Osloby

«Østfold-L'en» sprer seg i Oslo

  • Bjørn Egil Halvorsen
  • Ball, ball, ball, ball, ball ...

Fredrik Wasberg (12) sitter med oppsperrede øyne og løser oppgaven vi har gitt ham: Si «ball» 10 ganger.

Hadde det kommet noen inn klasseromsdøren nå, kunne vedkommende muligens tenkt: «Babyspråk – snakk ordentlig!» Eventuelt: «Er han fra Østfold?».

Lik det eller ikke: Elevene fra Smestad er språklige innovatører og sier "ball" med østfoldsnert. Stort sett. Fra venstre språkforsker Bente Ailin Svendsen, med elevene Oda Fahlvik, Aleksander Aagesen, Fredrik Wasberg og Marte Ribe. Dag W. Grundseth

Men Fredrik er ikke fra Fredrikstad, og er ikke et lite barn, men en oppegående, velartikulert 12-åring fra Smestad. Så hvorfor sier han ikke «ball» med klassisk Oslo-L (på fagspråket laminal L)?— Vet ikke. Det bare er sånn, sier han. De andre nikker. Stopp nå: Hva er det som skjer?

Forenkler L

Det samme lurte språkforsker og professor Bente Ailin Svendsen ved Universitetet i Oslo på, da hun var på besøk på en annen osloskole for seks år siden. Hun dykket ned i de enorme basene med taleopptak som Institutt for lingvistiske og nordiske studier besitter. Nylig kom hun opp til overflaten med følgende konklusjon:

Les også

BANNan eller banAAN?

— L-systemet i Oslo forenkles. To lyder er i ferd med å bli til én, sier Svendsen. Og det er altså den såkalte «Østfold-L'en» (på fagspråket apikal L) som tar over. Med voldsom kraft. Den er overalt. På T-banen, butikken og rundt middagsbordet.

Ingen nykommer

Men det skyldes ikke at denne dialekten har en spesiell L-lyd. Det er den samme L-en som vi her i byen bruker i leke , liker og forlag. Eller sel og fele , for den saks skyld. Tungespissen plasseres lenger frem i ganen.

Les også

«Nok jåleri - vær deg sjøl»

Ifølge Svendsen, er Smestad-elevenes uttale en fortsettelse av en utvikling som allerede er godt i gang. Tidligere uttalte en del oslofolk, særlig på østkanten, både pol , sol og Karl med tungen lenger bakover i ganen. Gradvis har den flyttet seg fremover, og lyden er endret.Det nye nå, er at det samme skjer etter vokalene A og Å ( ball , såle , sal ).

Vokser ikke av seg

— Oslofolk har tradisjonelt hatt en negativ oppfatning av Østfold-dialekt. Språkforskere har derfor ikke trodd at «Østfold-L» ville ta helt over, sier Svendsen.

Les også

Sne og weekend? Nei, det heter snø og hælja

— Den er også vanligvis knyttet til små barn. Men nå er det ikke lenger noe alle "vokser av seg". Vi finner denne L-en blant barn og unge opp til 20-årsalderen, sier Svendsen.Et Oslo vest-fenomen? Niks. Den nygamle L-en kan spores fra Frogner, til Sagene og Søndre Nordstrand. - Det er heller ikke koblet til utdanning eller sosiale forhold, sier forskeren.

- Hvorfor skjer dette?

— Språklig utvikling. Det vi kaller «Østfold-L» er den mest utbredte L-lyden. Når denne vinner frem, kan vi si at L-systemet forenkles, sier hun. Og jo flere brukere, jo mindre slagkraftig motstand. Svendsen mener dessuten at sinnene ikke settes spesielt i kok over Østfold-L. Det gir tross alt ingen meningsforskjell, i motsetning til for eksempel sch-fenomenet (kjære/skjære).

— Med mindre folk blir mer bevisst, og aktivt tar i bruk den mer tradisjonelle formen, vil nok «Østfold-L» fortsette sitt inntog, tror hun.

Tilpasser L-en

Blant vår lille forskningsgruppe på Smestad skole er trenden tydelig: Østfold-L er like mye en Oslo-L.

Les også

Nå må Tajik også svare for at Oslo-dialekten «dævver»

— Men det kommer litt an på, sier Marte Ribe. - Hvis jeg er i fine selskaper og sånn, bruker jeg kanskje vanlig L. Men når jeg er sammen med venner så slår jeg ofte om, sier hun. Ikke fordi det er in, eller kult, men:- Det er sånn vi snakker, sier hun.

- Oslodialekten utvannes

Hva som er riktig og feil L-uttale skaper forvirring, også på Smestad skole. Rektor Yngvil Hestenes liker personlig ikke Østfold-L-trenden.

Les også

NÅ ligger NÅ for døden

— Jeg mener det er feil utvikling. Den type L er ikke en del av vår dialekt. Den bidrar til at Oslodialekten utvannes, sier Hestenes. Den utstrakte bruken har skapt diskusjoner på lærerværelset.- Dette er noe lærere bør være oppmerksomme på. Det er viktig at lærerne veileder elevene når det gjelder uttale, mener Hestenes.

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Kong Harald: – Jeg ble overrasket over at talen i Dronningparken slo så voldsomt

  2. OSLOBY

    - Inne, men likevel utenfor

  3. OSLOBY

    Sørkedalen – mitt eldorado

  4. OSLOBY

    «Hva Oslo er? MMM!»

  5. OSLOBY

    Her er skibokforfatternes markatips

  6. OSLOBY

    «Jeg slentret nedover Carl Johan, utså mig et offer, hilste, fikk et blidt smil og trakk av»