Osloby

Til våren skal det bli enklere å sykle til butikken

Sykkelprosjektet i Oslo kommune skal bytte ut gateparkeringsplasser med sykkelstativer utenfor 14 forretninger i Oslo. Trolig allerede til våren.

Slik skal det blir utenfor forretningen F5 Concept Store i Øvre Slottsgate 5 når en sykkelparkeringen kommer på plass, trolig allerede til våren. Foto: FETT OM

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedreGå inn på vårt digitale kartog fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel. Følg sykkelpatruljen på Facebook HER!


afp000826540.jpg

Det er Sykkelprosjektet i Oslo kommune som sammen med tenkestuen Fett om har dratt i gang pilotprosjektet «Flere kunder i sentrum – et pilotprosjekt for en næringslivsvennlig sykkelby».Forretninger som er med i pilotprosjektet får sykkelstativer og andre sykkeleffekter som skal gjøre det mer attraktivt for folk å ta sykkelen når man skal handle eller gå på kafé.

Dør til dør-aksjon

— Mange mener at butikkene dør hvis man fjerner parkeringsplasser. Med dette prosjektet ønsker vi å finne ut om det kan ha en positiv effekt om man legger til rette for syklister utenfor forretningene i Oslo, sier Kyrre Sundal, prosjektleder i Fett om .

Tegningen viser hvor mange sykkelparkeringsplasser det går på en biloppstillingsplass. Denne plassen har også et mekkestativ. Foto: FETT OM

Fett om har gått fra dør til dør for å få forretninger med i pilotprosjektet. Så langt har 20 forretninger fått tilbud om å være med. 14 har signert.— De fleste vi har snakket med syntes dette er en god idé. Det har vært viktig å få spredning. Vi har fått med forretninger fra Tøyen til Vestkanttorget, sier Sundal.

Sykkelstativ, pumpe og mekkestativ

Fett om har foreslått tiltak som sykkelstativer, sykkelpumpe og mekkestativ.

Sykkelprosjektet søker kommunen om å få gjøre om gateparkeringsplasser til tiltak for syklister utenfor forretningene.

— Vi regner med at søknaden går igjennom for alle de 14 forretningene. Vi håper sykkelparkeringsplassene er klare til våren, sier Liv Jorunn Andenes, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet.

Sykkelprosjektet sponser utstyret.

— Det blir i hvert fall sykkelstativer. Det er også aktuelt å tilby sykkelpumpe og mekkeplass. Hele poenget er at det skal være enklere å være en syklende kunde, sier Andenes.

- Perfekt for vår kundegruppe

Butikken F5 Concept Store er en av de 14 forretningene som skal være med. Forretningen, som eies av Alexander, Benjamin og Emil Krystad Marthinsen, selger kun norsk design. Alexander Krystad Marthinsen har også designet bysykler som selges i forretningen.

- Dette kunne vi ikke si nei til. Mange av våre kunder kommer hit på sykkel, så dette tiltaket er perfekt for vår kundegruppe, sier Emil Krystad Marthinsen, som eier forretningen F5 Concept i Øvre Slottsgate sammen med brødrene sine, Benjamin og Alexander Marthinsen. Foto: Signe Dons

— Dette kunne vi ikke si nei til. Mange av våre kunder kommer hit på sykkel. Så dette tiltaket er perfekt for vår kundegruppe. Vi håper jo at sykkelparkeringen utenfor skal gagne salget, men også at det skal føre til at flere sykler i sentrum. Det er jo positivt for samfunnet, sier Emil Krystad Marthinsen, som også mener sykkelstativene vil gjøre seg visuelt.Forretningene som er med i pilotprosjektet skal registrere hvordan det går med omsetningen når bilparkeringsplasser blir byttet ut med sykkelstativer. Butikkeierne og kundene skal også si sin mening om tiltaket.

Sundal mener tilbudet også passer for forretninger som selger større ting.

— Man trenger ikke kjøre bil om man skal kjøpe sofa. De fleste får jo større varer levert hjemme. Dessuten er utvalget sykler blitt større med elsykler og lastesykler, påpeker Sundal, som gjerne vil ha flere med på prosjektet.

Ideen dukket opp i arkitektkonkurranse

Pilotprosjektet er en videreutvikling av et forslag som kom inn til FutureBuilts arkitektkonkurranse «Get a bike. Break free!» i fjor. Deltagerne skulle komme med ideer som skal Oslo-regionen til Europas beste by å sykle i.

— God sykkeltilrettelegging får fart på handelen. Det ser vi mange eksempler på i mange europeiske byer. New York har gjort samme erfaring, sier Stein Stoknes, prosjektleder i FutureBuilt.

Han viser til en undersøkelse som ble gjort i Bogstadveien for noen år siden.

— Undersøkelsen viste at syklister, fotgjengere og kollektivreisende sto for 80 prosent av handelen. Bare 4 prosent hadde parkert utenfor forretningen, mens 16 prosent sto langt lenger unna. Det går åtte til ti sykkelparkeringsplasser på en bilparkeringsplass. Hvis man legger til rette for det kan man altså få flere syklister inn i butikken, sier Stoknes.

  1. Les også

    Oslo havn dropper eget sykkelfelt på Akershusstranda

  2. Les også

    Vil ha flere tohjulinger på Løkka

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Tre av ti mener Oslo er en god sykkelby

  2. OSLOBY

    Kemneren kjøpte kjole- og dressvennlig elsykkel for å haste til retten

  3. OSLOBY

    Ble bortvist fra sitt eget hjem av politiet. Ikke gyldig, mener retten.

  4. OSLOBY

    Utested-eier: - Vi vil gjerne ha politiet på besøk oftere

  5. OSLOBY

    Hele familien ble drept av britiske bomber på nyttårsaften. Anne-Lise Juuls far Erik (18) overlevde.

  6. OSLOBY

    Dette er Oslos nærmeste høyfjell