Byliv

«Wu-Tang Clan» leverte som avtalt

De tok tyve lange år, men da Clan-en endelig kom, satt det som det skulle.

  • Robert Gjestad

Vår vurdering:

5 av 6

«Wu-Tang Clan» leverte varene på Øyafestivalen under onsdagens konsert. Se flere bilder ved å trykke til høyre i bildekarusellen her. Monica Strømdahl

Kollektivet Wu-Tang Clan fra Staten Island imponerte vår anmelder. Monica Strømdahl

Wu-Tang Clan på Øyafestivalen onsdag. Monica Strømdahl

Alt kommer fra et sted. Også hiphopen, som har sitt arnested i Bronx, New York. Tidlig på 90-tallet hadde vestkysten og spesielt L.A. tatt over det meste av hegemoniet, blant annet gjennom gjengen i N.W.A.

Les også

Nå kommer Wu og tar deg!

Helt til kollektivet Wu-Tang Clan fra Staten Island bestemte seg for å ta det tilbake. Deres debut Enter the Wu-Tang Clan – 36 chamber s fra 1993 er en av de største klassikerne innen hiphopen.Nok historie, spol tyve år frem i tid. Til Øya 2013, og kollektivet kom endelig til landet. De skulle spilt her flere ganger før, men nei. Nå stod de endelig her, åtte av de ni originale, siden Ol’ Dirty Bastard er død. Med sjefsideolog, produsent og rapper RZA i front de første minuttene, naturlig nok.

LES OGSÅ:

Kollektivet Wu-Tang Clan fra Staten Island imponerte vår anmelder. Monica Strømdahl

Gjengen sier selv at de trenger weed og energi for at konserten skal fungere, men den tredje bestanddelen for suksess åpenbarte seg først etter at «Bring da ruckus», «Da mystery of chessboxin’» og et par andre låter fra debuten var fyrt av: Rapper Method Man. Den kanskje mest kjente av dem alle ble den som ledet klanen gjennom til seier. Selvfølgelig kom de femten-tyve år for sent, Wu-Tang Clan er opplagt ikke det viktigste som skjer innen hiphop for tiden, selv om et nytt album fra kollektivet skal være på trappene. Én times konsert var også i det korteste laget, men slik er jo festivalvirkeligheten.

Poenget er at gjengen innen sin tilmålte time leverte akkurat som avtalt. Kontrakten har de selv forfattet, gjennom de bastante rytmene, den fengende flyten, ordene og det eminente samspillet på sine album på 90-tallet. Musikk de med største selvfølgelighet kan presentere som «real hiphop» i dag, og ingen kan protestere.

Les også

«Tame Impala skapte en psykedelisk musikkfest»

Etter en knapp kontant time uten reelle dødpunkter kom så gjengens kanskje største hit «Gravel pit» som neste siste låt, og den pakkede Sjøsiden på Øya fikk sin allsang. Fortjent. Og gledelig. Det er alltid gøy med gamle helter som leverer som de skal. Aftenposten på Instagram fra Øya

Følg oss fra Øya på @aftenoya og #aftenøya

Gi din anmeldelse av Øya-konsertene.

Ta en videokommentar, eller skriv litt tekst til et konsertbilde. Tagg med #aftenøya, så legger vi ut din anmeldelse på Osloby.no.

  1. Les også

    «Oslo Faenskap» slet med å få med seg publikum

  2. Les også

    Behagelig bølge av drømmepop fra «Dråpe»

  3. Les også

    «Ingen tvil om at Øyafestivalen byr på full pakke»

  4. Les også

    Her er Øya-programmet

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Konsertanmeldelse: 50-åringene i Wu-Tang Clan leverte varene i Spektrum

  2. KULTUR

    Nytt album: Et av karrierens beste fra James Blake

  3. KULTUR

    13 artister du bør få med deg på Øyafestivalen

  4. KULTUR

    Nytt album fra Noname: Med nesten for mye på hjertet

  5. KULTUR

    Anmeldelse: Stavanger-rapper Izabell byr på 17 minutter med utrolig høy kvalitet

  6. KULTUR

    Fieh på Øya: «Flinkisene fra jazzlinjen kan åpenbart ha det gøy»