Osloby

Sporveien: Trikken kan kjøre i Dronning Eufemias gate fra høsten

Ruter mener at det ikke går an før i 2018, men Sporveien mener at dette vet de best: Stoppestedet Bjørvika kan bli tatt i bruk om noen få måneder.

  • Kjersti Flugstad Eriksen

Fungerer kjøreledningene? Er sporvekslene på plass? Torsdag morgen var Sporveiens folk var ute og testet en blank og nylakkert Italia-trikk på splitter nye trikkeskinner gjennom Dronning Eufemias gate. Det er 16 år siden forrige gang en trikkelinje åpnet i Oslo. Da var det fra John Collets plass til Rikshospitalet.

Trikkefører Helge Solum merker godt at trikkeskinnene er nye, med mindre skrangling og humping.

— Det er jevnt og fint, ja, sier han.

Gaten har én trikkeholdeplass, Bjørvika.

Har nok trikker til å kjøre i Bjørvika

Foreløpig må trikken kjøre inn fra Jernbanetorget og snu på østsiden av gaten, ved Bispevika. Der setter byggingen av Follobanen stopp for videre kjøring, men Statens vegvesen har bygget et overkjøringsspor, slik at trikken kan krysse til den andre siden for å kjøre tilbake.

Ruter har lenge sagt at trikken ikke kan kjøres i Dronning Eufemias gate før tidligst 2018.

Bjørn Granviken, direktør for trikken og T-banen i Sporveien, tror imidlertid at trikker i rute snart kan gå innom Bjørvika.

Trikkefører Helge Solum ble første trikkefører over Dronning Eufemias gate. Foran kjører tårnvognen, som sjekker om kjøreledningene fungerer. Rolf Øhman

— Jeg er helt sikker på at vi finner en god løsning, så vi kommer i gang ganske snart. Fra høsten av har vi kapasitet til å kjøre denne strekningen, sier Granviken. Årsaken til at Sporveien mener at trikken allerede nå kan kjøre til Bjørvika, er at Sporveien reparerer trikker fortere. Det er flere trikker ute på skinnegangen enn før.

Av Oslos 72 trikker er det til enhver tid 61 trikker som er i kjørbar stand. For bare få måneder siden var tallet 56 kjørbare trikker av gangen.

— Vi har gjort mange små justeringer, fra bedre lys i smøregraven til effektivering i ledelse og ekstra innsats fra de flinke gutta på verkstedet, sier Granviken.

Ruter: Det er ikke nok trikker

Utviklingsdirektør i Ruter Hanne Norli mener imidlertid at trikk i Dronning Eufemias gate nå dessverre ikke er en god løsning.

- Som alle andrevil også Ruter at Dronning Eufemias gate skal ha trikk, og vi synes at det er trist at prosjektene ikke er samordnet. Men vi tror ikke at det er nok trikker, og at vi derfor ikke kan en god kundeløsning, sier Norli.

Med kjøring i butt, som det heter, vil passasjerer fra Jernbanetorget få en for lang omvei ut i Dronning Eufemias gate og tilbake, mener Norli.

Oslo kommune er i gang med å kjøpe nye trikker til Oslo, som skal på plass samtidig med nye skinner og trikkeparkering. Men de nye trikkene kommer trolig ikke før i 2020.

Nå har Ruter og Bymiljøetaten intensivert arbeidet med å se på om det går an å finne en midlertidig løsning slik at trikken kan gå gjennom Bispegaten. Da legges midlertidige trikkespor forbi Follobanens anleggsområde. Follobanen er forsinket, og Norli sier at de ikke lenger kan vente på at anleggsområdet i Bispegata skal bli ferdig.

— Så lenge ikke Dronning Eufemias gate er koblet til resten av trikkenettet, gir det ikke noen gode kundeløsninger å kjøre trikk der, sier Norli.

  1. Les også

    Vi kan ikke stole på toget

  2. Les også

    Her er sykkelfellene Oslo kommune vil fikse

  3. Les også

    «Trikkeserien» gjør comeback - 50 år etter

  4. Les også

    Full busspassasjer uten billett prøvde å stikke av, fikk 6000 i bot

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Seks grunner til at trikken ikke bør bort fra Oslos-gater

  2. OSLOBY

    På tre år skal mange viktige gater oppgraderes for milliarder. Her ser du hvilke.

  3. OSLOBY

    Søndag stenges Storgata for busser. Snart må også trikken ut.

  4. OSLOBY

    Slik vil en ny T-banetunnel prege Oslo mens den bygges

  5. A-MAGASINET

    «For en fin start på dagen», skrev Karine Wang. Da småbarnsmoren skulle sykle hjem, ble hun påkjørt og drept.

  6. OSLOBY

    50 år siden Oslo fikk T-bane: – Hverdagslivet ville vært mye mer komplisert uten