Osloby

Italia-trikkene må repareres nok en gang

Det kan føre til at avganger blir innstilt og erstattet med buss.

Italia-trikkene, som har kjørt i Oslo siden 1999, har vært dyre og dårlige. Rolf Øhman

  • Mari Lund Wictorsen

Våren 2013 ble 30 av 32 av de skandaleombruste Italia-trikkene tatt ut av trafikk over natten, etter at det ble oppdaget alvorlige sprekkdannelser og rustskader.

Én etter én ble trikkene reparert. Et par måneder senere ble store deler av trikkeparken friskmeldt.

Nå skal alle Italia-trikkene oppgraderes for fullt nok en gang. Arbeidet er estimert til 2-300 millioner kroner, ifølge Erik Lund i Oslo Vognselskap AS, som formelt eier vognene.

Regningen er det den italienske leverandøren Ansaldo som skal ta, noe som er bestemt etter ett år med forhandlinger.

Problemer

— Det dreier seg om omfattende oppgraderinger som ikke ble gjort da trikkene ble tatt ut i trafikk i 2013, sier Lund.

Selv etter at trikkeparken ble friskmeldt har det fortsatt å være problemer som har forstyrret trafikkavviklingen. Blant annet ruster trikkene mye fortere enn det som er normalt, og vann trenger inn i gulvet.

— Problemene som skal utbedres nå ble ikke vurdert som akutte og har ingen sikkerhetsrisiko, sier Cato Asperud i Sporveien.

Også under gulv og inni motorer skal det gjøres oppgraderinger.

Flere trikker i trafikk

Erik Lund i Vognselskapet sier at trikketilbudet vil gå i pluss etter reparasjonene.

— Det programmet som nå gjennomføres vil gi bedre og mer pålitelige trikker. Detrikkene som nå kommer ut av programmet har ikke vært i trafikk over en lengreperiode. Nå de nå idriftsettes, vil det gi Oslo flere trikker som kan settesinn i trafikk, sier Lund.

Han sier a det ikke er oppdagetnoen nye problemer med trikkene nå.

— De arbeidene som nå skjer, er resultatet av enavtale som ble inngått i 2012. Forberedende arbeider ble igangsatt i 2013 ogskal pågå i lengre tid, nettopp for å unngå problemer i trafikkavviklingen,sier Lund.

Kan bli innstilte avganger

I løpet av 2018 skal alle Italia-trikkene være «nye».

— Tre vogner vil være inne til oppgradering til enhver tid, sier Asperud.

Dette vil kunne føre til at noen avganger blir innstilt og erstattet med buss.

— Vi er mer sårbare nå enn det vi er i en normalperiode. Det kan særlig gå utover trafikken mellom Lilleaker og Bekkestua på linje 13, sier Asperud.

- Hva med forsinkelser?

— Vi skal gjøre alt for å unngå det. Men hvis det skulle vise seg å bli utfordringer må vi gå inn og vurdere situasjonen.

Første «nye» trikk klar

Arbeidet med oppgraderingen ble startet i høst. Hver trikk trenger 80 dager på å bli klar. I disse dager er den første oppgraderte trikken klar til å settes på skinner.

Italia-trikkene har en frynsete historikk på Oslos skinnegang. Som Aftenposten har skrevet tidligere, anbefaler Ruter i en rapport på sikt å skrote hele trikkeparken, og investere i splitter, nytt materiell for flere milliarder kroner.

Tidligere i år avdekket Osloby at det var interne stridigheter i Trikkeprogrammet, bestående av Ruter, Sporveien, Oslo vognselskap og Bymiljøetaten, om hvem som skulle lede innkjøpet av nye trikker.

Rapporten antydet 2018 som et realistisk tidspunkt, men uenighetene kan ha forsinket arbeidet.

  1. Les også

    Sporveien vurderer å leie inn trikker

  2. Les også

    Oslo får tilbake penger for trikketrøbbel

  3. Les også

    Kollektivselskapene i Oslo krangler: - Trikkekjøpet forsinket med ett år

  4. Les også

    «Hvorfor har ingen oppdaget dette før»?

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kollektivtransport
  2. Oslo Vognselskap
  3. Ruter
  4. Sporveien
  5. Trikkeprogrammet

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo skal kjøpe 87 Spania-trikker til mer enn fire milliarder

  2. OSLOBY

    Blir dette den nye Oslo-trikken?

  3. OSLOBY

    Nå begynner kampen om å levere Oslos neste trikker

  4. OSLOBY

    Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år

  5. OSLOBY

    Toghornproblemene fortsetter på T-banen

  6. OSLOBY

    Flere ganger hver vinter løper T-banens horn løpsk