Osloby

Rosa matbud tar over bygatene

Matbud-tjenesten Foodora har eksplodert i Oslo i løpet av høsten og vinteren. Ikke engang 16 minusgrader stopper de rosa matsykkelbudene.

Markus Furchner (34) har mekket egen elsykkel, bruker gjerne trehjuling og har maske for ikke å puste inn forurenset luft når han sykler sine 90 daglige kilometer. Rolf Øhman

  • Charlotte Karlsen

OPT__OLF6792copy_doc6o7fpzp81dtwwq6ndb9-x985sXCjAV.jpg Rolf Øhman

OPT__27R5598copy_doc6o7fq21k91dhofkm826-bZyQwvSxVa.jpg Rolf Øhman

— Det var 21 minusgrader på det kaldeste da jeg var ute og jobbet. Det var litt kaldt på tærne, og jeg fryktet at maten skulle bli kald, sier Markus Furchner (34).

34-åringen har jobbet hos Foodora i flere uker - og er nærmest for en veteran å regne. Selskapet opplever nemlig en formidabel vekst i disse dager og ansetter nye syklister nærmest daglig. De rosa sykkelhjelmene er blitt godt synlige i Oslo sentrum.

— Det er tydelig at vi har et tilbud som har vært savnet i Oslo. Da vi satte i gang i oktober, var vi 12 syklister. Nå er vi 160 og vil ha inn 20 nyansatte hver uke, forteller Camilla Kildal, som sitter i ledergruppen hos Foodora.

  • Elsykkel-potten på 5 millioner kroner er tom: Nå er det slutt på elsykkel-støtte i Oslo

Har bare deltidsansatte

På grunn av den fysiske anstrengelsen jobben krever, er det naturlig at ingen har det som fulltidsjobb. Furchner, som jobber mens han forsøker å bygge opp egne prosjekter på siden, sykler 90 kilometer hver dag han er på jobb i rosa habitt.

Syklistene jobber så mye de selv ønsker, minimum ti timer i uken, og bruker sine egne sykler. På den får de påmontert stativ til leveringsboksen og piggdekk. Alle gjennomgår opplæring der de lærer å være Foodoras ansikt utad. Fra venstre: Deividas Aleksandravicius, Markus Furchner, Live Nordli og Eddie Gidedu Nilsen. Rolf Øhman

— Jeg bytter mellom flere sykler, denne er en hjemmelaget elsykkel, forteller 34-åringen entusiastisk.Syklistene jobber minimum ti timer i uken og velger selv hvor mange skift de vil ta. Åpningstidene er 11–21 (22 i helgene), og timelønnen ligger rundt 150 kroner, pluss mulighet for bonus.

— Denne jobben er en briljant, fullkropps treningsøkt. Vi får betalt for å drive idrett, gliser Furchner bak masken som filtrerer trafikkluften før den når luftveiene.

Mer å gjøre i dårlig vær

Gjennom hjemmesiden og telefonapplikasjonen kan man legge inn en bestilling hos ønsket restaurant og omtrent 30 minutter senere ha maten på døren.

I dårlig vintervær blir det naturlig nok mer fristende å få maten levert hjem enn å gå ut og kjøpe den selv, og budene merker etterspørselen. Siden oktober har tallet på bestillinger blitt 24 ganger høyere.

_27R5562 copy_doc6o7fq10f23r1icvib826.jpg Rolf Øhman

Selskapet ble startet i Tyskland i 2014 og har siden etablert seg i mange europeiske storbyer i en rekke land. De har egne datasystemer og sentraler som kobler sykkelbud, restaurant og kunde sammen.— Folk er veldig hyggelige når vi kommer med en leveranse. Mange spør, særlig når været ikke er så bra, om vi virkelig har syklet, forteller Eddie Gidedu Nilsen (23).

Bringer bare innenfor Ring 2

De siste ukene har Foodora utvidet sitt Oslo-tilbud til også å gjelde Tøyen, Grønland, Carl Berner og Torshov, og større områder er på trappene.

— Vi håper å kunne operere i hele området innenfor ring 2 om ikke lenge, sier Kildal.

Live Nordli (18) er student og liker å bruke sykkel som transportmiddel. Siden november har hun trosset vær og vind for å levere varm restaurantmat hjem til Oslo-folket. Rolf Øhman

Sykkelbruken begrunnes både i miljøaspektet og det å komme frem raskt og effektivt, samt at det tiltrekker seg ansatte som liker å være i bevegelse. — Dersom sentrum blir bilfritt, så ligger vi milevis foran, påpeker Kildal.

Pr. i dag er over 50 spisesteder i Oslo tilknyttet Foodora. Hvilke du kan bestille fra, avhenger av hvor du befinner deg.

— For at ikke sykkelruten skal bli så lang og maten kald på veien, holder vi oss innenfor en radius på 2,5 kilometer ut fra hver restaurant, forklarer Kildal.

Må «skru av» Foodora

Foodora velger sine samarbeidspartnere basert på anmeldelser, men de prøver og vurderer restaurantene selv. Burgerspesialisten Munchies er godt fornøyd med tjensten.

— Økningen har vært utrolig stor siden vi ble med i Foodoras samarbeid i høst, forteller Dennis Ejnebrand, daglig leder for burgerkonseptet Munchies.

Tanken var å øke litt på den nye restauranten på Grünerløkka, helst rundt lunsjtider.

— Det er jo vanskelig å styre, og vi så med en gang at det eksploderte særlig helg og kveld, sier Ejnebrand.

Det vokste faktisk så raskt at de måtte ta forbehold om å kunne skru av Foodora-bestillinger for å prioritere restauranten. Munchies på Løkka har vært stengt en ukes tid i januar grunnet små oppgraderinger, og Torggata-filialen har nærmest fungert som tre restauranter i én:

— At vi må skru av Foodora skjer nesten hver dag, og særlig helg. Vi kan få opp mot 50 bestillinger på en dag. Det er som en egen restaurant, det, sier Ejnebrand.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Foodora utvider til Sagene og Torshov

  2. ØKONOMI

    Bilbudene inntar Foodora

  3. A-MAGASINET

    Vår journalist testet «de nye jobbene»

  4. OSLOBY

    Tre av ti mener Oslo er en god sykkelby

  5. OSLOBY

    Kemneren kjøpte kjole- og dressvennlig elsykkel for å haste til retten

  6. OSLOBY

    55 syklister bøtelagt siden mandag. Politiet varsler kontroller hele uken.