Osloby

Steinblokkene forsvinner fra Thereses gate

Steinblokkene fjernes fra Thereses gate. Opp kommer blomster, benker og blå fortau. Og en slags sykkelvei.

Aleona Kaknes er glad for at det ikke er parkering i Thereses gate lenger, men hun vil bruke benkene uten Leoneta (2,5). For datteren blir det for bråkete, mener Kaknes. Rolf Øhman

  • Kjersti Flugstad Eriksen

Parkeringsplassene forsvant fra Thereses gate i vinter. Langs parkeringsplassene ble det satt opp steinblokker som en fysisk sperre. Men nå forsvinner steinblokkene gradvis.

Og i seks store, blåmalte felter på begge sider av veien skal det stå benker i tre med blomsterurner rundt.

Midt i et slikt blått felt står Aleona Kaknes og tar litt leppepomade på datteren. Hun bor like i nærheten av Thereses gate.

— Jeg synes det er bedre nå som parkeringen er borte. Det er tryggere for barna, sier Kaknes.

Men hun vil ikke sitte på benk sammen med Leoneta på to og et halvt.

— Jeg vil definitivt bruke benkene her, men når jeg er alene. For henne blir det for bråkete, sier Kaknes.

Blomsterpotter mot parkering

Bymiljøetaten har begynt å fjerne steinene aller nederst i gaten og bytte dem ut med tunge blomsterpotter som skal hindre ulovlig parkering. I løpet av neste uke vil steinblokkene være borte fra ICA til Margrethe Munthes plass, for dem som er lokalkjent. Det er en strekning ganske langt opp i Thereses gate.

Også primus motor i Thereses gate, samferdselsbyråd Guri Melby (V) er glad for at steinene skal bort.

— Alle er enige om at disse steinene, de er ikke pene, sier Melby.

Prosjektet Scenekunst Thereses gate har ansvar for å gjennomføre temporære prosjekter og aktiviteter i Thereses gate i den to år lange prøveperioden, for å se hvordan arealene i gaten kan utnyttes på en ny måte.

Nesten sykkelfelt

Tidligere i år brukte de 400.000 kroner på iskunst. Sceneskift-prosjektet har en ramme på tre millioner kroner.

Ellinor May Aas, overarkitekt i Bymiljøetaten og leder prosjektet Sceneskift Thereses gate, merker at mange er opptatt av sykkel.

— Det har blitt mer sykkelperspektiv i prosjektet fordi mange etterlyser bedre tilrettelegging for syklister i denne gaten, og fordi vi ser at mange sykler innenfor steinene, sier Aas

Derfor skal den øverste delen av gaten vil holdes åpen for syklister, selv om det ikke vil bli noen sykkelvei. Samferdselsbyråd Guri Melby vil ikke si noe konkret om sykkelvei kan bli en permanent løsning.

— Litt av poenget med at vi har dette sceneskiftprosjektet og at vi ikke hadde en ferdig oppfatning av hva gatearealet skulle brukes til, var nettopp å prøve ut forskjellige ting, sier Melby.

Blomster fra restekassen

Mens beboer Liven Sørum mener blåmalingen er stygg og blomstene for tilfeldig plassert.

— Det er som de skal prøve å lappe på sårene og frustrasjonene i hele Thereses gate med noen blomster, og de blomstene ser ut som de er tatt ut av restbeholdningen i et gartneri, sier Sørum.

Hun er sterkt imot selve parkeringsforbudet.

— Det er mange frustrerte folk som ikke forstår meningen med det i det hele tatt. Butikker legges ned, eldre får ikke TT-transport og flyttebiler og håndverkere kommer ikke til, sier Sørum.

  1. Les også

    Klager over trikkestøy etter at bilene forsvant

  2. Les også

    Nå samles beboere for parkeringsforbud i Thereses gate

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Se hvor det skal tilrettelegges for sykling i Oslo i år

  2. OSLOBY

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  3. OSLOBY

    Lover sykkelsatsing til 13,5 milliarder. En stor del av regningen betales av bilistene.

  4. OSLOBY

    Det er nesten umulig å bli straffet for dette

  5. OSLOBY

    Beboeropprør på Frogner mot fjerning av parkeringsplasser

  6. OSLOBY

    Trikketunnel skulle løse veiproblemene. Så droppet byrådet den.