Osloby

Gir gass på nye sykkelveier

I år blir det 10 490 meter ny sykkelveier. Syklistene får egne lyskryss, skilt og fartshumper

  • Kjersti Flugstad Eriksen

— Paradokset er at skal du sykle i byen, trenger du offroad for å komme deg opp og ned fra fortauskanter, mener syklist Bjørn Utgård.

Han er glad for at det legges til rette for syklister i Oslo, men vil ikke velge mellom å følge reglene for bilister og fotgjengere.

— Jeg veksler hele tiden. Men jeg føler et visst ansvar for at folk ikke skal være irritert på syklister, sier han, på vei gjennom Torggata fra Grünerløkka til jobben i sentrum.

Får vite hvor veien går

Leder for sykkelveiprosjektet i Oslo, Erik Øimoen, har planene for åtte og en halv kilometer sykkelvei denne sesongen. Og dessuten noen godbiter i ermet:

For det første skal syklistene få egne skilt. Både skilt som varsler om underganger og mulige krysningspunkter, og skilt som viser at nå må du avpasse farten.

— Vi ønsker å gi en stedsangivelse gjennom hovedsykkelveinettet, slik at de som ikke er så kjent vet hvor de kan sykle, sier Øimoen.

Det er best å bruke terrengsykkel for å sykle i Oslo, mener Bjørn Utgård. Han sykler fra Vogts gate til jobb, og mener syklistene bør få det mer som bilistene. I Torggata der det er eget lys bare for syklister. Kjersti Flugstad Eriksen

Fartsdempere for syklisterRumlefelt, malingshumper i asfalten, skal sørge for fartsreduksjon før for eksempel en krapp sving eller undergang.

Røde firkanter i bakken foran stopplinjen viser hvor syklistene stå foran bilene og vente på grønt lys.

— Særlig når syklistene skal til venstre, er det fint å kunne stå til venstre i feltet. Det viser seg også at det er tryggest for syklistene, sier Øimoen. De røde boksene skal legges foran lyskryss flere steder, men det er for tidlig å si akkurat hvor de dukker opp i 2012.

Flere forsøk på vei

Flere steder ønsker Øimoen og sykkelveiprosjektet seg også rød asfalt i hele sykkelfeltet. Men det er ikke så enkelt som det høres ut.

— Den asfalten er voldsomt dyr. Men rød farge er noe som gjør at bilistene holder seg unna. Det er veldokumentert. Vi kommer først og fremst til å se på muligheten der vi anlegger nye veier. På eksisterende veier må man frese bort asfalten for å legge ny, sier Øimoen.

Billigere med maling

Det hadde vært billigere bare å male asfalten rød. I Kirkegata/Skippergata, på Ring 1 og på Grønland tester de asfalt for å se hvordan veien holder seg i farge og friskhet gjennom vinteren, og om det blir glatt når det blir vått på bakken.

Forsøket med tillatt sykling mot enveiskjøring fortsetter i år, også i Kirkegata/Skippergata.

Liker sykkeltellinger

En varebil skal kjøre rundt og tilby gratis vedlikehold, og flere sykkelparkeringer er på trappene i samarbeid med forsikringsbransjen. Sykkelkartene skal oppdateres så de stemmer med terrenget. Og så er det sykkeltelleren i Torggata, som teller syklistene som sykler forbi. Bare fordi det er gøy.

— Det er en gimmick. Det som er rart, er at den stimulerer oss mennesker. Den gir en indikasjon på hvor mye sykkeltrafikk det er i området, men det er merkelig hvor interessant det er for dem som sykler forbi.

Har planlagt sykkelveier i ti år

Hovedsykkelveinettet, som har vært en plan i flere tiår, kommer et godt stykke nærmere i år.

— I løpet av dette året skal vi legge en realistisk plan for når vi skal bli ferdige. Noen av strekningene kommer vi til å bruke mer tid på. De er kompliserte, sier Øimoen.

Det skal i hvert fall ikke stoppe på pengene:

— Vi har egentlig aldri nok penger, men vi har nok til videre utvikling av hovedsykkelveinettet. Vi har ikke fått penger for hele utbyggingen, men det er bred politisk enighet om at det skal bygges sykkelveier.

Skrekkeksempler fra en syklist

Sykkelveier som slutter uten forvarsel, farlige utkjørsler, hull i veien, parkering. Sykkelaktivist, blogger og jusprofessor Olav Torvund har sitt eget skrekkeksempel.

— Når du sykler langs Kirkeveien fra Frognerparken mot Majorstuen, blir sykkelfeltet bare borte underveis. Fortauet er smalt, og der er det ganske mye folk, slik at man har ikke den muligheten som man ofte har andre steder når sykkelveien blir slutt, at man kan hoppe over på fortauet.

Konkurrerer om plassen

Og i veien er det både biler, trikker og busser, sier Torvund, som mener det er plass til sykkelfelt på hele strekningen.

— Det er et spørsmål om prioriteringer. Det er plass til fire kjørefelt for biler der, sier Torvund.

Han synes at syklister bør få varsel om bussholdeplasser, vikeplikt, for eksempel ved utkjørsler, og ikke minst skilt om at sykkelveien opphører. Da tror han syklistene kan bli mer lovlydige.

— Reguleringene som er nå, er stort sett laget for bilister. Syklister anklages stadig for å sykle på rødt, for eksempel. Men hvis en regulering er slik at den virker uhensiktsmessig, undergraves respekten for den.

  1. Les også

    Tour de fryktløs på Mosseveien i Oslo

  2. Les også

    Reviderte sykkelveier

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslos gater blir rødere før valget

  2. OSLOBY

    Etter 16 år: To syklister har mistet livet, 66 er blitt skadet i Kirkeveien

  3. DEBATT

    Det bør bli lov å sykle på rødt

  4. OSLOBY

    Skuffet over sykkelkutt

  5. OSLOBY

    Her er de fem verste stedene å sykle i Oslo

  6. OSLOBY

    Oslos nye sykkelfelt bygges etter gamle mål