Osloby

Osloby lanserer Fiks dette

Brøyting, hull i veien og gatelykter som ikke lyser. Bymiljøetaten får flere tusen klager i løpet av en måned. Nå vil den ha flere.

  • Nicoline Haugsvær
  • Olav Eggesvik
    Journalist

Rådhusgata. Det er flere hull i asfalten like ved trikkeholdeplassen med samme navn. Jan Ola Slettheim og Witek Rzepecki i Vaktmesterkompaniet tar rundt 150 kilo asfalt fra containeren med omtrent fem tonn, og setter i gang.

— Det pleier å gå rundt to tonn asfalt pr. dag, skriker Slettheim over den bråkete maskinen som stamper asfalten på plass. Og det er bare i sentrum.

Det meste du ser rundt deg på gaten i Oslo, er det Bymiljøetatens nesten 700 ansatte og underleverandører som skal sørge for. Derfor får de også mange klager. I fjor ble det registrert 27.686 meldinger om ting som er galt i byen vår.

Men hvor mange hull det er i asfalten i hele Oslo, hvor mange veier som burde strøs, hvor mange lyspærer som til enhver tid ikke lyser, det vet ingen. Derfor trenger man beskjed fra dem som bor i byen.

Se videoreportasjen øverst der OsloBy tar saken i egne hender.

Ny tjeneste lanseres i dag

Osloby, i samarbeid med Bymiljøetaten, lanserer tjenesten Fiks dette. Der kan man enkelt melde fra til Bymiljøetaten når man oppdager noe som må fikses i Oslo.

Direktør i Bymiljøetaten, Hans Edvardsen, er ikke bekymret over at folk skal klage mer. Han ønsker det.

- Jo flere, jo bedre. Det er positivt med flere meldinger. Vi ønsker å øke kvaliteten i byen vår, sier han, mens Slettheim og Rzepecki fyrer opp asfaltmaskinen nok en gang.

Kommer du over et hull i asfalten eller en vei som burde vært brøytet, kan du sørge for at de som skal fikse det får beskjed. Meldingen går rett til underleverandøren, som skal fikse problemet. Når problemet er løst, får den som har meldt ifra, beskjed om det. Etaten kontrollerer at arbeidet er gjort ordentlig.

Kjøper mange tjenester

Bymiljøetaten kjøper tjenester for 600 millioner kroner i året av underleverandører. Edvardsen mener det er en god ordning, og at de har et godt samarbeid.

- Blir det ikke dyrt hvis flere enn i dag melder ifra?

— Det er viktig at byen fungerer som den skal. Det er ikke noe poeng å ha en lyspære som ikke lyser. Vi har en standard som skal følges, roper Edvardsen, mens hullene i Rådhusgata stampes igjen med asfalt. Han påpeker også at med søppelrydding er det allerede kontraktsfestet at områdene skal se ryddige ut. Mer forsøpling gir ikke større utgifter.

— Byen bærer allerede preg av et etterslep på vedlikehold. Det betyr at vi har litt å gå på, men når vi spiller på lag med publikum, blir det lettere å se hvilke områder som må prioriteres.

På toppen av alt annet har Bymiljøetaten også ansvaret for kommunale parkeringsplasser. Det blir en del telefoner om de gule lappene i vindusruten.

- Hva med en app for klager på slikt, Edvardsen?

— Det hadde jo vært noe. Men man må nok sende en mer formell klage foreløpig, svarer direktøren lattermildt.

Se videoreportasjen øverst for å se hva Oslo-folk klager mest på.


Får flere tusen klager i måneden

Bymiljøetaten registrerte 27.686 klager i fjor. Av disse kom de aller fleste gjennom etatens egen nettjeneste og app BYmelding.

Men det er også mange som ringer: etaten fikk over 87.000 telefoner i fjor.

Avhengig av sesongen gjelder meldingene vanligvis snørydding, gatelys eller hull i veien, men det er ikke alle henvendelsene som kan fikses. Det er blant annet en god del frustrerte bilister som ringer etter å ha fått parkeringsbot.

— De ringer til oss og lurer på hvorfor de har fått parkeringsgebyr, sier Elise Vold Fangberget i Bymiljøetaten. Hun har forståelse for at folk blir oppgitt av å finne den gule lappen på vinduet, men de fleste slår seg til ro etter å ha snakket med dem. Er de uenig må de sende skriftlig klage.

— Alle er ikke sinna, og mange er fornøyde med å få svar, sier Fangberget.

Selv om de har mange henvendelser blir 90 prosent av telefonene svart innen 20 sekunder. Rekorden på behandling ble satt nylig. En mann ringte og ba om snørydding i gaten, da han la på telefonen var skiltene oppe, forteller Fangberget lattermildt og legger til at det nok var tilfeldig.

- Vi fikk også en melding om at en gjeng juletrær hadde lokalmøte for å diskutere suksessen julen 2013, sier hun.

  1. Les også

    Budsjettkutt kan føre til flere hull i veien

  2. Les også

    Idrettsfest med "hinderløype"

  3. Les også

    Fikset veihull på rekordtid

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    10.600 brøyteklager i Oslo

  2. OSLOBY

    I sommer får du fiskegaranti i Marka

  3. OSLOBY

    Hvordan lurer du storørreten? Stig Werner lærer deg «å lese» et vann, effektiv kasteteknikk og smarte knep med sluk, dupp og metemark.

  4. OSLOBY

    Historiske Osloby: En gang hadde vi fabrikker

  5. OSLOBY

    Her er markafiskernes hemmelige gromvann

  6. OSLOBY

    - Det hadde vært deilig å gå i shorts av og til