Osloby

- Italia-trikkene må gå i fem år til

47 kroner er serviceutgiftene for hver kilometer Italia-trikkene (SL95) tilbakelegger i Oslos gater. Det må vi leve med i fem år til.

Det kan bli mye busskjøring for trikkepassasjerer. Italia-trikkene må rulle i fem år til, akkurat nå er 30 av 32 trikker erstattet av buss. Hauge Jon

  • Stein Erik Kirkebøen

30 av Sporveiens 32 Italia-trikker, som ble kjøpt inn på slutten av 90-tallet, ute av drift, mens de 40 som er over 30 år gamle stort sett ruller og går.

Mens det er nødvendig med 59 "friske" trikker for å gjennomføre rutene som er satt opp, har Sporveien akkurat nå 38 trikker i drift. 21 mangler. De må erstattes med busser. Prosessen med å kjøpe nye trikker er i gang, men den tar tid.

Les også

- Omfanget er i ferd med å bli større enn vi trodde

Det er en ganske omfattende prosess som ikke bare handler om å velge og få produsert trikker, men også om å få på plass infrastruktur, spor og holdeplasser, som er tilpasset dem. De nye trikkene kan ikke være på plass før i 2017/-18, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

— Og frem til da?

— ... må vi klare oss med det vi har. Med andre ord, Italia-trikkene må på sporet igjen. Det betyr at de må repareres og settes i drift. Jeg er blitt fortalt at reparasjonen vil ta to uker pr. trikk, men vet ikke i hvilken grad flere kan tas parallelt. Men vi må klare oss med de trikkene vi har frem til nye kan være på plass om fire, fem år.

- Og inntil videre skal det hangle og gå?

— Inntil videre kan det bli nødvendig å bruke buss i større grad.

- Italia-trikkene har ikke vært noe røverkjøp?

— Jeg tror alle er enige i at trikkene som ble vedtatt kjøpt inn i 1995, og som ble levert i 1999, var et feilkjøp.

- Hvorfor skal vi tro at det går bedre denne gangen?

Les også

«Trikkebussene» kjører med åpne dører

— Kjøpet av nye t-banevogner har vist at vi har lært. De nyeste vognene har vært en suksess, de fungerer nøyaktig som tenkt. Og selv om trikk skiller seg litt fra t-bane, så kan vi trekke lærdom av prosessen bak det vellykkede t-banekjøpet og langt på vei kopiere den, sier Elvestuen, som mener forutsetningene for å lykkes med et trikkekkjøp denne gangen er større enn de var for nesten 20 år siden.- Nå vet vi for det første at trikk er noe vi ønsker å satse på i Oslo. Før vi legger inn bestillingen vil vi vite hva vi ønsker oss og trenger. Vi har også en mer velegnet struktur og mye mer kompetanse til å håndtere et slikt kjøp nå enn vi hadde på 90-tallet. T-banekjøpet illustrerer det. Siden det er flere kjøpere, byer som har bestemt seg for å satse på bybane eller trikk, i markedet, er det også et større tilbud å velge blant.

- Er det ikke bare å velge en standardtrikk?

— Det er ikke så enkelt, trikk er ikke hyllevare, det vil alltid være behov for tilpasninger. Ruter er i gang med vurderingsprosessen nå, en konseptvalginnstilling leveres om ikke lenge.

**-

Les også

Oslo kommune punger ut for råd de kunne fått gratis

Hvor mange trikker skal kjøpes inn?**

— Det vet vi ikke ennå. I dag er vi avhengige av 59 for å holde rutenettet i gang, i tillegg må vi ha trikker som kan dekke opp for de som er på service, skadet eller av andre grunner ikke kan kjøre. Og så spørs det hva vi eventuelt bygger av nye trikkelinjer, og hvor mye mer materielle det krever. Det endelige tallet må vi komme tilbake til etter hvert. .

- Er det like vanskelig å kjøpe trikk som å kjøpe jagerfly?

— Nei, trikkekjøp er nok enklere. Og billigere. Men det er også en omfattende prosess. Vi skal kjøpe inn kostbart materiell som skal rulle og gå i mange tiår, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo skal kjøpe 87 Spania-trikker til mer enn fire milliarder

  2. OSLOBY

    Nå begynner kampen om å levere Oslos neste trikker

  3. OSLOBY

    Trikk nummer 108 har kjørt 50 ganger rundt jorden - og fraktet 2,5 millioner passasjerer

  4. OSLOBY

    Om to år ruller de første nye Spania-trikkene ut i Oslos gater

  5. OSLOBY

    Avtalen om å levere Oslos nye trikker skulle vært underskrevet i juni – nå må saken i retten før prosessen kan fortsette

  6. OSLOBY

    I sommer blir det buss for trikk