Osloby

Ny miljøavgift kan koste yrkessjåførene dyrt

Økonomien i transportbransjen kan rammes hardt av ny Oslo-avgift på drivstoff. – Det blir nok et rabalder om dette innføres, sier Asko-direktør.

Asko transporterer mat til alle Norgesgruppens butikker, og har rundt 40 lastebiler som vil rammes av den nye avgiften. Jon Hauge

  • Erlend Tro Klette

Torsdag kunne Aftenposten avsløre at byrådet jobber med enda en ny avgift for diesel- og bensinkjøretøy. I praksis vil dette si at man må betale en avgift for å kjøre innenfor kommunens grenser.

For yrkessjåførene kan dette forslaget bli dyrt. Problemet er at ingen vet hvor mye avgiften faktisk vil koste.

Transportdirektør i Asko, Svein Sollie, anslår at firmaet har om lag 40 lastebiler som vil rammes av den planlagte avgiften. Siden prisene ikke foreligger, har han ikke regnet på kostnadene selskapet vil pådra seg dersom forslaget blir til virkelighet.

– Men det blir fort store summer, innrømmer Sollie til Aftenposten.

  • Enda en diesel- og bensinavgift: Hele Oslo kan bli en lavutslippssone

– Vi jo kjøre

Asko er Norges største grossist, og leverer dagligvarer til alle Norgesgruppens butikker over hele landet. Direktøren sier at transportfirmaet nå har begynt å fase inn mer miljøvennlige kjøretøy i sin flåte. Derfor hevder Sollie at Asko ikke er «direkte motstander» av den foreslåtte avgiften.

– Jeg tror vi kommer ganske gunstig ut av dette i forhold til mange andre. Men det blir nok et rabalder dersom dette innføres, sier transportdirektøren.

Han understreker at det er viktig at ikke bare lastebiler rammes.

– Det må gjelde alle, ikke bare oss. På mange måter er vi kollektivtransport for handelsstanden, så vi jo kjøre.

Skeptisk til hvem som ikke må betale

Marit Vea, rådgiver i Miljøstiftelsen Zero, er positiv til forslaget om permanent lavutslipssone i Oslo, men hun reagerer på hvem som skal ikke skal betale avgiften.

– I dette forslaget får en el-lastebil ingen fordeler fremfor en moderne bensinlastebil med høyere utslipp.

Vea refererer her til tunge kjøretøy med Euro VI-motor, som vil si at de er kjøpt etter 2014. Aftenposten erfarer at slike kjøretøy trolig vil slippe unna avgiften.

Det er Vea skeptisk til.

– Vi syns det blir feil. Det er bra å premiere Euro VI fremfor eldre motorer, men nullsats bør være forbeholdt nullutslippskjøretøy. Den høyeste premieringen her blir å ikke måtte betale – i forslaget fra byrådet er det ingen incentiver for selskaper til å gå lenger enn Euro VI.

Det kan få konsekvenser for et av det rødgrønne byrådets viktigste langtidsmål.

– Oslo kommer ikke til å nå klimamålene sine dersom de ikke får tungtransporten over til mer miljøvennlige kjøretøy.

Les mer om

  1. Næringsliv
  2. Elektrifisering
  3. Drivstoff
  4. Tungtransport
  5. Zero

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Fra vinter kan det bli opptil 50.000 kroner dyrere å kjøre gammel lastebil i Oslo

  2. OSLOBY

    Byrådet jobber med enda en ny avgift for diesel- og bensinkjøretøy

  3. NORGE

    Utsetter innføringen av omstridt bilavgift i Oslo sentrum

  4. BIL

    Mener nye lastebiler kan gjøre luften renere

  5. NORGE

    Prishopp på biodrivstoff: Nå går transportkjempene tilbake til fossil diesel

  6. OSLOBY

    Oslo-byrådet snur – avlyser ekstraavgift for lastebiler