Osloby

Lover å åpne broen til Sørenga innen onsdag

Den populære broen mellom Sukkerbiten og Sørenga blir reparert og åpnet innen onsdag, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Til tross for fysiske sperringer bruker fortsatt folk flytebroen mellom Sukkerbiten og Sørenga mandag ettermiddag. Foto: Olav Olsen

  • Ragnhild Sofie Selstø

Politiet måtte sette opp fysiske sperringen av broen da folk trosset politibåndene. Foto: Steinar Dyrnes

Flytebroen ble søndag stengt av politiet. Nå er kommunen fullt i gang med å reparere broen.

– Broen blir nå reparert, og blir ifølge Bymiljøetaten åpnet innen onsdag, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg til Aftenposten.

Søndag ble det satt opp sperrebånd av politiet, men gående trosset sperringene. I løpet av kveldstimene satte Bymiljøetaten også opp fysiske sperringer.

– Det er noen strekkmetall-deler som har løsnet. Vi har bestilt aluminiumsplater som vil bli lagt på i løpet dagen eller morgendagen. Da vil også broen åpnes for publikum igjen, forteller Monica T. Olsen, presseansvarlig i Bymiljøetaten.

Til tross for fysiske sperringer viser nye bilder at sperringene til etaten ikke gjorde jobben. Mandag morgen klatret gående over gjerdet for å krysse broen.

Oslo politidistrikt ber mandag ettermiddag folk om å respektere sperringene.

«Broen er stengt grunnet svakheter/skader i konstruksjonen. Potensielt kan broen kollapse», skriver Oslo-politiet på Twitter.

Politiet: Sperringene rives ned

Operasjonsleder Tore Solberg forteller at folk rett og slett ikke respekterer sperringene.

– De river ned sperringene. Siste beskjed er at folk fortsatt går over, til tross for at politiet er på stedet, sier Solberg til Aftenposten.

– Nå har vi en bil på hver side, og bymiljøetaten er ute og skal få satt opp litt kraftigere sperringer.

Han sier det er frustrerende at de fysiske sperringene ikke har fungert.

– Det er en grunn til at den er stengt, broen er farlig. Det er til og med observert folk med barnevogn som går over.

Politiet og Bymiljøetaten vil mandag kveld sette opp kraftigere sperringer. Foto: Olav Olsen

En syklist trosser politiets sperringer på broen mellom Sukkerbiten og Sørenga. Foto: Steinar Dyrnes

Byrådet skulle se på saken

Sørenga – beboer og bystyremedlem i Oslo, Morten Steenstrup (H), mener sikring av broen kommer for sent.

– Det er blitt tatt opp fra flere hold tidligere, og noe burde bli gjort før den gikk i stykker, sier han.

Steenstrup meldte om slitasje på broen under bystyrets spørretime, onsdag forrige uke.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), svarte da at hun var blitt gjort oppmerksom på slitasjen samme dag, og at saken ville bli sett på.

– Det var et tynt svar, mener Steenstrup.

– Jeg går over broen hver dag, og jeg så at det var i ferd med å gå galt. Det kom innspill om det samme fra flere. Broen har en enorm belastning daglig, og jeg hadde inntrykk av at det hastet å få gjort noe med det.

I fjor anslo leder i Sørenga Utvikling, Bjørn Tore Olsen, at 30.000 krysset gangbroen i løpet av en varm sommerdag.

– At broen er ute av drift, betyr mye for dem som bor der som må gå en lang omvei for å komme til sentrum. Det betyr også at mange kommer til å bruke bil for å komme seg til Sørenga, og at det blir vanskeligere for badegjester og restaurantgjester å komme seg dit.

Miljøbyråden om Sørenga-broen: – Har ikke vært dimensjonert for så mange

Miljøbyråden sier hun ble kjent med slitasjen på broen gjennom mediene samme dag som Steenstrup stilte spørsmålet i spørretimen.

– Jeg ble klar over slitasjen i forrige uke, og lovte å se nærmere på det. Det har jeg fulgt opp. Jeg er glad for at kommunen har hevet seg rundt og at vi får reparert broen raskt, sier Berg.

– Steenstrup sier at det er veldig fint å høre at det blir gjort noe med broen nå. Men at det er blitt tatt opp tidligere og at det burde blitt gjort noe før. Hva sier du til det?

– Ja, i retrospekt burde det jo ha blitt planlagt for en parmanent bro da Høyre regulerte på Sørenga. Broen som ligger der i dag var kun ment å være midlertidig, svarer Berg.

Hun sier at Sørenga og broen ble så populære, at broen ble tatt inn i den kommunale driften i fjor.

– Det er gledelig at Sørenga er blitt så populært, men området har ikke vært dimensjonert for så mange som har vært der i det siste. På fredag var det over 30.000 besøkende på Sørenga. Nå er vi fullt i gang med å få reparert broen og gjøre den sikrere.

– Vil dere ta initiativ til en mer permanent løsning?

– Ja, jeg mener vi bør finne en permanent løsning. Men først må vi få åpnet broen, slik at folk kan gå over til Sørenga.

Opprinnelig en midlertidig løsning

Flytebroen brukes av Sørenga-beboere som skal til sentrum. Uten broen må de gå rundt hele Bispevika. Den ble bygget i 2011 som en midlertidig løsning.

Flytebroen ble først driftet av Sørenga Utvikling, men ansvaret ble tatt over av Bymiljøetaten i januar i år.

– Den er godkjent frem til 31. desember 2019. Hva som vil skje med broen etter det, er foreløpig ikke avklart, sier Olsen i Bymiljøetaten.

Les mer om

  1. Sørenga
  2. Sørenga Utvikling
  3. Oslo
  4. Samferdsel

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Sørenga-broen åpnet igjen

  2. OSLOBY

    «Alle» elsker flytebroen til Sørenga. Bymiljøetaten: Uvisst om snarveien kan bli permanent.

  3. OSLOBY

    Populær gangbro til Sørenga har forsvunnet i sjøen

  4. OSLOBY

    Folk brøt seg gjennom sperringene da politiet stengte populær Oslo-bro

  5. OSLOBY

    Superpopulær bro «fredes» midlertidig. Nye alternativer til bro i Bjørvika på bordet.

  6. OSLOBY

    Sørenga-beboere fortviler over kaos, narkotika og forsøpling: – Folk urinerer i barnehagene og i trappeoppganger