Osloby

Neste gang det skal snø blir det parkering forbudt i denne gaten

Nytt brøyteregime skal testes ut i Ullevålsveien. Når meteorologen varsler snø, skal Oslo kommune sette ut parkering forbudtskilt. Årsak: Biler som står parkert trekker med seg snø ut i sykkelfeltet.

Neste gang meteorologene varsler et snøfall på noen centimeter skal det settes opp parkering forbudt-skilt i Sognsveien, Ullevålsveien og Akersgata i god tid før snøen begynner å lave ned. Da er parkeringsplassene tomme for biler når brøytingen starter. Wasim Riaz

  • Astrid Løken
    journalist

— Vi får veldig mange klager på at det er snø i sykkelfeltet i Ullevålsveien. Derfor valgte vi å prøve ut tiltaket i der først, sier Rune Gjøs, direktør i Oslo kommunes sykkelprosjekt.

Hver gang en bil kjører ut fra parkeringsplassen må den nemlig over sykkelfeltet, og ut på i veibanen.

— Dette er noe vi sliter med i alle sykkelfelt der det er parkering på innsiden. Vi ønsker nå å prøve ut et nytt tiltak for å få ryddet slike sykkelfelt, forklarer Gjøs.

250 parkeringsplasser sperres

Det nye strakstiltaket, som ble presentert på på Tøi-seminaret "Strakstiltak for økt sykkeltrafikk", skal prøves ut fra Ring 2 og nedover Sognsveien, Ullevålsveien og i Akersgata (ned til regjeringskvartalet) ved neste store snøfall.

«Om lag 250 plasser til gateparkering vil bli midlertidig skiltet parkering forbudt og ikke tilgjengelige i 1–3 dager, avhengig av lengde og volum på snøfallet og hvor raskt ryddingen gjennomføres», skriver Gjøs i brevet til byrådsavdeling for miljø- og samferdsel.

  • Her kan du se hvordan livet på to hjul kan arte seg i snøfylte gater
    Normalt er det slik at man setter opp parkering forbudt-skilt etter at snøen har falt for å få brøytet parkeringslommene. Skiltet må stå oppe i 24 timer før det har juridisk virkning. Derfor tar det lang tid før bilene er flyttet og man kan kjøre bort snøen fra parkeringslommene.

Det er ikke lett å ta seg frem på to hjul når gatene er dårlig brøytet. (Illustrasjonsfoto) Rolf Øhman

Den nye ordningen innebærer at entreprenøren sjekker værmeldingen og setter opp skilt i god tid før det skal snø. Dermed kan snøen fjernes umiddelbart fordi skiltet allerede har stått der i 24 timer når det begynner å snø.

Mer effektiv snørydding

Ifølge Liv Jorun Andenes, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet, er det ikke uvanlig at entreprenøren stenger av parkeringsplassene på så lange strekk som dette når man skal rydde snø. Det nye er at skiltene settes opp før det snør i stedet for etter at det har snødd.

Målet er, nok en gang, å øke antallet vintersyklister.

Byrådet har sagt at andelen sykkelreiser skal ligge på 25 prosent innen ti år. For å få til det må også vintersyklingen øke. Andelen vintersyklister skal utgjøre minst 30 prosent av sykkelandelen i sommerhalvåret. For å få til det, må vinterdriften bli bedre. Andelen syklister har vært høyere denne vinteren enn forrige vinter, men ikke høy nok.

Han tror det vil ha god effekt å sperre gater for parkering før et snøfall.

— Når snøværet er over, er jo hele gaten tom for parkerte biler, så da tar vi bort all snø fra fortau, sykkelfelt, parkeringsareal og kjørebane. Når snøen er ryddet bort tar vi bort parkering forbudt-skiltene, forklarer Gjøs.

Kan bli utvidet til andre gater

— Etterrydding er noe vi driver med daglig på strekninger med parkerte biler i dag. Ved å gjøre det på denne måten slipper vi å etterrydde daglig. Så hvis vi får denne ordningen til å fungere vil kommunen også bruke mindre penger på snørydding, sier Gjøs.

Ullevålsveien ble valgt som prøveprosjekt fordi det er en av de viktigste sykkelrutene i byen.

— Veldig mange strekninger innenfor Ring 2 har parkeringsplasser på innsiden av sykkelfeltet. Hvis ordningen fungerer vil vi prøve den ut andre steder også, sier Gjøs.

- Risikerer man ikke falsk alarm; at den varslede snøfallet uteblir?

— Jo, men hvis det varslede snøfallet uteblir, så tar vi bort skiltene igjen før de trer i kraft, sier Liv Jorun Andenes, som følger opp vinterdriften i Sykkelprosjektet.

- Hvor mye snø må det være varslet for at dere skal sette opp skilt?

— Vi skal ha møte med de på drift for å bestemme oss for hvor mye snø som skal til for å utløse et sånt tiltak nå. Det skal ikke mye snø til før det blir vanskelig for syklister å bruke sykkelfeltet. Vi vet at 1 millimeter nedbør tilsvarer 1 centimeter med snø. Så det skal ikke mange varslede millimeter med nedbør til før skiltene settes opp, sier Andenes.

  1. Les også

    Slik kan et bilfritt Oslo sentrum bli

  2. Les også

    Rosa matbud tar over bygatene

Les mer om

  1. Kollektivtransport
  2. Samferdsel
  3. Byutvikling
  4. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Byrådet gir seg ikke: Vil rydde vei for vintersyklistene ved å fjerne P-plasser

  2. OSLOBY

    Vintersyklistene kommer ikke unna salt

  3. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre

  4. OSLOBY

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  5. OSLOBY

    Vinteren blir dobbelt så dyr som i fjor

  6. OSLOBY

    Byrådets koronatiltak: Stenger Kongsveien i rushtrafikken