Osloby

Statsministeren inn i Oslo-valgkampen, vil utrede alternativ T-banetunnel

Tre dager før valget kaster statsminister Erna Solberg (H) seg inn i Oslo-valgkampen.

Høyre-politikerne Erna Solberg og Eirik Lae Solberg vil ha t-banestasjon blant annet på Sagene. De mener at den kommende T-banetunnelen i Oslo ikke bør gå gjennom sentrumskjernen, men lenger ut. Foto: Olav Olsen

  • Christian Sørgjerd

Før sommeren vedtok bystyret hvor de ønsker ny T-banetunnel. Flertallet av Ap, SV, MDG og Rødt ville ha den gjennom sentrumskjernen, slik Ruter anbefalte. Prosjektet vil koste nær 20 milliarder kroner og ta mer enn et tiår å realisere.

De borgerlige partiene ønsket, i litt ulike varianter, tunnelen lagt lenger ut. Høyres forslag følger langt på vei dagens Ring 2, mens Venstres ønskede løsning lå et et sted imellom.

Vinner de borgerlige valget, skal alternativ utredes, har Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg lovet.

Fredag fikk han støtte fra statsminister Erna Solberg, som hadde lagt turen til Sagene. Det er blant stedene som vil få T-bane med de borgerliges forslag. Selv om T-banen har 101 stasjoner, er dekningen i indre by relativt begrenset.

– Jeg syns det er litt rart at de ikke vil bygge den slik at flest mulig får reise. Jeg mener dette forslaget er fremtidsrettet, og vi får et T-banenett som dekker hele byen. Det blir enklere for folk å bruke banen, sier statsministeren.

Hvor skal ny tunnel gå? Byrådets forslag (i grønt) er vedtatt. Høyre vil ha en annen løsning (lilla), som ikke er utredet. Foto: Oslo Høyre

Staten betaler minst halvparten

Gjennom Nasjonal transportplan og Oslopakke 3, altså den lokale bompengeavtalen i Oslo og Akershus, er staten forpliktet til å ta minst halve regningen for den tunnelen.

I andre prosjekter som ligger inne i Oslo pakke 3, primært det enorme E18-prosjektet i Asker og Bærum, har staten hatt krav om hvilke løsninger som skal velges.

Men regjeringen kommer ikke til å kreve at en alternativ tunneltrasé for T-banen utredes når Oslopakke 3 skal reforhandles senere i høst, understreket statsministeren.

– Hvorfor ikke?

– Det er viktig for oss at vi har et felles samarbeid i den planen. Derfor er det viktig å stemme for Oslo-politikere som vil dette. Det er der det avgjøres, sier Solberg.

Lokalpolitikeren Solberg, altså Eirik Lae, mener saken er svært viktig.

– Vi må unngå å gjøre en hundreårstabbe, sier han.

– Når du bygger nytt må du sørge for å få flere stasjoner. Vi vil ha en på Sagene, en på Grünerløkka som også dekker Torshov og en ved Ullevål sykehus, i tillegg til Bislett. Da vil mange får et bedre kollektivtilbud.

Les også

DEBATT: «Noe må vi da ha lært av fadesene med planlegging og utvikling av Fornebubanen», skriver byplanlegger

Bakgrunnen for striden

Den nye T-banetunnelen i Oslo har vært planlagt i en årrekke. Antall reisende med T-banen har økt kraftig i senere år, kapasiteten vil ifølge prognoser bli sprengt i rushtiden, men dagens sentrumstunnel er en flaskehals. Det er ikke plass til flere avganger gjennom den.

Byrådet har hele veien vist til at forslaget som ble vedtatt, er løsningen Ruter anbefaler. De har ved flere anledninger referert til det alternative forslaget som noe Høyre har tegnet på en serviett.

Den valgte løsningen vil gi størst nytte for flest, er hovedargumentet til de rødgrønne. Den vil gi dobling i kapasitet på alle linjer, og den tar reisende dit flest skal, altså til sentrum. Men den vil ikke gi flere avganger til de to mest brukte sentrumsstasjonene – Jernbanetorget og Nationaltheatret – bare økt kapasitet til Stortinget, Tøyen og Majorstuen.

Også Høyres løsning vil gi en dobling i antall mulige avganger på alle linjer. Men bare halvparten av dem vil kunne kjøres til sentrum, mens den andre halvparten vil gå i en helt ny trasé. Hovedargumentet for en slik løsning er at det vil gi T-bane til nye områder av byen. Selv om T-banen har 101 stasjoner, er dekningen i indre by relativt begrenset i dag.

Vil ny utredning gi forsinkelser? Ja, mener byrådet. Nei, i praksis ikke, mener de borgerlige.

Les mer om

  1. Lokalvalg 2019
  2. Kommunevalg 2019
  3. Bystyret
  4. Oslopolitikken
  5. Ny sentrumstunnel for T-banen

Lokalvalg 2019

  1. ØKONOMI

    E24 og Schibsted varsler storsatsing på næringslivs­journalistikk

  2. POLITIKK

    Fire år senere: Slik har det gått med over 100 løfter byrådet kom med til alle i Oslo

  3. POLITIKK

    Grimstad trakk seg fra Venstres valgkomité på grunn av Raja-rykter

  4. DEBATT

    Nå fylles norske rådhus av forventningsfulle folkevalgte. Dessverre vil mange bli skuffet.

  5. POLITIKK

    Rødt frykter for Ap-MDG-miljøpolitikk

  6. KOMMENTAR

    Selv om MDG er blitt mektigere, finnes det grenser for hva de kan bestemme