Osloby

Salget dobles hvert år: - Nå tar elsykkelsalget av

2014 ble salget av e-sykler doblet. Det ble det også i 2015. Bransjen tror at det også dobles i år. Og at det snart tar av.

Noen har kastet seg på elsykkel-bølgen, men fortsatt aner de aller fleste knapt hva elsykkel handler om. Rolf Øhman

  • Stein Erik Kirkebøen

Tipsene går på at det i år blir solgt 40.000 elsykler i Norge. Det er i så fall fire ganger så mange som for to år siden. Sykkelimportør Stian Steen-Olsen har tro på at det bare er begynnelsen og at salget snart tar av for alvor.

Stian Steen-Olsen

– Foreløpig er økningen i elsykkelsalget mest imponerende i prosent. Jeg ser på salgskurven som en ishockeykølle, foreløpig har vi beveget oss innover køllebladet. Vi er i gang, men det har ennå ikke tatt av. Nå begynner vi å bevege oss oppover kølleskaftet.

– Men det er solgt mange sykler?

– Ja, i forhold til tidligere. Men de aller, aller fleste har ennå ikke prøvd en elsykkel. De har ikke erfart hvordan den endrer måten vi transporterer og transporteres på. Jeg tror det nå begynner å ta av for alvor, sier Olsen.

  • Lurer du på hva slags elsykkel som passer for deg? Kanskje denne testen kan gi svar.

Økningen i elsykler merkes også på salget av gode, gammeldagse tråsykler.

Kjøper dyrere sykler

– Sykkelmarkedet her i landet har ligget på rundt 400 000 solgte sykler i året. I år tipper jeg at vi vil gå litt ned, og ende et sted mellom 370 og 380 000 sykler. Men det er ikke noen krise for bransjen. Omsetnignen øker fordi folk kjøper dyrere sykler og bruker mer penger på sykkel enn noen gang. Det skyldes at de kjøper dyrere elsykler, kronefallet, som har gjort det dyrere å ta sykler inn i landet og at markedet er i ferd med å endre seg.

Olsen mener rett og slett at folk er blitt mer kvalitetsbevisste, vi nøyer oss ikke lenger med billigsykler fra nærmeste kjedebutikk. Og vi har samme utvikling som på ski.

Ett uttrykk for den nye sykkelbølgen. En sykkel spesaildesignet for (ganske) unge, spreke og urbane kvinner. Som Vendela Kirsebom.

– På en måte har vi det. Folk har erfart at opplevelsen blir en helt annen når de har en mer forseggjort sykkel, og kjøper forskjellige sykler til forskjellige formål. Akkurat som ingen tar med seg langrennsskiene i
alpinbakken, er det stadig flere som ikke bruker jobbsykkelen når de skal ut og sykle på sti. Og i dag er de ikke lenger avhengige av utvalget i nærmeste sports- eller sykkelbutikk, vi har et globalt nettmarked som tilbyr alt en sykkelentusiast kan drømme om. I Sverige blir det hvert år solgt 30.000 sykler over utenlandske nettsider, det er kjøpere som ikke finner akkurat den sykkel de ønsker i butikken. Jeg har ikke noe tall for Norge, men det er helt sikkert noen tusen sykler som kjøpes slik her også, tror Steen-Olsen.

Norge i særstilling

En av de store sykkelselgerne i Norge, kanskje den største, er XXL-kjeden.

– Vi går ikke ut med konkrete tall, men når det gjelder elsykler så solgte vi over forventning i fjor og så langt i år har det gått fantastisk bra. De tar en større andel av sykkelsalget, men vi regner med at antall solgte sykler totalt kommer til å øke også i år, sier Eystein T. Stokstad, som er innkjøper av sykkel til hele Norden. Og som ser at Norge skiller seg ut.

– Trenden med at vi har flere sykler til forskjellig bruk, er mye sterkere i Norge enn i Sverige og Finalnd.

– Fordi vi er«verdens rikeste land»?

– Vi bruker veldig mye penger på sport- og friluftsutstyr, og jeg tror heller det skyldes at vi her i landet har større interesse for et aktivt friluftsliv, sier Stokstad.

Storfjell Ingar

Les mer om

  1. XXL

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Flere dropper bil. Mange velger elsykkel

  2. OSLOBY

    Vil ha en femmer pr. kilometer for å sykle mellom jobb-møter

  3. NORGE

    Trå på, ellers risikerer du å miste pengestøtten!

  4. NORGE

    Sykkeltyverier utføres sjelden av proffe bander

  5. OSLOBY

    Parkeringsplass til elsykkelen koster 89.000 kroner

  6. OSLOBY

    Utleie av elsykler rulles ut i Oslo-området