Osloby

Nå kan du påvirke hvor de nye bysykkelstativene skal stå

Utbyggingen er i full gang før sesongstart 1. april. De nye bysykkelstativene skal settes ut helt ut mot Ringvei 3, og nå kan du foreslå hvor.

De nye bysyklene veier mindre enn de gamle, har større dekk og er enklere å stige på. Disse har piggdekk, noe Axel Bentsen i UIP ikke kan love at blir vanlig på de 3000 syklene som snart ruller rundt i hovedstadens gater. Rolf Øhman

  • Charlotte Karlsen

Flere nye stativer er på plass rundtom i byen, her fra Parkveien. Rolf Øhman

De nye bysyklene har stativ for smarttelefon, slik at du enkelt kan følge med på GPSen og hvor det finnes ledige stativer når du er ute på tur. Rolf Øhman

Her ønsker operatøren at stativene skal komme opp. Stativenes plassering må godkjennes av Oslo kommune. Før det må det vurderes om stedet har god tilkomst for ombæringsbilene og at det henger sammen med øvrig trafikkflyt, for eksempel kollektivholdeplasser. Etter befaring kan forslaget sendes ut på høring til byantikvar, trafikkmyndigheter, grunneiere og flere, før entreprenører vurderer om plassen er brukbar. skjermdump

– Vi ønsker smarte forslag til stativer, helst adresser og GPS-koordinater, sier Johan Høgåsen-Hallesby i Urban Infrastructure Partner (UIP), som drifter bysykkelordningen i Oslo på oppdrag fra Clear Channel.

Med smarte steder mener han der et stativ vil komme mange mennesker til nytte.

– For eksempel ved et område mange jobber og hvor bysyklene kan forlenge eller fylle hull i kolektivtrafikken, sier Hallesby.

  • Les historien om Oslos sykkelveinett her:30 år med brutte sykkelløfter

Åpner over påske

Det er nemlig en forlengelse og fortetning av kollektivtilbudet bysyklene ønsker å være, og det er derfor nødvendig med stativer i området som Aker Brygge, Sørenga og Barcode, hvor det er langt mellom holdeplassene.

– Det er mange som jobber her, og det er ikke alltid vi er klar over hvor mange som er hvor. Derfor er vi interesserte i innspill fra folk som vet om smarte steder, sier Hallesby.

I disse dager tegnes altså det nye bysykkelkartet for Oslo opp, som etter hvert skal inneholde 300 stativer for 3000 sykler. Det vil si, stativene skal til sammen ha 6000 låser, slik at sjansen for å komme til tomme stativer minsker. Fra 1. april er sesongen i gang med nye løsninger og splitter ny sykkelpark.

Lurer du på hvor det ble av de gamle bysyklene?

Les også

De får nytt liv på Cuba

– Hvor mange stativer som er klare til sesongstart er et godt spørsmål. Vi håper at tilbudet skal være like godt som ved utgangen av fjorårets sesong, og så skal vi ha en byggetakt på 1-2 nye stativer per uke gjennom hele sesongen.

De nye stativene skal være mer brukervennlig enn tidligere og kunne styres gjennom en mobilapp. Fra den kan man se hvor det er ledig, låse ut sykler og motta relevante pushvarsler.

– Første seong blir en slags betaversjon, men utviklingen blir vedlig spennende. Men man må ikke ha smarttelefon for å bruke bysyklene, forsikrer daglig leder Axel Bentsen i UIP.

Ikke alle stativene var lovlige

Det er dermed ikke før 1. april 2017 at de 300 garantert er på plass, men så er det til gjengjeld langt flere og over et større område enn tidligere. De nye stativene skal settes ut helt ut mot Ringvei 3. Her kan du se operatørens egne ønsker og forslag (ekstern lenke).

– Vi driver nå og graver og bygger på mange av de stedene det har vært stativer tidligere, sier Bentsen.

  • De nye syklene har en løsning som gjør faren mindre for å bli tatt for manglende lys i trafikkontroll
    Han forteller at førsteprioritet nå er å få opp igjen eksisterende stativer og utvidede versjoner av disse, før nye kommer etter utover i sesongen.Det er imidlertid ikke alle steder det var stativer tidligere at det kommer opp nye.

– Noen må søkes om på nytt, og det var ikke alle som i sin tid ble satt opp lovlig, sier Hallesby.

Hvor stativene plasseres må godkjennes av grunneier, som er Oslo kommune. Se hele prosessen i boksen nederst i denne artikkelen.

Jevn byggetakt

Prosjektørene har laget et kart hvor mulige stativlokasjoner er merket av. Disse er ikke bekreftet og kan ikke garanteres for, presiserer operatøren.

– Vi må sammen med komunen komme frem til hvor det er gjennomførbart å plassere nye stativer, derfor kan vi ikke uten videre garantere for hvilke stativer som kan bli en realitet, sier Mats Lundquist i Clear Channel.

For at ditt innspill som bruker skal kunne tas med i vurderingen, må hensikten med plasseringen presiseres og lokasjonen være konkret. For eksempel er «Ensjø/Helsfyr» for diffust, og «Ljabru» for langt unna.

– Vi ønsker at flest mulig av Oslos borgere skal ha enkel tilgang på bysykler, fordi det sparer miljøet og øker mobiliteten til folk, sier Lundquist.

Kravene er som følger:

  • At det er en ledig plass (minimum 7 x 2,5 meter, relativt flatt, strøm i nærheten og mulig å komme til med ombærerbil
  • Gjerne i nærheten av kollektivknutepunkt
  • Er lett å få øye på fra flere vinkler
  1. Les også

    Bysyklene får nytt liv på Cuba

  2. Les også

    Slik blir Oslos nye bysykler

  3. Les også

    Oslos nye bysykler blir tre ganger dyrere

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Bysykler stanset uten lys - koster deg 900 kroner

  2. OSLOBY

    For hver som sykler opp, er det ni som sykler ned

  3. OSLOBY

    1000 osloborgere skal teste ut bysykler med piggdekk i vinter

  4. OSLOBY

    Bysykkelbruken til himmels - i hvert fall nedover

  5. OSLOBY

    Bysykler står klare og solen skinner. Likevel kan du ikke bysykle før om en uke.

  6. OSLOBY

    Oslos bysykler opplever en bølge av tyveri og hærverk.