Osloby

Razzia mot transport av tørrfisk, bleier og gamle biler fra Alnabru til Afrika

50 tjenestemenn fra syv kontrolletater gikk i dag til aksjon på flere adresser. Etter det Aftenposten kjenner til ønsker de å sjekke lovligheten rundt en omfattende eksport av biler og tørrfisk til Nigeria.

  • Frode Sætran

Litt over klokken 12.00 i dag slo myndighetene til mot en aktivitet som har foregått i lang tid på en industritomt på Alnabru i Oslo.

Aftenposten har fulgt denne transportvirksomheten over tid.

Vogntog smekk fulle av tørrfisk er kommet inn og blitt losset. Fisken er deretter blitt lastet inn i containere, gjerne sammen med en og annen bilmotor, utrangerte Toyota Hiace-er og paller med babybleier. Deretter kommer det vogntog som henter containerne og frakter dem til havnen for eksport.

Rottespist tørrfisk

Under aksjonen oppdaget inspektører fra Mattilsynet at rotter eller andre gnagere hadde spist av tørrfisk som var klar for til salg. Både gnagemerker på tørrfisken og avføring på lasteplanet rundt tørrfisken var nok til å fastslå at tørrfisken var helsefarlig for mennesker.

-Vi ser meget alvorlig på dette, og nedla omsetningsforbud for tørrfisken som hadde vært utsatt for gnagere. Dette er helsefarlig. Det ble også gitt omsetningsforbud for tørrfisk hvor det var dårlig sporbarhet, og dårlig merking på hvor tørrfisken kommer fra. Vi arbeider videre med saken og vil vurdere andre og strengere virkemidler, sier seksjonssjef Inger-Marie Øymo i Mattilsynet.

Også Frank Ove Olsen i Fiskeridirektoratet bekrefter at det ble funnet både tørrfisk og tørkede torskehoder på tomta på Alnabru. -Vi har foreløpig ikke oversikt over hvor store mengder det dreier seg om, sier han.

Politiet sperrer av et stort område

Først kom sivilkledde politifolk inn i dag, og sperret av et stort område på Alnabru i Oslo. Deretter rykket Tolletaten inn med selvlysende vester. Alle som befinner seg på plassen er samlet inn av politiet for sjekk av identitet og ansettelseforhold. En semitrailer er sperret inne på området. To utenlandsregistrerte trailere som står utenfor og venter på å laste, blir nektet å kjøre inn i området. En av sjåførene, en tsjekker, opplyser at han

Tollvesenet tok i bruk hunder under aksjonen. Dan P. Neegaard

skal kjøre til Hamburg med last.

To hunder fra Tollveneset er satt i sving på området, en av disse er ekspert på å finne penger.

Nå skal kontrolletatene kontrollere skatt, toll, arbeidsforhold, mathygiene, trygdesvindel, ulovlig opphold og mulige kriminelle forhold knyttet til denne transporten av tørrfisk, bleier, bruktbiler og bildeler til Afrika.

Etatene skal ha et nytt møte torsdag formiddag for å oppsummere resultatene etter razziaen og for å koordinere videre etterforskning.

Tollsjef Røse: — Vi går ikke inn på måfå

Tolldirektør Bjørn Røse. Bergsland, Trygve

— Vi vet jo ikke hva vi finner, men vi går jo ikke inn med en sånn aksjon på måfå, sier tolldirektør Bjørn Røse.Han bekrefter at Tollvesenet er initiativtager til aksjonen.

— Dette startet med et arbeid knyttet til avgiftsjuks i forbindelse med omregistrering av kjøretøyer i stort antall. Nå undersøker vi mulig feildeklarering og eventuell avgiftsunndragelse i tørrfiskhandelen, sier Røse.

Går til aksjon på fem adresser

Tollregionen i Oslo og Akershus leder aksjonen som nå pågår. I tillegg er to politiavdelinger, Mattilsynet, Fiskeridirektoratet, Miljødirektoratet, tre

Her går kontrolletaten inn på området. Dan P. Neegaard

avdelinger i skatteetaten samt Kemneren i Oslo med på aksjonen.

— Dette er en tverretatlig aksjon. Vi sjekker varer som går inn og ut av Norge, sier leder for aksjonen, Vidar Nårstad fra Tollvesenet.

Det er aksjoner på fem adresser i dag. Foruten transportselskapet som holder til på tomten på Alnabru gjelder det forretningsadresser og privatadresser hvor det er registert firmaer. Kontrollen omfatter også en tørrfisktrader og et spedisjonsfirma. Det er også sjekk av ansatte som en del av kampen mot arbeidslivskriminalitet.

Her kan du lese flere saker om kriminalitet i arbeidslivet:

Les også

Vil inndra 104 mill. fra mafia-tiltalte i Lime-kjeden

Les også

Storaksjon på Østlandet: Skal ha avlyttet telefonene til hovedsiktede i lang tid 

Container med motorolje og tørrfisk stoppet

For et par uker siden ble en container stoppet under en kontroll på Hjortnes-kaia i Oslo. Den var full av tørrfisk på vei til Nigeria. Men containeren inneholdt også en lastebilmotor. Den lekket olje som trakk inn i tørrfisken. Mattilsynet tok affære og stoppet containeren.

Flere personer ble ført vekk for ID-sjekk under kontrollen. Dan P. Neegaard

Også for halvannet år siden var det en aksjon mot det samme miljøet. Kontrolletatene vil se nøyere på handelen med tørrfisk og gamle biler til Nigeria. Etter det Aftenposten erfarer ønsker de å følge pengestrømmen, og sjekke om det er økonomisk kriminalitet knyttet til eksport av tørrfisk og gamle biler. Les flere saker om økonomisk kriminalitet:

Les også

Tiltalt for å ha laget fiktive skattefradrag for nær 2000 personer

Les også

Dømt til fem års fengsel etter å ha vasket 19,5 mill. 

Les også

Politiet skifter strategi i jakten på «skitne» bilvasker

Tørrfisk tettpakkes i gamle biler

Et par dager i juni i år fulgte Aftenposten med på aktiviteten i området rett ved jernbanelinjen på Alnabru. På tomten står det parkert bortimot hundre gamle varebiler, flesteparten av merket Toyota Hiace. Kvinner og menn kommer gående med små traller. På trallene er det stablet bleiepakker i høyden. Etter en kort samtale leveres bleiene.

Her er bildene Aftenposten tok fra området i juni i år:

Litt senere ser vi nøyere på bilene som står parkert. Hvert eneste ledige luftrom i bilene er pakket med bleier. Bleier er råbillige i Norge, fordi kjedene vil trekke til seg barnefamilier som kunder. Men etterhvert som grupper kjent som "bleiemafiaen" tømte norske butikker for bleier, ble det innført begrensning på kjøp. Men en bleiepakke til 50 kroner får visstnok doblet sin verdi i Nigeria.

Aftenposten sjekket aktiviteten i juni

Området på Alnabru flyter over av bildeler og rot. Mens Aftenposten overvåker plassen i juni er det full aktivitet på området. Gamle biler taues inn på tomten. Plutselig dukker det opp en trailer fra Lofoten, fullastet med tørrfisk som losses og plasseres ute på tomten hvor den blir stående en stund.

Etter hvert ser vi hvordan tørrfisken lastes inn i de gamle bilene sammen med bleier. Etter det Aftenposten kjenner til kjøpes bilene for rundt 10.000 kroner, eller litt over vrakpanten på 2400 kroner. I Nigeria kan bilene settes i stand og selges for det seksdobbelte. Prisen på frakten for en bil skal være rundt 10.000 kroner.

Container på vei til Drammen havn

Datoen er 9. juli i år. En semitrailer laster opp en container fra Alnabru og kjører av gårde, og vi i Aftenposten legger oss på hjul. Ferden går gjennom Oslo, og ut på E18. Etter en 25 minutter ender turen på kaia i Drammen.

Aftenposten fulgte en container, angivelig full av bildeler fra Alnabru til Drammen havn i sommer. Ørn E. Borgen

— Den skal til Afrika, svarer sjåføren Aftenposten kontaktet på kaia i Drammen. - Hva er det i containeren?

— Ifølge fraktbrevet er det bildeler, svarer sjåføren.

For ordens skyld: Vi har ikke fått bekreftet om akkurat denne containeren inneholdt andre varer eller om det var knyttet noen ulovlighet til eksporten.

Valutastopp for fiskeeksport til Nigeria

I sommer innførte Nigeria restriksjoner på utførsel av valuta, noe som blant annet rammet fiskeimporten til landet og norske fiskeeksportører. Et spørsmål er hvordan det er mulig å skaffe penger til å kjøpe denne tørrfisken fra Norge når man ikke har lov å føre ut penger for å kjøpe fisk.

Morten Buås ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) er ekspert på forholdene i Nigeria.

— Nigeria er et land hvor det har vært mye lyssky virksomhet. Tror dette ble innført for å rydde opp i økonomiske misligheter, sier Buås.

Han utelukker ikke at det kan være nigerianske forretningsmenn som kan generere penger her i landet for så å kjøpe tørrfisk. Buås sier at nigerianere gjerne opererer i en uformell økonomi.

— Noen kan operere i en gråsone. Her er det glidende overganger, sier Buås.

Kjøp og salg av biler var starten

Kjøp og salg av varebiler i et nigeriansk miljø i Norge satt Tolletaten på sporet av dette miljøet. Enkeltpersoner har kjøpt og solgt flere hundre biler i

Tollvesenet har i lengre tid gransket bruktbilsalg knyttet opp mot eksport til Afrika. Dan P. Neegaard

året. Dette har ofte skjedde ved hjelp av falsk identitet, eller i navnet til personer som har forlatt Norge forlengst.

Blant annet skal noen ha kjøpt et stort antall biler i navnet til en død person. Enkelte skal ha i korte perioder stått som eier av over tusen biler i løpet av kort tid. Systemet er slik at salget går gjennom flere ledd for å skjule sporene. Det foreligger flere store skattekrav på personer som har drevet denne typen bruktbilhandel i gråsonen. Flere av dem som er tatt har levd på Nav-støtte mens de drev bruktbilhandel.

Aftenposten har forsøkt å komme i kontakt med de berørte firmaene som driver virksomhet på Alnabru-området for å få en kommentar uten at vi har lykkes.

Les mer om bilsvindel:

  1. Les også

    Notorisk svindler tiltalt igjen: – Kjøpte milliontomt for 320 kr

  2. Les også

    Kvinne svindlet til seg 29 biler

  3. Les også

    Lurt til å selge luksusbil for 545 kroner

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Her ser du Premier League på pub i Oslo

  2. OSLOBY

    Skattetallene: Her er Oslos rikeste og fattigste nabolag

  3. OSLOBY

    Byrådet vil selge Hausmannskvartalet til privat utbygger likevel

  4. OSLOBY

    Byrådet vil bruke 2,3 mrd. på å kjøpe flere kommunale boliger

  5. OSLOBY

    Oslos gjeld vil doble seg på fire år

  6. OSLOBY

    12 ting du bare får høre i skoledebatter