Osloby

Etter 19 år løsner det for Filipstad – milliarder til lokk på plass

Det var her slaget om Oslos havnefront startet. Omsider løsner flokene for kremtomten Filipstad.

Slik så Plan- og bygningsetaten i Oslo for seg Filipstad i 2013. Tjuvholmen ligger i forkant til høyre. Omsider kan forvandlingen av den gamle havnen nærme seg realisering. Diiz for Plan og bygningsetaten

  • Hilde Lundgaard

– En gledens dag for Oslo og et gigantisk skritt nærmere fullføring av Fjordbyen.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) kunne koste på seg det aller bredeste gliset i solen på Filipstadkaia i formiddag: Etter at planen har stått bom stille i årevis, ikke minst på grunn av krangling om hvem som skulle betale for å legge lokk over E 18, kunne han i dag slå i bordet med både milliardbeløp og enighet med grunneierne.

Den siste indrefileten

2900 boliger, næringsbygg, kafeer, restauranter, sjøbad, en stor park, hotell, barnehage, skole og E18 i tunnel. Dette har lenge vært visjonen for den gamle containerhavnen på Filipstad helt vest i Oslo havn.

Det var akkurat her hele kampen om å kaste containerne ut av Oslo havn og erstatte dem med by startet tidlig på 90-tallet: Med et enormt folkelig engasjement ble planene om å utvide containerkaia på Filipstad stanset i tolvte time. Siden vedtok politikerne Fjordbyplanen, og i tur og orden har Bjørvika, Tjuvholmen og Sørenga blitt forvandlet.

Byrådsleder Raymond Johansen kunne i formiddag endelig presentere en avtale om finansiering av lokk over E18 og annen infrastruktur på FIlipstad. Grunneierne, Statens Vegvesen, Bane Nor og Oslo Havn bidrar til sammen med 2,5 milliarder kroner. Lise Åserud, NTB scanpix

Manglet 2,5 milliarder

Men selve indrefileten, Filipstad, har forblitt på tegnebordet siden byrådet mottok siste forslag i 2013. Det har ikke manglet på hverken kreative løsninger, visjoner eller kraftig uenighet om hvordan området bør bli.

Mange mener også at hele forslaget fra 2013 er blitt utdatert. Men fra byrådet har det vært taust. Oslo Havns siste utspill i vinter, var å lage midlertidig park i påvente av handling.

En viktig årsak til stillstanden har vært kravet om å legge E18, som går tvers gjennom området, i tunnel.

Problemet har vært at ingen har villet ta regningen for tunnelen, som ble kostnadsberegnet til 1,4 milliarder i 2012 – i dag oppjustert til 2,8. Ingen av Grunneierene, Oslo Havn, Bane Nor og Statens vegvesen, har så langt ønsket å bidra.

  • Les også: Høyre og Venstre ber byrådet skrote Filipstad-plan

En av de mange illustrasjonene som er laget av et fremtidig, containerfritt Filipstad. Diiz for plan og bygningsetaten

Nye bademuligheter kommer

Men i vinter nedsatte Raymond Johansen et eget forhandlingsutvalg for å løse flokene. Og etter det han diplomatisk betegnet som «krevende forhandlinger» stilte han altså i formiddag sammen med de tre grunneierne, og en avtale om at de skal bidra med 2,5 milliarder kroner til infrastruktur og lokk.

Dermed kan byrådet fullføre sitt forslag og sende saken videre til bystyret.

Når spaden kan settes i jorden, ville ingen i byrådet si noe om i dag.

– Men vi lover å jobbe så raskt som overhodet mulig, sa byråd for byutvikling, Hanna Marcussen (MDG).

– Flere mener at forslaget fra 2013 bør endres. Vil dere gjøre det?

– Jeg vil ikke gå inn i detaljer nå. Men det som er helt klart er at det blir strand, park, boliger og et fantastisk fint område for Oslo-folk, sier hun.

For alle som har erfart at sjøbadet på Sørenga nesten har blitt for populært, forsikrer byråden at badelivet i høyeste grad vil bli prioritert. Men også her kommer detaljene nærmere sommeren.

Et nytt sjøbad er en selvfølgelig del av den nye Filipstadplanen. Her med Tjuvholmen i bakgrunnen. Diiz

Enorme tomteverdier

Det satt altså langt inne for grunneierne å legge milliardene på bordet.

Konserndirektør Petter Eiken i Bane Nor eiendom sa rett ut at han aldri hadde trodd han skulle oppleve at partene skulle bli enige og roste byrådslederen for «uventet handlekraft».

Men både han og styreleder i Oslo Havn KF, Roger Schjerva, kan se frem til enorme gevinster når de gamle havnearealene skal selges som sjønære tomter.

– Vi snakker vel norgesrekord i infrastrukturbidrag. Men også norgesrekord i eiendomsverdier, sa Schjerva.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. Fjordbyen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Byrådets Filipstad-plan: Mer, høyere og grønnere.

  2. OSLOBY

    Sier nei til gigantplan for Filipstad, vil sende den i retur

  3. OSLOBY

    Byrådet utsatte gigantplan om ny bydel

  4. OSLOBY

    Byrådet risikerte å bli nedstemt. Da utsatte de gigantplan om ny bydel.

  5. KULTUR

    Arkitekter vil ha omkamp om «Oslos indrefilet»

  6. OSLOBY

    Arkitekter vil ha omkamp, mener Oslo kommunes plan er for dårlig