Osloby

Så smalt og skummelt er sykkelfeltet i Kirkeveien

Det nyoppmalte sykkelfeltet i Kirkeveien er én meter bredt på det smaleste.

  • Sol Sigurjonsdottir

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedreGå inn på vårt digitale kartog fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel.

Du kan også sende inn tips og bilder til: sykkelpatruljen@aftenposten.no


I forbindelse med Aftenpostens prosjekt Sykkelpatruljen har vi bedt om tips på hvor våre lesere føler seg utrygge i sykkel-Oslo. En gjenganger i tipsbunken er Kirkeveien ned mot Majorstuen-krysset.

  • Gå inn på vårt digitale kartog fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel.
    Samtidig som samferdselsbyråd Guri Melby og Oslos sykkeldirektør Rune Gjøs gir én million kroner til strakstiltak i sykkel-Oslo, raser syklister over forholdene i Kirkeveien.

Bevilgningen kommer i tillegg av andre planer, og vil kunne brukes til å finne praktiske løsninger på problemer som blant annet er påvist i Osloby-lesernes sykkelfelle-guide.

Den svært trafikkerte veien ned mot Majorstuen-krysset er nylig asfaltert, og er blitt merket opp på nytt. Her er sykkelfeltet kun én meter bredt.

— Dette sykkelfeltet er en vits

Aftenposten har de siste dagene sett på situasjonen for de syklende i Oslo, og hvordan det bedre kan legges til rette for syklister.

Syklister Osloby har snakket med i Kirkeveien er ikke fornøyd med sykkelforholdene i gaten.

- Dette sykkelfeltet er ikke mye å skryte av. Med den farten bilene har her er det altfor smalt. Dette sykkelfeltet er egentlig bare en vits, sier Ivar Skalvik, som sykler nedover Kirkeveien.

— Her har bilene høyere fart enn flere andre steder, og derfor burde sykkelfeltet vært bredere. Det er veldig ulikt hvor bredt det er mellom de forskjellige gatene i byen, sier han.

Kirkeveien er en av Oslos mest trafikerte gater, med biltrafikk, 25-bussen og 20-bussen med sine hyppige avganger.

- Sykkelfelt bør være 1,5 meter brede

Det finnes normer i Vegvesenets sykkelhåndbok som tilsier hvor bredt et sykkelfelt bør være.

Vegvesenet anbefaler at et sykkelfelt bør være mellom 1,3 meter og 1,8 meter, med halvannen meter som en generell anbefaling.

Sykkelfelt kan ha bredde ned til 1,25 meter, men ved mye trafikk bør bredden være 1,55 meter. I tillegg til de angitte breddene kommer kantsteinsklaring på 25 centimeter.

- Ikke planlagt utvidelse av sykkelfeltet

Den nye oppmerkingen i Kirkeveien er merket opp på samme vis som før gaten ble asfaltert på nytt. Sykkelfeltet er dermed like bredt som det har vært tidligere.

— Denne sykkelstien er én meter på det smaleste, og 1,25 meter andre steder, sier Aslaug Vassbotn i Bymiljøetaten.

Har det blitt vurdert å utvide dette feltet når dere planla ny asfaltering?

- Det har ikke vært noen prosess på sykkelfeltet på denne strekningen. Det er smalt der, og det er smalt for alle, også bussen, sier hun.

Langs Ring 2 er det planlagt å lage sykkelfelt i Kirkeveien fra Blindernveien til Vogts gate. Her må syklistene i dag sykle i bilfeltet.

— Her jobber vi med å få et sykkelfelt med 1,8 meters bredde, sier Vassbotn.

  1. Les også

    Oslo kommune blar opp en ekstra sykkelmillion

  2. Les også

    Hiv hjelmen og hent milliardene

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Etter 16 år: To syklister har mistet livet, 66 er blitt skadet i Kirkeveien

  2. OSLOBY

    Syklistene skvises ut i nye veier og kryss

  3. OSLOBY

    10 punkter som gjør Oslo til en bedre sykkelby

  4. OSLOBY

    Oslos nye sykkelfelt bygges etter gamle mål

  5. OSLOBY

    Her er sykkelfellene leserne advarer mot

  6. OSLOBY

    Fortsatt sykkelkrøll i nye Storokrysset