Osloby

Politiet: For mange sykler på rødt, uten lys

Politiets stikkprøver viser at alt for mange av syklistene i Oslo gater hverken respekterer rødt lys eller krav til lys på sykklene.

En politipatrulje på jakt etter syklister som synder mot trafikkreglene. Holm, Per Annar

  • Heidi Anne Johnsen

Finn Erik Grønli, leder av politiets trafikkorps, er oppgitt over resultatene av stikkprøver som politiet har gjort fra sommeren og utover høsten.

– Det er forunderlig at så mange syklister ikke overholder trafikkreglene til tross for at media trekker frem dette om og om igjen, sier han.

For to uker siden: To motorsyklister fra politiet kjørte på måfå en liten runde etter mørkets frembrudd. I løpet av en liten runde så stoppet de 16 syklister uten lys innenfor ring 1.

I månedsskiftet oktober/november stoppet politiet på to timer ni syklister uten lys på sykkelen pluss to syklister som kjørte på rødt lys.

– Og i Holbergs gate/Pilestredet stoppet de en syklist som brøt tre trafikkregler. Han syklet uten lys på sykkelen, mot kjøreretningen i enveiskjørt gate på rødt lys. Her kommer også trikken imot! Det kostet vedkommende 1800 kroner, sier Grønli.

– Mitt inntrykk etter disse stikkprøvekontrollene er at det er et stort forbedringspotensial. Mange sykler fremdeles uten lys og har så dårlige holdninger i trafikken, sier han.

– Og synderne finnes i hele spekteret av syklister. At det ikke er lys på bysyklene er ikke noen unnskyldning, for du har selv ansvaret. Virker ikke lyset må du velge en annen sykkel eller la være, sier Grønli.

– Det blir flere og flere syklister som sykler hele året. Alle trafikanter må klare å ha et samspill og følge de lover og regler som er gitt av myndighetene. Det er en grunn til at disse er gitt, oppfordrer han.

Syklistenes landsforening vil ha flere kontroller

Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening deler politiets bekymring over manglende lys og slurvete omgang med trafikkreglene. Han vil gjerne ha hjelp av politiet.

– Vi ser behov for flere lokale politikontroller. For syklistene skal følge trafikkreglene. Og vi ser gjerne at politiet tar mer tak i dette, sier Andersson.

– Hver høst har foreningen en kampanje hvor vi deler ut sykkellykter fordi mange ikke bruker lys. Dette handler om sikkerheten til både syklistene og de andre trafikantene, sier han, sier han.

Nå i ukene før jul er en rekke politistudenter ute og gjennomfører trafikkontroller. Torsdag i forrige uke ble det delt ut 21 forenklede forelegg og 22 gebyrer i Kirkeveien ved Frognerparken. Det ble 100.000 kroner rett i statskassen bare på denne ene dagen. Dan P. Neegaard

Lykt på sykkelen er lovpålagt i vintermørket

De fleste sykler leveres uten lykt fra butikken, men sykkelforskriften krever fastmontert lys i mørke.

Pål Herman Tørresby i Birk Sport forsøker å få kundene til å sette lykt på syklene som de selger nå på vinteren.

– Det holder ikke bare med refleks. Vi forsøker å få kundene til å sette på noe. I det minste en liten blinkende lykt for å vise at du er der, sier han.

Men helst vil han selge lykter med godt lys som også lyser opp veien.

– Mitt inntrykk er at folk er blitt flinkere, og at de faste vintersyklistene har lys. De som starter vintersykling finner fort ut at det er helt nødvendig, mener han.

– Lykt og hjelm er et bra julegavetips, mener Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

– Både syklister og fotgjengere konkurrerer med oppmerksomhet med skarpe lys fra vinduer og lykter. Uten refleks så blir de grå og usynlige, sier hun.

Forskrift om krav på sykkel

1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
3. Lyktene skal være festet til sykkelen.
4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

Kilde: Lovdata

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    11 syklister bøtelagt på 30 min. Nå blir det flere kontroller.

  2. OSLOBY

    55 syklister bøtelagt siden mandag. Politiet varsler kontroller hele uken.

  3. SPREK

    Hva er egentlig dine rettigheter og plikter som syklist? – Du må bruke hodet og oppføre deg.

  4. OSLOBY

    Politiet har anmeldt syklist for sykling i kollektivfelt. Mener han var til hinder for annen trafikk.

  5. OSLOBY

    Han nekter å betale bot for å sykle i kollektivfeltet. Nå må han stille i retten.

  6. BIL

    Slik bør du kjøre i rundkjøringer