filmen erklærer at filmskapernes fremste oppgave må være ”å finne mannen bak masken”.

Les hele saken med abonnement