Osloby

Rekordmange reiser til øyene i Oslofjorden. Kan passere en million i år etter økning på 60 prosent i sommer.

Fjorårets rekord er allerede slått. Til nå er det blitt satt inn mer enn 1300 ekstraavganger.

Det har vært kø på Aker brygge, men 1300 ekstra avganger har sørget for at alle som vil, skal få komme seg til øyene. Bildet er tatt 14. mai i år. Stein J. Bjørge

  • Mari Mjaaland

– Det er helt fantastisk at så mange velger å benytte seg av båttilbudet i år. Vi har allerede i løpet av syv måneder hatt flere passasjerer enn vi hadde i hele 2017, som også var et flott år, forteller Cathrine Myhren, pressevakt i Ruter.

Målt 29. juli hadde 908.468 passasjerer benyttet seg av båttilbudet, mot 846.874 i hele fjor. Mye vil ha mer, og Ruter håper på å passere millionen før året er omme.

– Sommerværet i 2018 har lokket rekordmange ut til øyene, og holder det seg, ligger vi an til å få en million passasjerer. Det hadde vært veldig gøy, sier Myhren.

Båtene går fra Aker brygge til Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya, Nakkholmen og Langøyene. Alle øyene er populære, men Hovedøya er den som er mest besøkt av øyene målt i antall av- og påstigninger.

  • Gatemusikantene mener Oslo-folk er dårlige til å lytte: – Jeg kom hit for atmosfæren, men den er døende nå

I mai 2018 hadde øyfergene 220.365 reisende. Det er en 96,5 prosents økning fra mai 2017. Bildet er tatt 14. mai i år. Stein J. Bjørge

Sterk økning

Den store veksten har kommet i sommermånedene. I mai, juni og juli reiste 814.489 passasjerer til øyene i Oslofjorden. Det er en 60 prosents økning fra de samme månedene i fjor. Størst økning var det i mai måned med en økning fra 2017 til 2018 på 96,5 prosent.

En så stor økning har ikke vært forutsett, og Ruter takker underleverandøren for at de har kunnet levere varene.

– Når det er mange reisende, settes det inn ekstra kapasitet ved behov. Vår operatør, Oslo-Fergene, har gjort en formidabel innsats og har hatt reservebåter klare. På dager hvor vi det har vært forventet ekstra trykk, som har vært nesten hver dag i mai, juni og juli, har de vært tatt i bruk, forteller Myhren.

Hittil i sommer er det blitt satt inn mer enn 1300 ekstraavganger.

Selv med lange køer og sterk varme har det ikke kommet inn mange klager på ventetid til Ruter.

– Noen har selvfølgelig måttet stå i kø, men så kommer det en ny båt ikke mange minutter etterpå. Stort sett er folk kjempefornøyde. Noen klager får man jo når folk står i kø i varmen, men stort sett har vi fått veldig mye ros. Folk ser at selv med lange køer kommer de seg frem og tilbake, sier Myhren.

Flytting av anløp og fint vær

Forklaringen på den voldsomme økningen tror Ruter ligger i særlig to elementer: været og flytting av anløpssted.

– Dette skyldes jo først og fremst en fantastisk sommer. Været har mye å si for hvor mange passasjerer som reiser med øybåtene, mener Myhren.

Ekstra ferger måtte settes inn i ruteplanen for å få alle solhungrige ut på øyene allerede i mai. Stein J. Bjørge

Også flytting av anløpet for fergene har vært viktig. Våren 2015 ble fergeanløpet flyttet fra Vippetangen til Aker brygge ved Rådhuset.

– Flyttingen har utvilsomt gjort øybåtene mer tilgjengelige for publikum, noe som tydelig vises i passasjerstatistikken. Det er en veldig god beliggenhet: Det er enkelt å finne frem, og det ligger nær T-bane, buss og trikkeholdeplass. Passasjerene strømmet til, og vi ser jo at trenden etter 2015 har steget år for år, sier Myhren.

Les mer om

  1. Aker Brygge
  2. Ruter
  3. Vær
  4. Oslo

Relevante artikler

  1. NORGE

    Nå er strømprisene historisk høye

  2. OSLOBY

    Mange museer i Oslo melder om publikumssvikt

  3. OSLOBY

    Cruiseskipene er klimaverstinger: – Forbud er ikke aktuelt i Oslo

  4. OSLOBY

    Se hvor det skal tilrettelegges for sykling i Oslo i år

  5. VITEN

    Norske breer har minket kraftig i år

  6. NORGE

    Slik var væråret 2018 i Norge: - Ekstreme variasjoner