Osloby

Kommunen henviser til kommunen for å få fikset hullet i veien

Syklist ville hindre at andre på to hjul dumpet nedi et dypt asfalthull med skarpe kanter på Akershusstranda. Men å få kommunen til å fikse hullet, skulle vise seg å være en utfordring. Nå lover byråden bedring.

Hullet rundt kumlokket er her på Akershusstranda. Syklistene holder seg gjerne til høyre side av Havnepromenaden når de kommer syklende bortover. Faren for at de dumper oppi krateret rundt kumlokket er derfor stor. Astrid Løken

  • Astrid Løken
    journalist

Einar Wilhelmsen kom over et krater av et asfalthull rundt et kumlokk på Akershusstranda da han kom syklende langs Akershusstranda for en tid siden. Wilhelmsen er en av de mange jobbsyklistene som sykler denne veien daglig.Test deg selv i

Hullet vokste etter hvert som tiden gikk. Wilhelmsen tenkte at han måtte gi beskjed til kommunen, slik at ikke andre syklister skadet seg når de passerte hullet.

Ville varsle om hullet som vokste

Han sendte melding til meldingstjenesten Bymelding. Meldingstjenesten styres av Bymiljøetaten i Oslo kommune.

« Det er et stort hull i asfalten rundt et kumlokk ca. 1 meter før den nylagte asfalten i « vrimleområdet » begynner når man sykler fra Vippetangen mot Rådhusplassen. Hullet er på høyre side av veien, akkurat der det er naturlig å sykle. Det har vært her ganske lenge, men blir gradvis større. Dette må utbedres, er en skikkelig sykkelfelle. »

Slik ser hullet ut. Astrid Løken

Ble bedt om å ringe videreBymiljøetaten svarte slik:

« Bymiljøetaten takker for din henvendelse. Området du viser til forvaltes av Oslo Havn KF, og din henvendelse må følgelig rettes dit. Oslo Havn kan nås via telefon 02180 eller e-post postmottak@hav.oslo.kommune.no. Saken avsluttes herved i vårt meldingssystem. Mvh. Kundesenteret ».

— Viktig med den lille tilretteleggingen

Einar Wilhelmsen, som står på listen til Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Østensjø bydel, ble oppgitt da han så svaret.

— Det blir ikke bra forhold for innbyggerne hvis etaten som får meldingen ikke tar ansvar. Hvis Bymiljøetaten ønsker at folk skal melde inn, så bør de faktisk ordne opp, ikke be folk som oppdager og melder fra om farlige hull ringe til en annen del av kommunen, slik de her gjør. Da er poenget med bymelding borte, mener Wilhelmsen, som ble sint da han fikk svaret.

— Sjansen for at syklister går på trynet her er stor. Skal man prioritere sykkel må man legge til rette for det. Sykling handler også om den lille tilretteleggingen, sier Wilhelmsen, som ga opp forsøket på å få fikset hullet. Hullet er fortsatt der.

— Dette er en trasé som veldig mange syklister bruker fordi hovedsykkeltraseen gjennom Rådhusgata, som er en del av hovedsykkelveinettet, er farlig og uegnet. Nettopp derfor er det ekstra viktig at forholdene på Akershusstranda er bra, sier Wilhelmsen.

Byråden vil prøve å få til samkjøring

Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Guri Melby (V), er enig med Wilhelmsen i at bymeldingstjenesten ikke bør være sånn.

— Utfordringen er at hvis Bymiljøetaten melder fra til Oslo Havn, så vil svaret gå til Bymiljøetaten, og ikke til den som melder fra om feilen. Jeg har ikke svaret på hvordan vi skal få til dette, men er enig i at det er et problem. Dette er en ting vi må se på hvordan vi skal greie å løse. Vi bør også få til et samarbeid med Statens vegvesen, sier Melby.

Test deg selv - hvem ville du varslet om hull i bakken?

Forklaringen på hvorfor det er slik får du i denne saken.

  1. Les også

    Trikkeskinner er sykkelfelle nummer én

  2. Les også

    Fem gikk i asfaltfella på én time

  3. Les også

    Dette asfalthullet har revet opp ti bildekk. Minst

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Sykkelpatruljen
  3. Byutvikling

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Hull-trøbbel i treningseldorado: - Asfalten er dårligere enn noen gang

  2. OSLOBY

    Se hvor det skal tilrettelegges for sykling i Oslo i år

  3. OSLOBY

    Syklister og fotgjengere skvises når det bygges i Oslo

  4. OSLOBY

    Her er det for farlig å sykle, mener kommunen. Da fjernet de sykkelfeltene.

  5. OSLOBY

    Nå skal det lappes

  6. OSLOBY

    Vedtok tre kilometer turvei for 11 år siden. Ennå er den ikke bygget.