Osloby

Sporveien investerer i smartere bommer

Sporveien skal investere 67 millioner i sikrere bommer der trikk krysser vei.

Trikken er langt der borte, på vei inn på holdeplassen. Men bommene på Kastellet er allerede nede og stopper trafikken. Nesten ett minutt tok det fra bommen var nede til trikken hadde passert. Hvis noen blir utålmodige og prøver å snike seg over, kan det oppstå farlige situasjoner.

  • Stein Erik Kirkebøen

Bommen senker seg foran bilen. Sakte. Ingen trikk er å se. Du tar sjansen. Og klarer stort sett å komme over før trikken kommer. En sjelden gang går det galt. Da kan det gå veldig galt.

Eller – enda verre – bommen er i ustand og står i evig giv akt. Bare et blinkende gult lys styrer møtet mellom trikk og andre trafikanter. Farlig.

Mer fornuftige bommer

— Men nå skal det bli bedre, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.

— Vi kjøper inn et nytt verne- og sikkerhetsutstyr for planoverganger på trikkens linje 13 (Lilleaker), 18 og 19 (Ljabru) utenfor sentrumsområdet. Flexplanovergangsystemet er både mer drifts- og trafikksikkert enn det vi har i dag. Det er mer fornuftig, bommene senker seg ikke urimelig lenge før eller etter trikken har passert, og det er sikkert, sier Asperud.

67 millioner kroner skal Sporveien bruke på 30 nye anlegg av et svensk-sveitsisk sikkerhetsutstyr for planovergangene.

Rimeligere vedlikehold

Bommen er nede og stopper trafikkene, men passasjerene står fortsatt og venter på at trikken skal komme. Stein Erik Kirkebøen

De skal erstatte det gamle og noe slitte utstyret som står på vakt i dag.— Det er gammelt og dyrt å vedlikeholde. Dessuten er det ufornuftig, det er tregt og går ned for tidlig og opp for sent. Det frister folk til å ta sjanser. Nå får vi et nytt og mer effektivt system som er mer fornuftig og ikke frister folk til å ta sjanser, sier Asperud.

Oppgraderingen starter til sommeren, og skal være ferdig i løpet av 2016. Først ut er prosjektering og bygging av nytt bomanlegg på Harbitzalleen. Erfaringen derfra skal danne grunnlaget for de resterende bomanleggene som skal skiftes ut.

Ikke på Holmenkollbanen

Hva med plankryssene på Holmenkollbanen, som ifølge planene for et OL som det aldri blir noe av, skulle bli planfrie?

— Vi holder på der også, men dette systemet er skreddersydd for trikk og har et styringssytem som vi ikke kan bruke på T-banelinjer, sier Asperud.

Systemet er installert blant annet i Sveits og Tyskland. Installasjonene i Oslo vil være de første i Norden. Arbeidet i de første kryssene fullføres i sommer, det avsluttes i 2016.

  1. Les også

    Ruter advarer mot Oslo-OL

  2. Les også

    Trikk mot bil ved Bislett

  3. Les også

    Trikk mot bil ved Sinsen

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Sporveien vurderer nye sikkerhetstiltak etter dødsulykke på planovergang på T-banen

  2. OSLOBY

    Toghornproblemene fortsetter på T-banen

  3. OSLOBY

    Den ene tingen fotgjengere må vite om trikken

  4. OSLOBY

    På Jernbanetorget krysses trikkespor med vanlig trafikklys. Jomfrubråten krever kryssing til 37 mill.

  5. SPORT

    Jernbaneverket refser Kristoff: - Forbilder gjør ikke sånt

  6. OSLOBY

    T-banestasjonen kostet 200 millioner da den åpnet for tre år siden. Nå faller skiferplater fra veggene.