Byliv

Barokk'n roll i Frognerkilen

Barokkanerne spiller historisk musikk på tarmstrenger og barokke instrumenter.

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist

Det svinger bra under den gedigne lysekronen i festsalen til praktvillaen Løkken Nøisomhed på Skarpsno. Her holder tidligmusikkensemblet Barokkanerne hus i tidsriktige omgivelser.

OPT__OL13397copy_doc6pnsnri36co1d6rd9d0e_doc6pnsoniw9yxtcdq049a-uJQL4Gm9tK.jpg

Musikerne finpusser orkestersuite av Telemann før konsert i Margaretakyrkan i Oslo torsdag kveld og konserter i Regensburgfestivalen i pinsen. Barokkanerne skal dele scene med ensembler fra hele Europa i det som regnes som en av Europas eldste tidligmusikkfestivaler.

Spiller barokk med pasjon og energi

Barokkoboisten Alfredo Bernardini både spiller og dirigerer samtidig, noe som krever et særdeles aktivt kroppsspråk.

Barokkoboisten Alfredo Bernardini er både solist og dirigent når Barokkanerne spiller i Margaretakyrkan i Oslo torsdag kveld og i Regensburgfestivalen i Tyskland i helgen.

Italienske Bernardinier en av Europas fremste barokkspesialister og professor ved den nystartede tidligmusikkavdelingen ved Mozarteum i Salzburg. Han har samarbeidet med Barokkanerne siden 2009, og en priset plateinnspilling og konsertsamarbeidet medførte invitasjon til Tyskland.— Barokkanerne og jeg er som en musikalsk familie, sier den italienske oboisten og forteller at han trives med ensemblet både musikalsk og på det personlige plan.

— De spiller med pasjon og masse energi, sier han og forklarer at å spille på historiske instrumenter krever annerledes teknikk enn moderne instrumenter.

— Instrumentene reflekterer musikken vi spiller og gjør jobben lettere. Det ville ikke fungere å bruke moderne instrumenter, for hvert instrument er skapt for sin tid, fastslår han.

Kopier av originalinstrumenter

Cellisten Mime Brinkmann holder instrumentet mellom bena. Her er ingen pigg å hvile på gulvet som på en moderne cello.

Tidligmusikkensemblet spiller på kopier av originalinstrumenter. Her går det i tarmstrenger og spesielle barokkbuer til strykeinstrumentene. Cellistene balanserer instrumentene mellom bena og har ingen pigg å feste i gulvet som på mer moderne celloer. Alt for å få den rette klangen på musikken skrevet i barokken – røft regnet tiden fra 1600–1750.

Tidligmusikk fornyet klassisk musikk

— Tidligmusikkbevegelsen slo igjennom med full kraft på 1960-tallet og fornyet klassisk musikk. Det er en holdning til hvordan spille Telemann og Bach slik komponistene orkestrerte musikken i sin samtid., sier oboist og barokksjef Johan Nicolai Mohn.

Johan Nicolai Mohn er oboist og administrativ leder for Barokkanerne. Øvelsene foregår i festsalen i en villa fra 1800-tallet. Australske Anna Starr spiller også obo i Barokkanerne.

Han bor i den gamle villaen i italiensk nyrenessanse på Skarpsno, også kalt Gulbransons løkke etter Mohns tipp-tippoldefar, som bygget villaen i 1830-årene. Festsalen i 2. etasje er strålende samlingspunkt for alle barokkanerøvelser, med store vinduer ut mot Frognerkilen.

— Instrumentene har forandret seg, og vår idé er å bringe dette fantastiske repertoaret ut til folket. Vi fyrer opp og gir liv til den tidlige musikken, og når vi samarbeider med kor, er vår oppgave å få det hele til å blomstre og spre glede og moro, sier Mohn.

Han mener man kommer tettere på musikken når den spilles på tidsriktige instrumenter, men bedyrer at det ikke er noe musealt prosjekt.

— Ingen vet hvordan det låt i Leipzig i 1730. Men ved å lese, se på kunst og historie fra denne tiden, finner vi ut mer om hva komponistene ville.

Les også

  1. Opera mellom TV-stol og keiserpalass

  2. Ungdom med perfeksjon til tåspissene

  3. - Jeg var definitivt ikke vidunderbarn!

Festsalen i praktvillaen Løkken Nøisomhed, også kalt Gulbransons løkke på Skarpsno er tidsriktig ramme rundt Barokkanernes øvelser.