Osloby

«Skrik» misbrukt igjen

Nylig prøvde flyselskapet Norwegian å lokke nordlendinger til Oslo med en reklame der de brukte en oppblåsbar dukke med «Skrik»-motivet på. Nå må de punge ut.

BONO-jurist Benedicte Langford vokter Munchs verker på vegne av rettighetshaverne. Det siste halve året har hun avdekket mellom 15 og 20 tilfeller av uautorisert bruk av Munch-motiver. Det aller mest populære motivet er "Skrik". CHARLOTTE WIIG

  • Forf>charlotte Wiig (foto)
  • Forf><forf>thomas Olsen<
  • <forf>kjersti Flugstad Eriksen<

«Skrik» ble brukt både på trykk og på flyplass-TV'er. Men Norwegians reklamebyrå hadde ikke fått tillatelse til å bruke motivet. Nå er kampanjen trukket, og BONO, foreningen for billedkunstneres opphavsrett, forfølger saken.— Tillatelsen var ikke sjekket med alle rettighetshavere. Det var en misforståelse, beklager Morten Foss, AD i reklamebyrået DDB.De er langt fra alene om å tråkke i salaten. Edvard Munchs verdensberømte bilde blir stadig oftere brukt uten Munch-museets og arvingenes velsignelse. Juridisk rådgiver i BONO, Benedicte Langford, har sendt ut mellom 15 og 20 krav vedrørende uautorisert bruk av Munch-bilder det siste halvåret.

Tusenvis på nettet

BONO har rett til å kreve inn penger for brudd på åndsverkloven, på vegne av Munch-museet og arvingene. Internett har ført til økt misbruk av bildet, men det er umulig å fange opp alt som blir publisert. - Hvis du søker på Edvard Munch på internett får du opp mange tusen treff, og vi har ikke kapasitet til å konfrontere alle disse. Men vi prøver etter beste evne å håndtere de vi kommer over, sier Langford. Over halvparten av alle henvendelser BONO får, gjelder arbeider av Munch. - Det er alt fra at noen bevisst har benyttet seg av vernede verk uten å spørre, til de som ikke kjenner til at Munchs verk er vernet gjennom åndsverkloven, sier Langford.Det kan koste penger å bryte åndsverkloven, men størrelsen på kravet varierer. Hvor mye Norwegian eventuelt må ut med, er partene ikke blitt enige om ennå. BONO kommenterer ikke detaljer i enkeltsaker. I fjor kom det inn i underkant av tre millioner kroner i Munch-royalties. Munch-museet og arvingene tjente 1 070 307 kroner hver. Les hele saken og se flere bilder i Aften tirsdag 31.juli.

Denne dukken brukte Norwegian i sin reklame for Oslo-reiser, uten at tillatelse var gitt. TRYGVE INDRELID

Også filmaktuelle Homer Simpson har fått sin &quot;Skrik&quot;-parodi. Det selges T-skjorter og plakater med motivet på internett.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Her kommer de verdenskjente maleriene: Slik blir det nye Munch-rommet i Nasjonalmuseet

  2. BIL

    Henning Dyrkolbotn har valgt å hylle Edvard Grieg og Edvard Munch på en helt spesiell måte

  3. KULTUR

    Fransk dokumentarfilmskaper om Y-blokken: – Picasso ville hylle nordmenn

  4. KULTUR

    Anmeldelse av ny utstilling: Cronqvist og Bjørlo tar innersvingen på Munch

  5. KULTUR

    Petter Olsen selger ett Munch-maleri til

  6. KULTUR

    Aftenpostens kunstanmelder: - Den beste Munch-utstillingen jeg har sett!