Osloby

MDG vil innføre sommerstengte gater i Oslo

I tillegg vil de også opprette 15 nye lekeplasser i Oslo sentrum, ifølge Dagbladet.

Byråd Hanna Marcussen forteller at MDG ønsker sommerstengte gater i Oslo hvis de får fornyet tillit etter valget. Foto: Rolf Øhman

  • Marthe Øvergård

«Levende sommergater» blir en av de store satsingene til MDG hvis de får fornyet tillit etter valget, skriver Dagbladet.

De vil gi Oslo-innbyggere som ønsker det, muligheten til å stenge gaten sin for en periode.

– Et flertall av Oslos befolkning sier at de ønsker seg flere bilfrie gater. For neste periode ønsker vi å få på plass et konsept med midlertidig stenging av gater for biltrafikk. Innbyggerne kan selv ta initiativ hvis de ønsker at gaten deres en periode skal være noe annet enn bare en bilvei, sier byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen, til avisen.

Da Arbeiderpartiet, SV og MDG tok over makten i Oslo, for snart fire år siden, sa de: «Vi vil gjøre sentrum bilfritt innenfor Ring 1». Løftet er moderert siden den gang. Nå er målet å begrense privat bilbruk mest mulig.

Likevel er det kommet flere sykkelveier og mindre parkeringsplasser i Oslo etter maktskiftet. I desember 2018 ble de siste private parkeringsplassene på kommunal grunn fjernet.

Noen prosjekter har imidlertid ikke vært vellykket. I 2017 plasserte de to utekontorer i Oslo sentrum. De ble lite brukt og det ene kontoret ble i stedet ly for geiter.

Les også

Her er dommen: Dette mener Oslo-folk om bilfritt byliv

Inspirasjon fra Belgia

Hanna Marcussen sier til avisen at forslaget er basert på et konsept fra byen Gent i Belgia, og at det der har vært en suksess.

- Ordningen skal fungere slik at innbyggere kan søke om å få stenge gata for biltrafikk i en periode, så vil kommunen bistå med gatemøbler, lekeapparater og beplantning slik nabolaget selv ønsker det, forklarer Marcussen.

I utgangspunktet skal gatene stenges midlertidig, men for noen av gatene kan stengingen bli permanent.

– Å skape flere gågater og bilfrie gater er en del av den langsiktige byutviklingen med å skape byer basert på menneskers premisser, ikke bilens, sier byråden til Dagbladet.

Mariahilferstrasse i Wien var tidligere en svært trafikkert gate, nå er den bilfri. Nå syder byen av folkeliv på gateplan, ifølge Vassilakou i Die Grünen i Østerrike. Foto: Christian Fürthner

Les også

Vedtok bilfri by i Wien, da startet stormen

50 sommergater på sikt

Byråden sier til avisen at det er få som ønsker mer tilrettelegging for bilkjøring i byen. Det folk ønsker seg er flere sykkelveier og lekeapparater. Men hun sier også at det er viktig at det er tilrettelagt for alle som bor der. Noen trenger bilen sin, og det må det tas hensyn til, sier Marcussen.

– Det er vanskelig å spå hvor mange som ønsker bilfrie gater i nærområdet sitt, men jeg tror det er potensial for minst 50 sommergater på sikt. Erfaringen fra Belgia er at det er flere og flere som ønsker å prøve, sier byråden til Dagbladet.

Les også

Til sommeren åpner denne store lekeplassen i Oslo sentrum

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/3c028eb059d5bbb0eb5b2940ae771d13/Innenriks%2C%20SPELT%2C%20mars%20(1)? 1561379647136

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. MDG
  3. Bilfritt sentrum

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Nå skal biltrafikken reduseres på Grønland og Tøyen også

  2. OSLOBY

    – Veldig bråkete! – Veldig mye eksos! Femteklassingene feller en hard dom over Oslo sentrum.

  3. OSLOBY

    Vil forvandle Kongens gate til en grønn hage

  4. OSLOBY

    I sommer får Oslo sentrum fem nye lekeplasser

  5. OSLOBY

    Byrådets utekontor ble ingen suksess. Nå blir det hus for geiter.

  6. NORGE

    MDG vil kutte flere parkeringsplasser i Oslo sentrum