Osloby

Vil klare seg uten tyske trikker

Sporveien vil klare seg uten å leie inn tyske trikker. Men selv om Italia-trikkene kommer tilbake raskere enn fryktet, kan det bli tøft utover sommeren..

Sporveien satser på å klare seg uten tyske trikker. Busser vil bli satt inn for å håndtere manglende trikke-dekning. Bjørn Egil Halvorsen

  • Stein Erik Kirkebøen

Det blir neppe aktuelt å leie inn trikker fra Tyskland for løse Oslos trikkefloke. De to første av Italia-trikkene er tilbake på sporet. Det gleder trikke-direktør Bjørn Granviken.

Les også

Første skandaletrikktilbake på sporet

— At de er klare allerede etter ni dager er veldig gledelig, og et uttrykk for at alle ledd har stått på og gjort en kjempejobb, sier Granviken. Han vil ikke snakke om muligheten for å hente inn tyske trikker for å løse transportproblemene i Oslo.- Foreløpig har vi klart å løse dem med det vi har av trikker og busser. Videre fremover har jeg kun ett fokus, og det er at vi skal ha trikkene tilbake på skinner så fort som mulig.

Les også

Vurderer å leie tyske trikker

— I den situasjonen vi er, må vi snu alle steiner og vurdere alle muligheter. Derfor har vi også vært ute og sjekket leiemarkedet for trikk. Der har vi funnet noen tyske trikker. Men å sette inn nye trikker er en så omfattende, krevende og langvarig prosess at det ikke er løsningen på den akutte situasjonen vi står oppe i nå. Vi har derfor hele tiden primært satset på å dekke trikkeunderskuddet med buss, sier informasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud.

Nok busser?

I øyeblikket kan det se ut til at kollektivsituasjonen i Oslo er under kontroll, og at den blir under stadig bedre kontroll ettersom Italia-trikkene blir reparert og satt tilbake på sporet. Neste kritiske dato er 24. juni.

Les også

Feil på alle 30 Italia-trikkene

Da fører byggearbeidene på den nye Lørenbanen til at Grorudbanen stenges i tre måneder. Det betyr at 42.000 passasjerer må fraktes med buss hver hverdag. I tillegg er den siste delen av av Lambertseterbanen (fra Ryen og til Bergkrystallen) stengt frem til 9. september fordi stasjonene rustes opp. I mellomtiden må også de passasjeren fraktes med buss.Dette gjør at trikkeprblemene kom veldig ubeleilig, og det blir et spørsmål om det er nok busser til å kjøre buss både for bytrikker som er på reparasjon og t-baner som er innstilt.

— Da er det kanskje greit å ha tyske trikker i bakhånd?

— I øyeblikket er det ikke noe tema.

Siden det tar tid å fase inn nye trikker, må dere vel være tidlig ut?

— Som sagt, vårt fokus er å få materiellet tilbake på skinnene igjen så fort som mulig, sier Granviken.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Trikk nummer 108 har kjørt 50 ganger rundt jorden - og fraktet 2,5 millioner passasjerer

  2. OSLOBY

    Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år

  3. OSLOBY

    Oslo skal kjøpe 87 Spania-trikker til mer enn fire milliarder

  4. OSLOBY

    Om to år ruller de første nye Spania-trikkene ut i Oslos gater

  5. OSLOBY

    Full stans og T-banekaos i Oslo

  6. OSLOBY

    Søndag stenges Storgata for busser. Snart må også trikken ut.