Osloby

Slår alarm om luftkvalitet i Bjørvika, luftetårnene gjør ikke jobben

De 40 meter høye luftetårnene til E18-tunnelen virker ikke som de skal, advarer sentrale aktører i Bjørvika-utbyggingen.

De fire luftetårnene troner i dag over veier og jernbane. Også når områdene rundt er ferdig bygget ut, vil tårnene rage høyest – og det er nettopp intensjonen. De skal frakte dårlig luft fra tunnelen opp og vekk. Foto: Dan P. Neegaard

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd

I et brev til Veivesenet roper Hav Eiendom, Bjørvika infrastruktur og Utdanningsetaten i Oslo varsku.

De ber om at Veivesenet snarest setter i gang å utrede tiltak for å bedre den lokale luftkvaliteten i Lohavn-området. Dette er området mellom Sørenga og Middelalderparken, der rett over 100 meter av ellers nedgravde E18 ligger i en dyp, men åpen kulvert.

Nettopp denne åpningen er problemet.

Rett ved skal det bygges både ny grunnskole og store boligblokker, og aktørene vil ha avbøtende tiltak som kan sikre «akseptabel luftkvalitet» her.

Les også

LES OGSÅ: Den siste bilbroen i Oslo sentrum kan bli revet

Stilte krav om god luftkvalitet

Da bystyret for 15 år siden vedtok reguleringsplanen for Bjørvika, ble det stilt krav blant annet til lokal luftkvalitet. Det var en forutsetning for å tillate boliger og skole så nær munningen til en av landets mest trafikkerte tunneler.

Dette ble løst av Veivesenet ved å bygge fire 40 meter høye betongtårn, fem meter høyere enn de høyeste byggehøydene rundt. Tårnene frakter forurenset luft fra motorveitunnelene opp og vekk. Sensoren i tunnelen overvåker konsentrasjonen av luftforurensing, og kraftige vifter kobles inn ved behov.

Dette er dette som ikke virker etter hensikten, skriver Bjørvika-aktørene i det felles brevet. «Luftetårnene har liten eller ingen effekt på utluftingen», slår de fast.

Les også

LES OGSÅ: Olje rant ut i vannet på Sørenga. Røret som sprang lekket var ikke blitt sjekket på 54 år.

Dårlig luft skvulper over kanten

– Tårnene virker veldig bra for bilistene, de får dårlig luft vekk fra tunnelen. Men de virker dårlig for publikum områdene rundt. Dermed fyller de bare halve funksjonen sin, sier Kjell Kalland, adm. direktør i Hav eiendom.

Undersøkelser har vist biltrafikken får den dårlige luften i kulverten til å gå i spiral oppover, forklarer Kalland. Enkelt forklart skvulper luften over kanten på kulverten og ut i områdene rundt.

– Det må man selvsagt gjøre noe med hvis det skal bygges skole her. Siden veien og forurensningen er Veivesenets ansvar, så er det de som må ta tak i problemet for å finne avbøtende tiltak, sier Kalland.

– Dette er løsbart, men det er Veivesenet som må løse det, legger han til.

Les også

LES OGSÅ: Stor test – her er Oslos beste badestrender

Kan ikke svare ennå

Aftenposten har spurt Veivesenet om hvilke tiltak som er aktuelle og hvordan tidsperspektivet for å finne en løsning ser ut. De viser til ferieavvikling og til at brevet nettopp er innkommet.

– Vi må få gå gjennom momentene i det nye brevet før vi uttaler oss, sier senior kommunikasjonsrådgiver Håvard Vikheim i Veivesenet.

Les også

LES OGSÅ: 80 meter sykkelfelt i Bjørvika har tatt flere år å lage

Derfor er de fortsatt grå

Da de fire tårnene ble reist av Veivesenet for 11 år siden, var planen at de skulle utsmykkes.

I 2008 vant kunstner Lars Ramberg den profilerte kunstkonkurransen.

Tårnene skulle dekoreres med 72.000 lysdioder, som skulle vise den genetiske koden til bakterien bak Svartedauden. Oslo hadde sitt sentrum i nettopp dette området da Svartedauden kom til landet.

I flere år kranglet Oslo kommune og Veivesenet om hvem som skulle ta regningen. Oslo mente utsmykking var en forutsetning da de sa ja til tårnene. Vinner-forslaget var i utgangspunktet antatt å koste 15 millioner kroner, i tillegg kom ansvaret og kostnaden til drift og vedlikehold.

I 2012 ble prosjektet skrinlagt av Veivesenet. Siden har tårnene stått der.

Les mer om

  1. Bjørvika
  2. Byutvikling
  3. Oslo
  4. Luftkvalitet
  5. Sørenga
  6. Statens vegvesen
  7. Oslo havn

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Ny rapport slår alarm om luften i Bjørvika: – Langt mer forurensning i området enn forutsatt

  2. OSLOBY

    Statens vegvesen sier fortsatt nei til tunnelkunst

  3. DEBATT

    De store aktørene bør ta ansvar i Bjørvikas bakgård og sørge for god byutvikling

  4. KULTUR

    Jurylederen mener luftetårnene må ferdigstilles

  5. OSLOBY

    Hverken byråden eller eierne vil vedstå seg prisen på 230 millioner for Sukkerbiten

  6. KULTUR

    98 arkitektkontorer konkurrerer om å tegne Bjørvikas nye signalbygg