Byliv

«Tenk om»: Urbane valg, urbane skjebner

Tenk om du visste hva som lå foran deg. Ville du da ha endret valgene du tok?

  • Mona Levin
    Mona Levin
    Journalist

Vår vurdering:

5 av 6

Heidi Gjermundsen Broch er ideell i den doble hovedrollen, skriver vår anmelder. Foto: Foto: Gisle Bjørneby

Tenk om du ikke hadde vært akkurat der akkurat da, ville ikke både ditt eget og dine omgivelsers liv sett annerledes ut?

Tid og sted for

Nyskilte Marianne, 38 år, har vært i eksil i Sogndal, er tilbake i storbyen sulten på en ny karrière og uten mange illusjoner om kjærligheten. I Birkelunden (som rimer på «undergrunnen» og forteller at vi er på Løkka blant ganske hippe og velutdannede Oslo-folk), treffer hun dem som skal definere hennes nye tilværelse: gamle venner og nye venner og tilfeldige møter som får skjebnesvangre følger for alle.

Marianne står foran to livsløp, hun følger det ene som Mari og det andre som Anne, og vi følger begge i rundt fem år. Byplanleggeren Anne velger karrièren, læreren Mari velger kjærligheten og barn. Med ett valg følger andre valg, uforutsette situasjoner, rystelser og dramatikk.

Stort register

Yorkey og Kitt, opphavsmennene bak den hjerteskjærende Next to Normal , har slappet litt av på kravene i Tenk om . Rollene er grunnere og musikken ganske repetitiv -  til tider har den noe 70-talls i stemningen, litt Hair , litt gospel, litt jazzrock.

Lite fester seg selv om alt er velspilt. Sangene bygger godt, men etter hvert høres formelen. Musikalen er så godt som gjennomkomponert, og de mange resitativene følger dyktig talestrømmen. Oversettelsene er spenstig ironiske og fanger Oslo-tonen utmerket.

Følsom stemmeprakt

Heidi Gjermundsen Broch er ideell i den doble hovedrollen, visuelt bare adskilt av et par briller (Anne). Den svære stemmen i den lille kroppen! Når hun kjemper mot ensomhet, skuffelser, sorg og for kjærlighet i de to livsløpene, fyller hun dem med eksistensiell, urban angst. Natur, vind og vær har lite plass her, utover kampen for litt sosialt og grønt i utbyggingen av Filipstad.

Tid og sted for

Når enkelte av de større sangnumrene i andre akt griper, skyldes det stort sett Brochs følsomme stemmebånd i stort register. Marit Moum Aunes kjappe regi er effektiv, men enkelte overganger mellom Maris og Annes liv er så flytende at det er tvil om hvem vi følger. De mange sidehistoriene fliser opp tråden, og problematikken er noe passé i Norge, heldigvis. Tråden kunne med hell vært strammet til også i tid.

Multiseksuelt

Vennekretsen er en kombinasjon av metroseksuelle, lesbiske og homofile, samt en lege uten grenser (hetero) som akkurat er hjemkommet fra Afghanistan og tilfeldigvis går forbi i Birkelunden.

Pål Christian Eggen, med sin spesielle varme tilstedeværelse på scenen, former ham med uimotståelig avslappet sjarm. Jon Bleiklie Devik skaper en avrundet person av sin multiseksuelle samfunnsaktivist og husokkupant, og Frank Kjosås er en ganske manipulerende plansjef, på vei til First House.

Den store overraskelsen er Oslo-debutanten Silje Lundblad, som vokalt, spillemessig og med sin sterke sceniske utstråling, tilfører adskillig positiv energi.

Tid og sted for

  1. Les også

    «Den stundesløse» på Nationaltheatret: Mot norrrmalt

  2. Les også

    Persrevyen 2016: Krisen avblåst på Persbråten

  3. Les også

    Stiller opp gratis på scenen for klimasaken