Byliv

«Jeg er ikke interessert i å formidle julestemning, men julens innhold»

Terje Kvam tror på kirkemusikkens grensesprengende kraft.

I helgen dirigerer Terje Kvam fire julekonserter i Oslo domkirke. Foto: Hilde Bjørhovde

  • Hilde Bjørhovde
    Journalist

Oslo domkirkes store julekonsert In dulci jubilo byr på mektig korsang og en beveget stund for Terje Kvam. Etter 32 år som domkantor dirigerer han for siste gang alle korene.

- Blir det vemodig å slutte i Domkirken?

- Det blir nok en viss Kleenex-faktor. Julekonserten er et fantastisk arrangement med 125 sangere, blåsere, pauker og flere orgler. Og jeg har et sterkt forhold til Oslo Domkor.

- Hvor viktig er musikken og sangen i kirken?

- Luther sier at evangeliet kan man ikke forkynne med korte ord. «Es muss gesungen werden» . Det må synges!

- Er det ditt valgspråk?

- Ett av dem! Musikken treffer mennesker på andre frekvenser og taler til alle. Jeg tror det er musikken som kommer til å redde Kirken. Kirken strever med sitt språk, for språk og termer kan være ekskluderende. Musikken er grenseoverskridende.

- Er det derfor du er domkantor og ikke prest? Du har teologisk embetseksamen i tillegg til organistutdannelsen?

- Svaret er ja! Men at jeg har utdannelse som prest, har kanskje hjulpet meg til å kommunisere bedre med prester.

- Gleder du deg over at kirkene nå fylles av julekonserter?

- I vår tid er det altfor mange konserter, og altfor få virkelig gode konserter. De fleste markedsfører julekonsertene med at du kjøper julestemning, et ord jeg ikke er så glad i. Jeg er ikke interessert i å formidle julestemning, men julens innhold. Musikken er for å formidle budskapet. Julen var egentlig ikke stemningsfull. Jesus ble født i en stall. Det var kaldt og forferdelig, Herodes ville drepe alle guttebarn, det var en massakre. Men på tross av all elendighet, er julen en feiring av at barnet ble født. Det finnes håp i all elendigheten, og da bruker vi poesi og musikk om denne rosen som blomstrer midt i snø, is og elendighet.

- Hvorfor etablerte du Ad Fontes-gudstjenestene, der en Bach-kantate blir fremført som del av selve høymessen?

- Ad fontes betyr «til kildene», og musikken ble skrevet til tolkning av liturgien. Liturgien drikker også av musikkens kilde. Jeg ville bringe kirkemusikken fra konsertarenaen tilbake til gudstjenesten. Dette er noe av det viktigste jeg har gjort som kirkemusiker. Folk har strømmet til.

- Hva gjør en domkantor?

- Kantor er den som leder sangen, så domkantoren leder sangen i domkirken. Jeg har korarbeid, spiller orgel og dirigerer.

- Du begynte tidlig?

- 15 år gammel begynte jeg som fast organist i Tøyen kirke, så nå har jeg holdt på i 54 år, og det har bare vært forkurset. Nå skal jeg utvide Ad Fontes til et akademi for musikk og liturgi sammen med min kone Marianne Hirsti. Jeg blir på ingen måte pensjonist.

- Du har fulgt i tradisjonen til Johann Sebastian Bach, som var domkantor i Leipzig?

- Bach skrev musikk til Guds ære og til sinnets nyskapning. Jeg forstår hvilket enormt engasjement han la i å tolke tekstene. Det ultimate gudsbevis er Bachs Matteuspasjonen . Noe sånt blir ikke til av seg sjæl!

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Anmeldelse: Musikk som hadde fått Bach til å snu seg i graven

  2. OSLOBY

    Organisten fikk et illebefinnende rett før julekonserten. Da ble den ukjente kvinnen på første rad redningen for Arve Tellefsen.

  3. KULTUR

    Klassisk-guide: Her er vår anmelders forhåndsfavoritter blant de klassiske julekonsertene!

  4. OSLOBY

    10 tips for helgen 7.–10. desember

  5. KULTUR

    Oslo kirkemusikkfestival presenterer musikk for vår tid

  6. BYLIV

    10 tips for palmehelgen